Adorując Najświętszy Sakrament w uroczystość Bożego Ciała,
oddając cześć Chrystusowi w naszych modlitwach, pieśniach i procesjach
mamy okazję głębiej wniknąć w sens karmienia się Ciałem i Krwią Chrystusa.
Co oznacza, że Bóg zaprasza nas na Eucharystię? Co wyraża znak przystąpienia
do Komunii św? Jakie winniśmy mieć wewnętrzne nastawienie, by Komunia
św. wydała owoce w naszym życiu?
Zasiadanie do jednego stołu stwarza poczucie bliskości
między sobą. W kulturze biblijnej wspólne zgromadzenie wokół pokarmu,
odzwierciedla głębokie pragnienie jedności, pokoju i życia, wyrażające
się w czerpaniu z jednego źródła. Tworzona tak wspólnota stołu równała
wszystkich w godności, wskazując na relację braterstwa. Eucharystia
oznacza, że Jezus pochyla się nad nami grzesznikami i podnosi nas
do godności Dzieci Bożych. Zaprasza nas, abyśmy spożywali Jego Ciało
i Krew (por. 1 Kor 11, 24-25). Chrystus pragnie uczynić nas ludźmi
zbawionymi, On jest pokarmem naszego pragnienia.
Wszystkie istoty potrzebują pokarmu. Obok codziennego
chleba człowiek potrzebuje chleba życia, aby zaspokoić pragnienie
serca, czyli miłości. Chrystus mówi dziś człowiekowi, że Jego pokarmem
jest pełnienie woli Ojca, Słowo Boże i wiara. W Boże Ciało ulicami
naszych wsi i miast idzie Jezus, idzie do Ciebie, nawiedza twoje
serce, aby ci dać prawdziwy pokarm. Jest to pokarm w drodze, abyś
będąc głodnym i osamotnionym nie zginął w wirze propozycji, które
daje ci świat. Chrystus przychodzi dziś do ciebie i pyta, czy jesteś
głodny i spragniony (por. J 4, 10). On daje ci swoje Ciało i Krew,
abyś dostąpił spotkania z Chrystusem osobowym. Jest to pokarm wiary.
Jest to pokarm w drodze, który prowadzi do posłuszeństwa woli Ojca.
Przyjmujemy Chrystusa w Komunii św. z takim uczuciem chwały i uwielbienia,
z jakim pragnęła Go przyjąć Dziewica Maryja w chwili Zwiastowania (
por. Łk 1, 38). Nasze serca napełnia radość, której doświadczył Jan
Chrzciciel, gdy jeszcze w łonie Elżbiety weselił się Jego obecnością (
por. Łk 1, 41).
Eucharystia jest pokarmem "nowego człowieka". Ona sprawia,
że kto stał się dzieckiem Bożym jest w stanie z Ciała i Krwi Pańskiej
czerpać moc do życia we wszystkich okolicznościach życia (por. Ef
2, 1-10). Eucharystia jest zarówno ofiarą Chrystusa złożoną Bogu,
jak i ucztą, na którą są zaproszeni ludzie. Chrystus, Baranek Boży
ofiaruje siebie, pozwala siebie zniszczyć stając się pokarmem dla
ludzi. Przyjmując Chleb życia doświadczamy śmierci i zmartwychwstania
Chrystusa, doznajemy Jego wyzwolenia i miłości. Być w Komunii z Panem
oznacza być z Nim we wspólnocie, aż do krzyża (por. Mk 8, 34-35).
Jeśli chcemy mieć życie i miłość powinniśmy patrzeć na
Jezusa, którego spożywamy w Eucharystii. Albowiem w Pokarmie życia
Bóg dał się poznać kim jest. Zmartwychwstanie Jezusa jest Bożym potwierdzeniem,
że tylko prawdziwa miłość zasługuje na życie wieczne. Nie jest możliwe
pełnienie woli Ojca bez miłości bliźniego, bez oddania się tak jak
Chrystus braciom na pokarm.
Eucharystia jest sprawowana we wspólnocie Kościoła. Człowiek
bowiem stworzony jest dla wspólnoty. Być w Komunii z Bogiem i z Kościołem
oznacza przyjąć Boży plan, rezygnować z egoizmu i grzechu. Być we
wspólnocie z Bogiem i Jego Mistycznym Ciałem oznacza konkretną miłość
drugiego człowieka (por. Kol 1, 24-29). Poczucie, że jestem kochany
przez Boga ma być wspólnym doświadczeniem, wspólnie przeżywaną miłością.
Eucharystia urzeczywistnia Kościół - tj. wspólnotę Boga i człowieka
poprzez znak Ciała i Krwi. Panie, Boży Baranku, ufając Twojej dobroci
i wielkiemu Twemu miłosierdziu, przychodzę do Zbawiciela, głodny
i spragniony do Źródła życia. Dziękuję Ci, że chciałeś u nas zamieszkać
przez swój sakrament, który ustanowiłeś jako wieczne uobecnienie
Twojej miłości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu