Reklama

Wspólnoty chrześcijańskie

Od 18 do 25 stycznia 2004 r. świat chrześcijański modlił się o jedność. Na terenie Lublina odprawiono 8 nabożeństw w kościołach i kaplicach 7 wyznań. Warto przy tej okazji przypomnieć sobie podstawowe założenia istniejących w Kozim Grodzie wspólnot wyrastających z tradycji zachodniej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Luteranie

Jedynym fundamentem wiary w Kościele ewangelicko-augsburskim jest Pismo Święte. Usprawiedliwienia dostępuje się tylko przez wiarę, a dobre uczynki to kryterium jej prawdziwości i wyraz wdzięczności za łaskę zbawienia, a nie zasługa przed Bogiem. Zbawienie bowiem jest dziełem Bożym już dokonanym w Jezusie. Aby być zbawionym, wystarczy uwierzyć, czyli zaufać. Środkami łaski są słowo Boże i sakramenty (chrzest i Eucharystia). Wierzy się w 2 stany po śmierci: niebo i piekło. Sakrament Ołtarza polega na tym, że to sam Chrystus ofiarowuje się wierzącym pod postacią chleba i wina. Niewidzialną Głową Kościoła jest Chrystus. Główny świąteczny dzień to niedziela, największe święta to Narodzenie Pańskie, Wielki Piątek, Wielkanoc i Zesłanie Ducha Świętego. Wszyscy członkowie pełnią funkcje kapłańskie - nieustannie składają życie w służbie Chrystusowi. Istnieje urząd sług słowa Bożego i sakramentów - pastorów, których nie obowiązuje celibat. Kobiety mogą być katechetkami. We wspólnocie panuje ustrój episkopalno-synodalny. Lubelska parafia św. Trójcy z ks. Romanem Prackim na czele przy ul. Ewangelickiej 1 należy do diecezji warszawskiej (jednej z 6 w kraju).

Baptyści

Reklama

Członkowie polskiego Kościoła Chrześcijan Baptystów przyjmują Biblię za jedyny autorytet w sprawach wiary i obyczajów. Zrzeszają się w autonomicznych zborach, do których wstąpić można po chrzcie udzielonym przez całkowite zanurzenie w wodzie po osobistym wyznaniu wiary (w wieku świadomym). Cechuje ich dążenie do religijnej wolności pojedynczej osoby, zboru (niepodleganie osobom duchownym czy centralnym organizacjom, ale uznanie funkcji duchownego - ordynowanego prezbitera, kaznodziei czy przewodniczącego). Maryję darzą szacunkiem, ale nie przypisują jej roli „pośredniczki”. Silnie zaangażowani w ekumenizm i misje. Zbór KChB w Lublinie mieści się przy ul. Kochanowskiego 38a.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zielonoświątkowcy

Akcentują przeżycie chrztu w Duchu Świętym (jako drugie po nawróceniu przełomowe wydarzenie religijne w życiu) i modlitwę językami. Charakteryzuje ich entuzjastyczne przebudzenie i żywiołowa religijność. Twierdzą, że ruch powstał na skutek spontanicznego wylania Ducha Świętego na chrześcijan, rozprzestrzeniającego się po świecie jak ogień. To wylanie ma sens eschatologiczny, bezpośrednio poprzedza powtórne przyjście Chrystusa. Podkreślają osobiste przeżycie religijne. Bogdan Perenc, pastor autonomicznego II zboru lubelskiego, spotykającego się w sali Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego przy Rynku 17, twierdzi, że jednym z filarów służby Kościoła zielonoświątkowego jest uwielbienie Boga. Tak manifestuje się Boża obecność. Ludzie dotknięci przez Boga przepełnieni są radością, odczuwają uwolnienie od trosk, pragną głośno wychwalać i uwielbiać Pana, podnosząc ręce i klaszcząc. Zdarza się też tańczyć przed Bogiem. Pastorem I zboru Oaza przy ul. Tatarskiej 5 w Lublinie jest Marek Wółkiewicz. Wspólnotą o orientacji zielonoświątkowej jest też zbór Brama Nadziei Kościoła Chrześcijan Wiary Ewangelicznej przy ul. Lubartowskiej 60. Siedziba władz krajowych mieści się przy Rusałce 17.

Adwentyści

Reklama

Spośród innych wspólnot protestanckich wyróżnia ich żywa wiara w rychłe powtórne przyjście Chrystusa. Bardzo dużą wagę przywiązują do przestrzegania Dekalogu jako istotnego aspektu moralności (rygoryzm etyczny). Specyfiką jest sanktuariologia - nauka o świątyni niebiańskiej i pełnionej w niej przez Chrystusa liturgii pojednawczej na mocy Ofiary Krzyża. Uznaje się 3 sakramenty: chrzest w wieku świadomym, Wieczerzę Pańską, Umywanie Nóg. Podkreślone są dary Ducha Świętego, zwłaszcza charyzmat profetyczny. Dzień święty to sobota - mur oddzielający lud Boży od niewiernych, a główne święta to Boże Narodzenie i Wielkanoc. Rozprowadzają Biblię i literaturę religijną. Lubelski zbór Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego znajduje się przy ul. Niecałej 4.
W 1999 r. 6 lubelskich kościołów ewangelicznych stworzyło tzw. alians, którego celem jest „budowanie jedności chrześcijan i składanie publicznego świadectwa Ewangelii zbawienia”. Są to wspomniane już: KChB, KZ Oaza, zbór Brama Nadziei KChWE oraz Kościół Ewangelicznych Chrześcijan przy Probostwie 30, Wspólnota Chrześcijańska Pojednanie przy ul. Paganiniego 17 i Wspólnota Chrześcijan Hosanna. Inną ekumeniczną inicjatywą są tzw. wieczory chwały - spotkania raz na 2 miesiące w sali koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej przy ul. Muzycznej 10 w Lublinie dla wszystkich chrześcijan, pragnących spędzić czas w atmosferze uwielbienia i Bożej obecności.

Polski Narodowy Kościół Katolicki

Należy do grupy kościołów starokatolickich - niezależnych od Rzymu. Twierdzenia o Eucharystii i kapłaństwie są bliskie nauce rzymskokatolickiej po Soborze Watykańskim II. Teologicznie Eucharystię tłumaczą następująco: „Sprawowanie Eucharystii nie jest ciągłym powtarzaniem czy odnawianiem Ofiary pojednania, złożonej przez Chrystusa na krzyżu raz na zawsze. Jej ofiarny charakter polega na tym, że stanowi trwałą pamiątkę tej Ofiary i jest dokonującym się tu na ziemi realnym uobecnieniem tej jedynej Ofiary Chrystusa poniesionej dla zbawienia odkupionej ludzkości”. Narodowi katolicy w myśl orzeczenia Watykanu z 1993 r. mogą przystępować do pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych w Kościele rzymskokatolickim, kiedy dla uzasadnionej przyczyny o to poproszą. Członkowie PNKK wierzą w powszechność zbawienia. W 1914 r. wprowadzono 8 sakrament - głoszenia i słuchania słowa Bożego. By liczba 7 sakramentów, mająca silne zakorzenienie w tradycji, nie uległa zmianie, w 1921 r. postanowiono, że chrzest i bierzmowanie co do istoty są jednym sakramentem. Istnieje szeroka demokratyzacja życia parafialnego i ogólnokościelnego. Kościół polskokatolicki aktywnie uczestniczy w ruchu ekumenicznym. Lubelska parafia przy ul. Kunickiego 9 z ks. Andrzejem Gontarkiem na czele należy do diecezji warszawskiej (jednej z 3 w Polsce).

Mariawici

Reklama

Najpierw pod nazwą Związek Mariawitów Nieustającej Adoracji Ubłagania - kapłani, siostry, tercjarze i bracia świeccy szerzący cześć Najświętszego Sakramentu i wzywający pomocy Matki Bożej, jako dzieło wielkiego miłosierdzia dające ginącemu w grzechach światu ostatni ratunek. Wyznawcy starokatolickiego Kościoła Mariawitów osobiście raz w tygodniu przez godzinę adorują Najświętszy Sakrament, a uroczyście, wspólnie raz w miesiącu (duchowieństwo i siostry - codziennie). Nie ma obowiązkowego celibatu duchownych. Spowiedź uszna obowiązuje wiernych do lat 18, dorośli przystępują do spowiedzi powszechnej przed Chrystusem z rozgrzeszeniem kapłana (spowiedź uszna na własne życzenie, ale niekonieczna). Uznają 7 sakramentów (komunia pod 2 postaciami). Naśladują życie Maryi (cichość, pokora, modlitwa, miłość bliźniego, gotowość pełnienia woli Bożej). Prowadzą szeroką działalność oświatowo-opiekuńczą. Popierają idee ekumeniczne. Parafia Nieustającej Pomocy Najświętszej Maryi Panny w Lublinie przy ul. Paganiniego 1 z ks. Sławomirem Rosiakiem na czele należy do diecezji podlasko-lubelskiej (jednej z 3 w kraju).

Na podstawie: Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu. Pod red. W. Hryniewicza, J. Gajka, S. Kozy. Lublin 1997.

Program nabożeństw ekumenicznych na 2004 r.
(zawsze w środę o godz. 18.00)
24 marca - kościół Chrześcijan Baptystów,
ul. Kochanowskiego 38a
28 kwietnia - kościół ewangelicko-augsburski,
ul. Ewangelicka 1
26 maja - kościół polskokatolicki,
ul. Kunickiego 9
23 czerwca - kościół starokatolicki Mariawitów,
ul. Paganiniego 1
8 września - kościół Adwentystów Dnia Siódmego,
ul. Niecała 4
20 października - kościół zielonoświątkowy,
ul. Tatarska 5
24 listopada - kościół rzymskokatolicki,
ul. Filaretów 7

5 lutego abp Józef Życiński powołał na 5-letnią kadencję Archidiecezjalną Radę Ekumeniczną w składzie: ks. prał. dr Józef Szczypa - przewodniczący, ks. dr Krzysztof Grzesiak - zastępca przewodniczącego, ks. kan. dr Jerzy Poręba, ks. kan. mgr lic. Jerzy Ważny, ks. kan. mgr lic. Tadeusz Kawala, ks. mgr lic. Wojciech Różyk, ks. dr Sławomir Pawłowski, s. mgr Bogumiła Borucka MSF, dr Tomasz Ożóg, dr Sławomir Żurek.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł charyzmatyczny kapłan, duszpasterz akademicki

2025-04-12 23:14

Archiwum UPJPII

W sobotę 12 kwietnia zmarł o. prof. Jan Andrzej Kłoczowski OP, duszpasterz akademicki, wybitny filozof, teolog, wieloletni wykładowca UPJPII.

Wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z wielkim bólem przyjęła wiadomość o śmierci ojca profesora Jana Andrzeja Kłoczowskiego OP, dominikanina, wybitnego filozofa, teologa i duszpasterza akademickiego, wieloletniego kierownika Katedry Filozofii Religii na Wydziale Filozoficznym UPJPII i wykładowcy naszego Uniwersytetu Papieskiego. Miał 87 lat.
CZYTAJ DALEJ

Dzisiejsza Ewangelia zaprasza do czuwania

2025-04-10 09:58

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Dzisiejsza Ewangelia zaprasza do CZUWANIA. Chodzi bowiem o to, aby nikt z nas nie przegapił swojej „pory”, swojego „czasu”, lecz aby wiedział, kiedy coś szczególnego „dzieje się dla niego albo ze względu na niego”.

E. Gdy nadeszła pora, Jezus zajął miejsce u stołu i apostołowie z Nim. Wtedy rzekł do nich: + Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z wami, zanim będę cierpiał. Albowiem powiadam wam: Nie będę już jej spożywać, aż się spełni w królestwie Bożym.
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję