Chcemy, by młodzi ludzie, którzy przyjeżdżają do Krakowa na Światowe Dni Młodzieży, zachwycili się nowoczesną Polską — powiedziała w poniedziałek premier Beata Szydło, otwierając „Pawilon Polski” w Krakowie, który ma promować nasz kraj wśród pielgrzymów.
Wystawa powstała w Krakowie, nad Wisłą u podnóża Wawelu. Będzie otwarta do niedzieli.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jak powiedziała premier, w Krakowie na każdym kroku spotykamy się z historią. To jest miasto, które jest przesiąknięte historią, a tutaj, u stóp Wawelu, ta historia rzeczywiście jest w tym największym wymiarze — powiedziała Szydło.
Z tego powodu - jak zaznaczyła - w tym właśnie miejscu chcemy pokazać Polskę nowoczesną, młodą, „Polskę, która ma w tej chwili podbijać świat”, pomysłową i kreatywną.
Pokazujemy tutaj największe osiągnięcia polskich wynalazców, polskiej myśli technologicznej, polskiej nauki, bo tak sobie wyobrażamy przyszłość i rozwój - jako połączenie historii, tradycji, pięknej kultury polskiej i nowoczesności — powiedziała Szydło.
Premier Szydło towarzyszyli m.in. szefowa jej kancelarii Beata Kempa, pełnomocnik rządu ds. przygotowania ŚDM Paweł Majewski, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, p.o. prezesa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Bartłomiej Pawlak.
Reklama
Chcieliśmy pokazać Polskę przyjazną, nowoczesną, intrygującą, taką, do której chce się przyjeżdżać, chce się wracać, chce się tutaj pracować i chce się tutaj studiować — powiedział Pawlak.
Pawilon działa pod hasłem „Polska wita!”. Można w nim zobaczyć najnowsze osiągnięcia polskiej nauki, kultury, gospodarki i rolnictwa.
Koordynatorem „Pawilonu Polski” jest PAIiIZ. W projekt zaangażowały się ministerstwa: rozwoju, nauki i szkolnictwa wyższego oraz rolnictwa i rozwoju wsi, a także Agencja Rynku Rolnego, Narodowe Centrum Kultury, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Polska Agencja Turystyczna.
Wystawa znajduje się nad Wisłą u stóp Wawelu. Podzielono ją na kilka części. W pierwszej można obejrzeć trójwymiarowy film „Animowana historia Polski” autorstwa Tomasza Bagińskiego. W kolejnej są m.in. informacje o osiągnięciach takich jak satelita PW Sat, model łazika marsjańskiego przygotowany przez studentów Politechniki Białostockiej (jej konstrukcje w ostatnich latach zajmowały wysokie miejsca w konkursach łazików marsjańskich) i mały dron rozpoznawczy FlyEye, produkowany przez należącą do polskiej grupy WB Electronics firmę Flytronic i używany przez Wojsko Polskie. Można tu także otrzymać informacje na temat studiów w Polsce dla obcokrajowców przygotowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Reklama
W następnej części znalazła się prezentacja Ministerstwa Rozwoju na temat planu zrównoważonego rozwoju ogłoszonego przez ten resort przed kilkoma miesiącami. Są tam też roboty produkowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów oraz prezentacje powstających w Polsce aplikacji, m.i. Migam.org (pomaga komunikować się ze światem osobom głuchym), Jakdojade (pomaga korzystać z komunikacji miejskiej w większych miastach) i Audiotrip (bezpłatny przewodnik).
Ostatnia część jest w całości poświęcona polskiej żywności i została zatytułowana „Poland tastes good” („Polska smakuje dobrze”). Można się tam poczęstować krajowymi produktami żywnościowymi - m.in. owocami, warzywami, sokami i kiełbaskami.
Przy pawilonie jest scena, gdzie cztery razy dziennie będą odbywać się koncerty. Organizatorzy chcą, by wystawa i jej otoczenie prócz informowania o Polsce była też strefą relaksu dla pielgrzymów.
Pawilon będzie otwarty w czasie Światowych Dni Młodzieży, do niedzieli w godz. 9-22.
Wystawa powstała dzięki wsparciu Grupy Azoty, Enei, Energi, KGHM, Grupy Lotos, Totalizatora Sportowego, PGNiG, PKO Banku Polskiego, PZU, PKP S.A., IC Intercity, PKP Cargo o PKP PLK.