26 kwietnia br. w Wyższym Seminarium Duchownym w Łomży odbyło
się sympozjum poświęcone ewangelizacyjnemu wymiarowi katechezy. Spotkanie
naukowe rozpoczęło się Mszą św. w kościele pw. Najświętszej Maryi
Panny, której przewodniczył bp Stanisław Stefanek. W homilii Ksiądz
Biskup powiązał tematykę sympozjum z czasem i wydarzeniami Wielkiej
Nocy. Mocno podkreślał m.in., iż katecheza powinna posiadać wymiar
ewangelizacyjny.
Po Mszy św. rozpoczęła się część wykładowa spotkania.
Rektor WSD w Łomży - ks. Andrzej Miałchowski powitał wszystkich uczestników
spotkania. Następnie głos zabrał bp Stanisław Stefanek, który wprowadził
w tematykę sympozjum. Uzasadnił konieczność organizowania tego typu
spotkań naukowych. Zauważył, że także współczesna katecheza potrzebuje
ewangelizacji, a ewangelizacja domaga się katechezy. Po wystąpieniu
Księdza Biskupa głos zabierali poszczególni prelegenci. Jako pierwszy
wystąpił ks. dr hab. Roman Murawski z Uniwersytetu kard. Stefana
Wyszyńskiego w Warszawie, który scharakteryzował wzajemne relacje
między ewangelizacją a katechezą w dziejach katechezy w swoim referacie
Relacje ewangelizacji do katechezy w dziejach katechezy.
Kolejny prelegent - ks. dr Piotr Tomasik z UKSW zapoznał
zgromadzonych z podstawowymi pojęciami dotyczącymi katechezy i ewangelizacji
w referacie o takim tytule. Jego zdaniem, trafnym określeniem nowej
ewangelizacji powinna być posługa słowa, będąca procesem, a nie wydarzeniem
jednorazowym. Prelegent skupił się na wyjaśnianiu podstawowych pojęć,
jak ewangelizacja, katecheza i nauczanie religii. Myślą podsumowującą
refleksje podane przez ks. dr. Tomasika jest wypowiedź, w której
zauważa, że katecheza szkolna, aby doprowadzić do żywej i skutecznej
wiary, musi spełniać trzy podstawowe funkcje: wtajemniczenia, wychowania
i nauczania.
Następnie ks. prof. Andrzej Offmański, wykładowca WSD
ze Szczecina, przedstawił temat Model katechezy ewangelizacyjnej
w dokumentach Kościoła. Opisał i wyjaśnił istotę modelu katechezy
oraz jej narzędzia, inaczej środki ewangelizacyjne. Wyróżnił elementy
stałe, jak cele wspólnoty wynikające z depozytu wiary, określone
przez dokumenty Kościoła, i zmienne, którymi są zadania i okoliczności
towarzyszące temu procesowi.
Ks. dr Józef Stala, wykładowca WSD z Tarnowa, zaprezentował
temat Potrzeby i możliwości wprowadzenia ewangelizacji do katechezy
rodzinnej. Zauważył, że rodzina chrześcijańska jest podmiotem i przedmiotem
ewangelizacji. Wskazał główne zadania katechezy rodzinnej: promowanie
Ewangelii, humanizacja i socjalizacja, kształtowanie postawy szacunku
do życia ludzkiego i troski o potrzebujących.
Ks. dr Franciszek Woronowski, wykładowca WSD w Łomży,
w swoim referacie Potrzeby i możliwości wprowadzenia nowej ewangelizacji
do katechezy parafialnej zauważył, że katecheza powinna posiadać
wymiar ewangelizacyjny. W tak rozumianej katechezie powinny zaistnieć
następujące elementy: uświęcenie, miłość, duchowość komunii, ekumenizm
i miłosierdzie czynne.
Wykładową część sympozjum zakończył referat Potrzeby
i możliwości wprowadzenia elementów ewangelizacji do nauczania w
szkole autorstwa ks. prof. dr. hab. Kazimierza Misiaszka z UKSW z
Warszawy, odczytany przez ks. dr. Stanisława Dziekońskiego (UKSW
Warszawa, WSD Łomża). Wypowiedź została oparta na analizie konkretnych
dokumentów Kościoła oraz rozporządzeń MEN. Analiza tych dokumentów
wskazuje z jednej strony na możliwość wprowadzenia elementów ewangelizacji
do katechezy szkolnej, a z drugiej na pewne trudności. Te ostatnie
wynikają głównie z pewnych uwarunkowań katechezy, podawanych przez
rozporządzenie MEN.
Po referatach nastąpiło podsumowanie, dokonane przez
ks. dr. Stanisława Dziekońskiego, który równocześnie podziękował
bp. Stanisławowi za patronat nad sympozjum; Rektorowi i Zarządowi
Seminarium, ks. prał. Janowi Sołowianiukowi - prowadzącemu sympozjum
oraz wszystkim uczestnikom i współorganizatorom.
Pomóż w rozwoju naszego portalu