Reklama

Parafialna rada duszpasterska

Współodpowiedzialność za Kościół

Wśród licznych postanowień Soboru Watykańskiego II jest także polecenie powoływania rad duszpasterskich na szczeblu diecezjalnym i parafialnym. Te jeszcze dosyć ogólne zalecenia zostały później sprecyzowane w innych dokumentach Stolicy Apostolskiej. Weszły również do nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego. W kanonie 536 tego Kodeksu czytamy: „Jeśli zdaniem biskupa diecezjalnego, po zasięgnięciu opinii Rady Kapłańskiej, byłoby to pożyteczne, należy w każdej parafii ustanowić radę duszpasterską”. W tej sprawie zabierała też głos Konferencja Episkopatu Polski, polecając powoływanie rad duszpasterskich w każdej parafii i wydając dokumenty regulujące ich funkcjonowanie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czym jest parafialna rada duszpasterska?

Parafialna rada duszpasterska, złożona z reprezentantów całej wspólnoty parafialnej, stanowi ciało doradcze proboszcza w sprawach dotyczących duszpasterstwa. Dokładną liczbę członków określa statut. Zazwyczaj w radzie zasiada od siedmiu do trzydziestu osób, w zależności od wielkości parafii, a skład tego gremium winien w miarę możliwości odzwierciedlać strukturę danej społeczności.
Do rady wchodzą trzy kategorie członków: z urzędu, z nominacji proboszcza i z wyborów powszechnych. Członkami z urzędu są: proboszcz (który zawsze jest przewodniczącym rady), wszyscy wikariusze współpracownicy i rektorzy kościołów znajdujących się na terenie parafii, przełożeni domów zakonnych z terenu parafii, prezesi parafialnego koła Akcji Katolickiej i Parafialnego Zespołu Caritas oraz przedstawiciel katechetów. Członków z nominacji wyznacza w sposób swobodny proboszcz. Powinien on wybrać osoby odznaczające się odpowiednimi cechami moralnymi i wyposażone w zdolności potrzebne do pracy w radzie. Przynajmniej jedna trzecia członków parafialnej rady duszpasterskiej ma pochodzić z wyboru. Zasady wyłaniania kandydatów, sposób przeprowadzenia wyborów oraz technikę głosowania określa ordynacja wyborcza.
Rola parafialnej rady duszpasterskiej polega na dzieleniu z proboszczem odpowiedzialności za parafię i podejmowane w niej działania duszpasterskie. Celem rady jest więc troska o to, by życie i postępowanie parafian było zgodne z Ewangelią, by wzrastała wśród nich świadomość przynależności do wspólnoty Kościoła, by dynamizowało się ich apostolskie zaangażowanie, by poprawiała się jakość działalności duszpasterskiej w parafii poprzez wzajemną wymianę informacji i współpracę duchownych i świeckich.
Te dosyć ogólne cele trzeba przełożyć na język konkretnych zadań. Jako propozycje można wskazać następujące kwestie: ewangelizacja niewierzących czy niepraktykujących mieszkańców parafii, rozmaite problemy administracyjne i organizacyjne, przygotowanie liturgii z aktywnym zaangażowaniem jak największej liczby wiernych, katechizacja oraz wychowanie dzieci i młodzieży, działalność charytatywna, koordynacja rozmaitych inicjatyw apostolskich na terenie parafii. Nie jest to oczywiście lista zamknięta. Parafialna rada duszpasterska powinna w systematyczny sposób podejmować refleksję nad aktualną sytuacją religijną i społeczną parafii. Nie chodzi jednak o zwyczajną analizę, lecz o spojrzenie wiary, o wysiłek wspólnotowego rozeznania, który winien doprowadzić do rozpoznania woli Bożej. Podjęta decyzja winna być nie tyle wyborem najlepszego po ludzku rozwiązania, ile raczej opowiedzeniem się za tym, czego chce Bóg. Obrady parafialnej rady duszpasterskiej są więc szczególnym miejscem modlitewnego nasłuchiwania głosu Ducha Świętego.
Opinia rady ma jedynie walor doradczy i nigdy nie jest wiążąca dla proboszcza.

Reklama

Nie demokracja, lecz komunia

Na pierwszy rzut oka parafialna rada duszpasterska może się wydawać swego rodzaju odpowiedzią Kościoła na generalną demokratyzację życia społecznego. Współczesny człowiek jest przyzwyczajony do rozmaitych instytucji przedstawicielskich różnego szczebla. Mechanizm demokratycznych wyborów umożliwia każdemu udział we władzy i zapewnia kontrolę tych, którzy ją sprawują.
Procedury demokratyczne, pomimo pewnych zewnętrznych podobieństw, nie mają jednak nic wspólnego z instytucją parafialnych rad duszpasterskich. Władza w Kościele nie pochodzi od ludu, ale należy do Chrystusa. To On zdecydował, że jej wykonywanie zostało powierzone biskupom i ich współpracownikom. Nie jest to jednak władza despotyczna, raczej służba we wspólnocie braci i sióstr.
Kościół zdecydował się na rady duszpasterskie, ponieważ w ostatnim czasie uświadomił sobie, bardziej niż do tej pory, że jest on komunią, wspólnotą. Kościół jest komunią każdego ochrzczonego z Bogiem. Jest on również komunią wszystkich wierzących między sobą. Ta podwójna komunia winna być nie tylko pewną teologiczną ideą. Ma ona objawiać się w konkretny sposób i to nie tylko w życiu każdego pojedynczego chrześcijanina, ale również w życiu całego Kościoła.
Dotyczy to również parafii, najmniejszej i podstawowej komórki Kościoła. Kodeks Prawa Kanonicznego definiuje parafię właśnie jako wspólnotę wiernych, utworzoną na sposób stały w Kościele partykularnym i powierzoną pasterskiej pieczy proboszcza (kan. 515, par 1). Bycie wspólnotą należy więc do samej istoty parafii. Ma to być wspólnota organiczna, obejmująca różne powołania i stany życia, posługi, charyzmaty i rodzaje odpowiedzialności wzajemnie się dopełniające i współdziałające. Zakłada to współodpowiedzialność wszystkich członków takiej wspólnoty. Współodpowiedzialność zaś to nie tylko obowiązek podejmowania wspólnych działań dla dobra wspólnego, ale także prawo do brania udziału w podejmowaniu decyzji.
Współodpowiedzialność wszystkich wiernych pozostanie tylko teorią, jeśli zabraknie konkretnych struktur, w których mogłaby ona się praktycznie wyrazić. W parafii jedną z takich struktur jest właśnie parafialna rada duszpasterska.

Koń trojański w Kościele?

Z powstaniem i funkcjonowaniem parafialnych rad duszpasterskich mogą się wiązać pewne problemy. Przede wszystkim trzeba przezwyciężyć klerykalną mentalność, która na wszelkie sposoby broni się przed rzeczywistym udziałem świeckich w działalności duszpasterskiej, upatrując w tym zaangażowaniu źródła kłopotów, czy wręcz śmiertelnych zagrożeń dla Kościoła. Ta przypadłość zasadniczo jest właściwa duchownym, ale nie brak i świeckich prezentujących podobną postawę. Wolą oni pozostać biernymi wykonawcami poleceń duszpasterza, niż podjąć ryzyko i trud współodpowiedzialności.
Istnieje także niebezpieczeństwo polegające na tym, że kwestie poddawane pod konsultację rady ograniczą się do zagadnień czysto organizacyjnych (np. o której godzinie odprawić Mszę św. czy nabożeństwo, gdzie mają stanąć ołtarze na procesję Bożego Ciała, w którym tygodniu Wielkiego Postu zorganizować rekolekcje). Są to oczywiście istotne sprawy dla danej społeczności parafialnej, rada jednak nie może czynić z nich zasadniczych kwestii swoich posiedzeń. Chodzi raczej o to, by wciągnąć wiernych świeckich w analizę sytuacji w parafii i w poszukiwanie takich rozwiązań duszpasterskich, które mogą zaradzić trudnościom. W obecnej sytuacji w każdej parafii spotyka się palące problemy wymagające duszpasterskiej reakcji (np. ewangelizacja niepraktykujących parafian, bezrobocie). To o wiele ważniejsze zagadnienia i niewątpliwie trudniejsze od prostych spraw praktycznych. Niełatwo tu również o skuteczne recepty, ale nie można przed tymi kwestiami uciekać.
Parafialna rada duszpasterska nie jest koniem trojańskim, który doprowadzi do rozpadu Kościoła od wewnątrz. Przeciwnie, jest narzędziem, które może pomóc w koniecznej odnowie Kościoła. Z całą pewnością jednak nie jest ona magicznym rozwiązaniem, które przez sam fakt zaistnienia w parafii uczyni z niej wspólnotę. Droga ku wspólnocie to proces długi i wymagający wysiłku. Na pewno nie ogranicza się on do działań wyłącznie administracyjnych, a jego owoce przyjdą być może po wielu latach. Ten trud, mający na celu duchową przemianę wszystkich parafian i osiągnięcie chrześcijańskiej dojrzałości, powinien zostać podjęty. Bez niego parafialna rada duszpasterska będzie jedynie bezdusznym mechanizmem, raczej pozorem komunii niż sposobem jej wyrażania i rozwijania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

[ TEMATY ]

post

3 Maja

Karol Porwich/Niedziela

Udział we Mszy św. obowiązuje katolika w każdą niedzielę oraz w tzw. święta nakazane.

W uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, 3 maja, choć wskazany jest udział we Mszy św., nie jest obowiązkowy, gdyż nie jest to tzw. święto nakazane.

CZYTAJ DALEJ

Papież spotkał się ze 100 księżmi z diecezji rzymskiej

2024-05-03 20:01

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Papież Franciszek udał się do historycznej bazyliki Świętego Krzyża Jerozolimskiego na spotkanie z księżmi posługującymi w centrum Rzymu. Księża z 38 parafii diecezji rzymskiej spotkali się z papieżem w historycznej bazylice, w której znajdują się relikwie Krzyża Świętego.

Papież przybył punktualnie o 16.00. Pozdrowiła go po drodze niewielka grupa wiernych, zgromadzonych już od godziny 15.00.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 4.): Oddaj długopis

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy w oczach Maryi istnieją lepsze i gorsze życiorysy? Dlaczego warto Ją zaprosić we własny rodowód? I do jakiej właściwie rodziny Maryja wprowadza Jezusa? Zapraszamy na czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi każda historia może zakończyć się świętością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję