Prawie sześciuset chórzystów z całej Polski przyjedzie 24 września do Tarnowa. Miasto w tym dniu stanie się stolicą chóralistyki za sprawą V Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej „Sacra Ecclesiae Cantio”.
„Podczas Festiwalu wystąpi dwadzieścia jeden chórów m.in. z Sanoka, Lublina, Zamościa, Białegostoku, Krakowa. Będzie także siedem chórów z diecezji tarnowskiej. Festiwal to okazja do wymiany doświadczeń. Chóry zyskują na swoim poziomie śpiewu czy na bogactwie repertuaru” - mówi ks. dr Grzegorz Piekarz, dyrektor Festiwalu.
Miłośnicy muzyki chóralnej będą mieli okazję zobaczyć i posłuchać chórów z całej Polski, zwłaszcza, że wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Prezentacje potrwają w sobotę w kościele Matki Bożej Fatimskiej w Tarnowie od godziny 8.30 do 14.15. Natomiast o godzinie 18.00 w tarnowskiej katedrze zostanie odprawiona Msza św., w czasie której wszystkie śpiewy, wspólnie wykonają chóry biorące udział w Festiwalu.
„Bazylika będzie wypełniona chórami, bo zaśpiewa ok. sześciuset osób. Zapraszamy melomanów, na pewno nie braknie dla nich miejsca” - dodaje ks. Piekarz.
Po Mszy odbędzie się ogłoszenie wyników i koncert galowy.
Patronat nad Festiwalem objęli Biskup Tarnowski Andrzej Jeż, prezydent Tarnowa Roman Ciepiela oraz Starosta Powiatu Tarnowskiego Roman Łucarz.
Reklama
Chór może wystąpić tylko w jednej z trzech kategorii: chóry kameralne, jednorodne i chóry mieszane. Będzie też specjalna kategoria dla chórów z diecezji tarnowskiej. Każdy chór ma wykonać w układzie wielogłosowym a cappella przynajmniej trzy zróżnicowane stylistycznie dowolne utwory religijne z własnego repertuaru i jeden obowiązkowy o tematyce maryjnej.
W jury zasiądą niekwestionowane autorytety w dziedzinie chóralistyki: prof. Lidia Matynian – Akademia Muzyczna w Krakowie, ks. prof. dr hab. Andrzej Zając – Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej UPJP II w Krakowie, prof. dr Jerzy Kurcz – Akademia Muzyczna w Krakowie.
Organizatorami Festiwalu są: Wydział Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie, Wydział Kultury Urzędu Miasta Tarnowa, Duszpasterstwo Środowisk Twórczych, Bazylika Katedralna w Tarnowie, Parafia św. Józefa i Matki Bożej Fatimskiej w Tarnowie, Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie.
Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.
Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych.
Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili.
Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego.
Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.
Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com
"Niepokalane Poczęcie", Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635
Mój przyjaciel powtarza, że Kościół co rusz popełnia błędy. Nie powinien np. ogłosić dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. „Dogmat – tłumaczy – dotyczy mojego zbawienia, a ta maryjna prawda nie ma nic wspólnego ze mną. Wiąże się tylko ze zbawieniem Maryi”.
Przyjaciel nie zna nauki Kościoła. Nie wie, że zapatrzeć się w Niepokalane Poczęcie to odkryć siłę, która pcha ku niebu, że zapragnąć być jak Niepokalana to stanąć na drodze wypełnienia największej tęsknoty, która mieszka w ludzkim sercu. Nie wie, że ten dogmat jest potrzebny do zbawienia
Być czystym i niewinnym. Mieć oczy, które widzą dobro. Serce, które nie rozumie pokus. Być całym utkanym z myśli Boga i w swej duszy nosić Jego obraz... Każdy z nas tego pragnie.
W niedzielę – 8 grudnia – do bazyliki Bożego Miłosierdzia przybyła XXI Pielgrzymka Przedsiębiorców i Pracodawców organizowana przez duszpasterstwo „Talent”.
Uroczystej Mszy świętej sprawowanej o godz. 10.30 przewodniczył i homilię wygłosił ks. abp Józef Kupny, metropolita wrocławski, zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, delegat KEP ds. Duszpasterstwa Przedsiębiorców i Pracodawców.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.