23 marca br. w budynku dworca PKP Częstochowa-Stradom odbyło
się otwarcie Muzeum Historii Kolei w Częstochowie. Uroczystość przypadła
w roku 155-lecia wjazdu pierwszego pociągu do stacji Częstochowa
oraz 65-lecie trakcji elektrycznej na sieci PKP.Uroczystego poświęcenia
Muzeum dokonał abp Stanisław Nowak, który nie ukrywał swojego podziwu
dla kolejarzy i miłośników kolejnictwa, którzy z wielkim zapałem
i poświęceniem przygotowali Muzeum na otwarcie.
Podczas uroczystego otwarcia miało również miejsce spotkanie
z Ojcem Przeorem Klasztoru Jasnogórskiego oraz zwiedzanie przygotowanego
do otwarcia dla zwiedzających Bastionu św. Rocha na Jasnej Górze.
Na uroczystość otwarcia przybyli licznie zaproszeni goście
m.in. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Wojewoda Śląski,
Marszałek Województwa Śląskiego, Prezydent Miasta Częstochowy, Parlamentarzyści
Ziemi Częstochowskiej, Prezes i Członkowie Zarządu PKP SA, Dyrektorzy
Sektorów PKP SA oraz licznie przybyli miłośnicy i pasjonaci kolei.
Przygotowania do wystawienia ekspozycji trwały kilka miesięcy.
Niewielką wystawę urządzono przy okazji otwarcia nowego Dworca Głównego
9 listopada 1996 r. lecz wkrótce została zamknięta.
Powstałe jednak w 1977 r. Towarzystwo Miłośników Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej
w Częstochowie zaczęło szukać stałego miejsca na ekspozycję pamiątek
z półtora wieku szlaków żelaznych w Częstochowie. Po kilkuletnich
staraniach PKP przeznaczyło na Muzeum pomieszczenia na Dworcu Stradom.
Do najbardziej przyciągających uwagę należą: oryginalny stół dębowy,
adrestaurowany, pokryty nowym fornirem, krzesło dębowe z rzeźbionym
inicjałem PKP, telegraf typu Morse .a (tego typu telegrafy były używane
na kolei od 1857 do 1960 r.), dwa zegary stacyjne, sterujący i zewnętrzny,
zbiór lamp kolejowych mających zastosowanie jako lampy konduktorskie,
lampa mosiężna karbidówka (rzadkość w zbio-
rach muzealnych), centralka dyspozytorska, dwa amerykańskie
telefony, tabliczki serii oraz numery parowozów, godła państwowe
używane w różnych okresach. Ważną część ekspozycji zajmują dokumenty
kolejarzy oraz ich rodzin: legitymacje, paszporty, bilety, fotografie,
karty wywiadowcze, wykazy stanu służby, dyplomy zasługi, protokoły,
medale i odznaczenia. Pokaźny zbiór stanowią książki i instrukcje
nawet z XIX w. Na wystawie zgromadzono około 300 eksponatów.
Muzeum chociaż oficjalnie otwarte, nie jest jeszcze udostępnione
zwiedzającym. Muzeum Towarzystwa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej powstało
dzięki współpracy i zaangażowaniu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników
Komunikacji wraz z prezesem Januszem Plutą, Zdzisławem Urbańskim,
Fryderkiem Kątnym, Januszem Millerem.
Wszystkich miłośników i zbieraczy pamiątek kolejowych Stowarzyszenie Inżynierów i Techników zaprasza do współpracy i prosi o kontakt.
Pomóż w rozwoju naszego portalu