Koncerty z cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza rozbudzają wrażliwość i wyobraźnię słuchaczy. Spełniają również inspirującą rolę w podejmowaniu trudu intelektualnego
zmierzającego do zrozumienia wartości estetycznych zawartych w dziełach muzycznych. W ramach cyklu odbyło się w bieżącym sezonie artystycznym kilka godnych uwagi spotkań
ze sztuką dźwięków.
Kwartet klarnetowy „Claribel” z Lublina, obok aranżacji utworów Vivaldiego, Chopina, Wieniawskiego, Kilara, zaprezentował kompozycje napisane specjalnie na cztery klarnety.
Świetnie przebiegająca współpraca lubelskich instrumentalistów zaowocowała interpretacjami przejrzystymi i klarownymi, owacyjnie przyjmowanymi przez publiczność.
Jednym z ciekawszych fragmentów recitalu organowego Przemysława Kapituły było wykonanie Suity gotyckiej Leona Boëllmanna, kompozytora i organisty francuskiego. Sugestia, zawarta w tytule
utworu, że nawiązuje on do muzyki średniowiecza, odzwierciedla modną w czasach Boëllmanna, fascynację gotykiem. Rys archaizacji wnoszą do Suity pewne elementy zaczerpnięte z chorału gregoriańskiego.
Dynamiczna rejestracja, zastosowana przez Kapitułę, ujawniła konstrukcję dźwiękową o doskonałych proporcjach, opartą na ciekawej harmonice, zdolną dostarczyć melomanom głębokich wzruszeń.
Wieland Meinhold, organista kościoła uniwersyteckiego św. Michała w Erfurcie, wykreował frapującą wizję swych „Trzech metamorfoz na temat końcowych taktów chorału Kyrie, Gott, heiliger
Geist Bacha. Wyjątkowo gorące przyjęcie zgotowała łódzka publiczność pierwszemu organiście Katedry Oliwskiej - Romanowi Peruckiemu. Artysta wystąpił wraz z zespołem „The Gdansk
Philharmonic Brass”.
Obchody 75-lecia poświęcenia łódzkiego kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Mateusza uświetnił koncert jubileuszowy. Uroczysty wieczór wypełniły m. in. dzieła Jana Sebastiana Bacha. Preludium i Fugę
c-moll (BWV 546) wykonała ceniona łódzka organistka prof. Irena Wisełka-Cieślar (kierownik artystyczny Niedzieli z muzyką). Dwie arie z Magnificatu (BWV 214) - Quia respexit i Quia fecit
mihi magna - zostały zaśpiewane przez Agnieszkę Sławińską (sopran) oraz Tomasza Sławińskiego (bas).
Organistka Emilia Dziubińska wraz z mężem - Jerzym Dziubińskim także organistą tworzy „Duet Organowy”. Artystyczne małżeństwo propaguje muzykę organową przeznaczoną na
cztery ręce. Na ich prośbę Marian Sawa napisał dwa duety organowe. Pierwszy z nich pt. Liauba powstał na kanwie pieśni górali z Alp Szwajcarskich. Temat drugiego, czyli Fantazji
chorałowej, został zaczerpnięty ze śląskiej pieśni ludowej Toi, qui disposes. Prezentując oba duety Soliści uwydatnili to, co w nich najistotniejsze - lekkość oraz pełen pogody
i radości nastrój. Każdy z koncertów wzbogacił słowem wiążącym red. Janusz Janyst.
Pomóż w rozwoju naszego portalu