Reklama

Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego (1)

Żyjemy w czasach wielkiego zamieszania pojęciowego, także odnośnie do instytucji małżeństwa. Jesteśmy codziennie bombardowani przez środki masowego przekazu różnymi koncepcjami małżeństwa, rodziny i życia w ogóle. Proponujemy naszym Czytelnikom cykl artykułów, w których przedstawimy w przystępnej formie aktualnie obowiązujące małżeńskie prawodawstwo Kościoła katolickiego.

Niedziela w Chicago 6/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół katolicki ma bardzo rozbudowane prawo małżeńskie. Zostało ono po Soborze Watykańskim II zebrane w dwóch zbiorach: w Kodeksie Prawa Kanonicznego (KPK), który został ogłoszony dla obrządku łacińskiego w 1983 r., oraz w Kodeksie Kanonów Kościołów Wschodnich ogłoszonym w 1990 r. Oba Kodeksy zostały osobiście promulgowane przez Papieża Jana Pawła II. W niniejszych rozważaniach posłużymy się Kodeksem Prawa Kanonicznego (KPK) dla obrządku łacińskiego zakładając, że i w drugim wspomnianym wyżej Kodeksie nie ma zasadniczych różnic co do koncepcji małżeństwa, najwyżej mogą tam być różnice natury dyscyplinarnej. W czwartej księdze KPK, noszącej tytuł Uświęcające zadanie Kościoła, w kanonach 1055-1165, zostały zawarte zasady doktrynalne i normy prawne, jakimi powinni kierować się katolicy przy zawieraniu związków małżeńskich. Normy te mają swoją długą historię i różne źródła pochodzenia. Historia ich sięga zamierzchłych czasów starożytności, kiedy tworzyły się księgi Starego Testamentu, poprzez czasy patriarchów, królów i proroków działających wśród Narodu Wybranego długo przed narodzeniem Chrystusa. W tworzeniu się katolickiego prawa małżeńskiego niemałą rolę wywarło prawo rzymskie i normy promulgowane przez sobory, synody i papieży na przestrzeni dwóch millenniów historii Kościoła. Trzeba jednak podkreślić, że zasadniczym źródłem prawodawstwa małżeńskiego w Kościele katolickim była i jest nauka Jezusa Chrystusa przekazana nam przez Jego Apostołów i Tradycję, autorytatywnie interpretowana, strzeżona i nauczana przez Urząd Nauczycielski Kościoła, tj. przez Magisterium.
Człowiek z natury jest istotą społeczną, czyli nie może żyć zupełnie sam, ale tworzy związki międzyosobowe z innymi ludźmi i z Bogiem. Takim podstawowym związkiem międzyosobowym jest małżeństwo. Jest to intymna wspólnota całego życia między mężczyzną i kobietą, zaplanowana przez samego Boga od samego początku stworzenia, jak to zostało pięknie powiedziane na pierwszych kartach Księgi Rodzaju: „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę. Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię...»” (Rdz 1, 27-28, por. także Rdz 2, 18-25).
Wiemy z historii, że ten pierwotny ideał związku małżeńskiego między kobietą i mężczyzną został wypaczony przez poligamię, rozwody, drugie, trzecie i następne z kolei „małżeństwa”, a współcześnie przez próbę przedefiniowania pojęcia małżeństwa tak, by objęło ono także tzw. związki homoseksualne. Pan Jezus w swojej nauce odnowił początkowy ideał małżeństwa nierozerwalnego i nie pozwolił na żadne rozwody. Było to przy okazji dyskusji z faryzeuszami, którzy zadali Mu następujące pytanie: „Czy wolno oddalić swoją żonę z jakiegokolwiek powodu? On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę? I rzekł: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwojgiem, lecz jednym ciałem. Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19, 3-6).
Słuchacze Jezusa nie dali za wygraną i przytoczyli argument z powszechnej i legalnej od czasów Mojżesza praktyki. Coś w stylu nam współczesnego: „Przecież wszyscy tak robią, prawo cywilne to dopuszcza, więc co w tym złego?”. W dalszym fragmencie Ewangelii św. Mateusza brzmi to tak: „Odparli Mu: Czemu więc Mojżesz przykazał dać jej list rozwodowy i odprawić ją? Odpowiedział im: Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych pozwolił wam Mojżesz oddalać wasze żony, lecz od początku tak nie było. A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę - chyba że w wypadku nierządu - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo” (Mt 19, 7-9, por. także Mk 10, 1-12, Łk 16, 18).

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

TRWA NOWENNA w intencji pokoju i Ojczyzny za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli. DOŁĄCZ DO MODLITWY
CZYTAJ DALEJ

Bóg nie chce stracić żadnego ze swych dzieci, ale je wszystkie przygarnąć

2025-04-11 10:14

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 6, 35-40.

Środa, 7 maja
CZYTAJ DALEJ

"Extra omnes!". Rozpoczęło się konklawe

2025-05-07 17:51

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.

Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję