Reklama

Miłość do człowieka drogą bp. J. S. Pelczara

Niedziela przemyska 7/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiek XIX, a przede wszystkim XX, przyczynił się do odrodzenia myśli filozoficzno-teologicznej, która sięgając do pierwszych wieków chrześcijaństwa, odkrywała na nowo miejsce i rolę człowieka świeckiego we wspólnocie Ludu Bożego. Dotychczas w świadomości ludzi Kościoła tkwiło głębokie przekonanie, że działalność apostolska została zarezerwowana duchowieństwu. Na taki sposób myślenia i postępowania wpływ miały uwarunkowania historyczne, a szczególnie reformacja, która chciała zmienić zasadniczo strukturę Kościoła, usuwając kapłaństwo hierarchiczne na rzecz dowartościowania laikatu.
Stan ograniczający znacznie udział ludzi świeckich w życiu wspólnoty Ludu Bożego nie mógł zostać uznany za miarodajny i ostateczny, gdyż pozbawiał Kościół olbrzymiego potencjału apostolskiej aktywności drzemiącej w laikacie. Stąd też pojawiały się coraz to nowe inicjatywy, będące wyrazem angażowania się ludzi świeckich w życie Kościoła. Zanim jednak w pełni dojrzała idea eklezjalnej transformacji, dotycząca laikatu, wyrażona przez Sobór Watykański II, konieczne było wytyczenie kierunków myśli filozoficzno-teologicznej, w której ostatecznie człowiek stał się drogą Kościoła.
Nie ulega wątpliwości, że dla lokalnej społeczności Kościoła przemyskiego, znaczny wpływ na zachodzące przemiany miał bp Józef Sebastian Pelczar. Jego nauczanie i działalność w wielu dziedzinach wyprzedzały powszechnie stosowany wówczas model pracy duszpasterskiej. Można śmiało powiedzieć, że Ordynariusz Przemyski już na długo przed Soborem Watykańskim II podjął się trudu „budzenia olbrzyma”, a więc aktywnego włączania ludzi świeckich w apostolską posługę Kościoła w świecie. Cała jego praca naukowa i posługa biskupia zmierzała do ukazania, a także docenienia wielkiej godności każdego człowieka, jako dziecka Bożego, odkupionego Najdroższą Krwią Zbawiciela. Pasterz diecezji uważał, iż nie będzie skutecznego duszpasterstwa bez uwzględnienia wszystkich procesów zachodzących w życiu publicznym, gdyż one wywierały olbrzymi wpływ na rozwój człowieka i społeczeństwa. Oczywiście najważniejszym zadaniem apostolskim Kościoła była troska o zbawienie człowieka. Proces ten dokonywał się jednak w świecie, a więc w konkretnej sytuacji społecznej, gospodarczej i politycznej. Dlatego Kościół nie mógł poprzestawać tylko na interesowaniu się sprawami duchowymi wiernych, ale musiał zabiegać o uporządkowanie życia doczesnego poprzez ukazywanie poprawnych relacji międzyludzkich opartych na wartościach chrześcijańskich.
Znajomość historii i umiejętność odczytywania płynącej z niej nauki, a także dar rozeznawania znaków czasu, pozwoliły bp. Pelczarowi dostrzegać na bieżąco ważne problemy religijne oraz społeczne. Pragnął, aby laikat wyzbywając się bierności oraz marazmu w sprawach wiary, czuł się odpowiedzialny za losy Kościoła. Dlatego też zachęcał do owocnej współpracy świeckich i duchownych, aby pod wspólnym sztandarem Krzyża Chrystusa bronili religii, a także podejmowali się wspólnej pracy dla dobra Ludu Bożego. Głęboka troska o Lud Boży stała się charakterystycznym rysem posługi pasterskiej bp. Pelczara. Wiedział on, że nędza i brak oświaty stanowią poważną przeszkodę w normalnym rozwoju życia społecznego i religijnego wiernych. Podejmował więc działania zmierzające do niesienia pomocy ludziom potrzebującym, zarówno duchowego, jak i materialnego wsparcia. W ten sposób realizował przykazanie miłości Boga, nierozdzielnie złączone z przykazaniem miłości bliźniego. Stosunek do drugiego człowieka był dla niego potwierdzeniem i uwiarygodnieniem autentycznej wiary chrześcijanina lub jej zaprzeczeniem. Mając na uwadze ówczesną sytuację społeczno-polityczną, Ordynariusz Przemyski zdawał sobie sprawę z konsekwencji zaniedbania, a także opuszczenia w potrzebie bardzo licznej grupy robotników i chłopów, egzystujących w nędzy, bez godziwych środków do życia. Wiedział, że jeżeli ludzie ci nie znajdą wsparcia i pomocy u swoich pasterzy, to wtedy pozostawieni sami sobie, kierując się wielkim żalem i rozpaczą odejdą, ulegając fałszywej propagandzie socjalistów, obiecujących im zbudowanie raju na ziemi. Zaś w strukturach partyjnych będą poddani intensywnej indoktrynacji, polegającej na wpajaniu wrogości do religii katolickiej. Zostaną też nasączeni jadem nienawiści, popychającej do bezwzględnej walki klas, sprzecznej z nauczaniem społecznym Kościoła.
Pasterz diecezji przemyskiej miał świadomość, iż warunki bytowe i wykształcenie miały znaczny wpływ na poziom życia moralnego wiernych. Problemy te były mu bardzo bliskie, gdyż pochodząc z rodziny chłopskiej, sam przez wiele lat spotykał się z trudnym życiem na wsi. Wychodząc naprzeciw potrzebom i problemom socjalnym wiernych, poświęcił tym zagadnieniom najwięcej listów pasterskich, instrukcji, odzew i orędzi. Praca społeczna na rzecz potrzebujących stanowiła, według niego, przejaw miłości bliźniego, a także wyraz troski o dobro wspólne narodu. Przyczyniała się też do odrodzenia niepodległej Ojczyzny, będącej domem wszystkich Polaków.
Niezwykle ważnym warunkiem decydującym o włączeniu laikatu w apostolską posługę Kościoła była solidna formacja duchowa i intelektualna. Miała ona na celu przygotowanie całej rzeszy wiernych świeckich do podjęcia zadań i obowiązków, wynikających z konkretnej sytuacji społecznej, w jakiej znajdowała się wspólnota Kościoła lokalnego. Bp Pelczar pragnął, aby formacja oparta na wartościach chrześcijańskich objęła wszystkie grupy wiekowe. Szczególną zaś opieką należało otoczyć młode pokolenie, które w niedalekiej przyszłości miało kształtować przyszłość Kościoła i Ojczyzny. W związku z tym Pasterz diecezji bardzo wielką wagę przywiązywał do systematycznego nauczania religii w szkołach. Uważał, że katecheza daje możliwość przekazania wiedzy religijnej, a także pozwala wychowywać dzieci i młodzież w duchu wartości moralnych oraz narodowych. Biskup dbał też o religijną i intelektualną formację dorosłych, organizując dla nich kursy, pogadanki, zakładając czytelnie oraz zachęcając do aktywnego udziału w działalności bractw, stowarzyszeń i organizacji o charakterze katolickim.
Pasterska posługa bp. Pelczara charakteryzowała się wielką otwartością na zaangażowanie ludzi świeckich w ewangelizację świata. Zanim jednak te szerokie rzesze ludu miały włączyć się w apostolską pracę Kościoła w świecie, duchowieństwo musiało najpierw okazać im wiele miłości i troski, pochylając się nad doczesnymi bolączkami swoich wiernych. Pasterz diecezji doskonale rozumiał ducha swojej epoki, a w niektórych sprawach nawet znacznie ją wyprzedzał. Tę wszechstronną troskę o Lud Boży docenił Ojciec Święty Jan Paweł II, który stwierdził, że zasadniczym celem pasterskiej posługi Ordynariusza Przemyskiego stało się dawanie świadectwa o miłości Boga do człowieka, która przede wszystkim powinna urzeczywistniać się we wspólnocie Kościoła: „Stał się tutaj, w Przemyślu, świadkiem tej miłości, ojcowskiej i opiekuńczej, jaką Bóg miłuje ten swój lud tu, na jego rodzinnej ziemi […]. Zaprawdę, pozwolił Bóg naszemu Błogosławionemu «wrosnąć w swój własny lud» - wrosnąć całym życiem, stając się dla swych rodaków i ziomków «sługą Chrystusa i szafarzem Bożych tajemnic» (por. 1 Kor 4, 1)” (Fragment przemówienia wygłoszonego 2 czerwca 1991 r. podczas nawiedzenia grobu bł. J. S. Pelczara w katedrze przemyskiej).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: papież będzie przewodniczył procesji Bożego Ciała na tradycyjnej trasie

2024-05-04 12:54

[ TEMATY ]

Watykan

Grzegorz Gałązka

2 czerwca b.r. w niedzielą po uroczystości Bożego Ciała Ojciec Święty będzie o godzinie 17.00 przewodniczył Mszy św. w bazylice św. Jana na Lateranie, a następnie procesja przejdzie do bazyliki Santa Maria Maggiore, zaś Ojciec Święty udzieli tam błogosławieństwa eucharystycznego - poinformowało Biuro Papieskich Ceremonii Liturgicznych.

O ile wcześniej papieże przewodniczyli procesjom Bożego Ciała na placu św. Piotra, to Paweł VI przewodniczył im w poszczególnych parafiach Rzymu. Natomiast św. Jan Paweł II wprowadził zwyczaj ich odbywania w czwartek Bożego Ciała na trasie między bazylikami św. Jana na Lateranie i Matki Bożej Większej.

CZYTAJ DALEJ

Warszawa/ W sobotę rozpoczyna się w parafiach peregrynacja relikwii rodziny Ulmów

2024-05-04 07:58

[ TEMATY ]

relikwie

peregrynacja

Marzena Cyfert

Relikwie bł. Rodziny Ulmów

Relikwie bł. Rodziny Ulmów

W sobotę w parafiach archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej rozpoczyna się peregrynacja relikwii błogosławionej rodziny Ulmów - Józefa i Wiktorii i ich siedmiorga dzieci zamordowanych przez Niemców w 1944 r. za ratowanie Żydów. Potrwa do 18 maja.

Peregrynacja rozpocznie się 4 maja w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela na Starym Mieście, gdzie o godz. 19.00 mszy św. będzie przewodniczył kard. Kazimierz Nycz.

CZYTAJ DALEJ

Ludzie o wielkim sercu

2024-05-04 15:21

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Z okazji wspomnienia św. Floriana w Sandomierzu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Strażaka.

Obchody rozpoczęła Mszy św. w bazylice katedralnej, której przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrował ks. kan. Stanisław Chmielewski, diecezjalny duszpasterz strażaków oraz strażaccy kapelani. We wspólnej modlitwie uczestniczyli samorządowcy na czele panem Marcinem Piwnikiem, starostą sandomierskim, komendantem powiatowym straży pożarnej bryg. Piotrem Krytusem, komendantem powiatowym policji insp. Ryszardem Komańskim oraz strażacy wraz z rodzinami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję