Celem i założeniem filmu jest afirmacja i docenienie macierzyństwa, ukazanie wartości życia, a także promocja takich wartości jak rodzicielstwo, rodzina, dziecko i szeroko rozumiane wartości pro-life. „Pragniemy pokazać i podkreślić, że każdy człowiek ma prawo do tego, żeby kochać i być kochanym” – mówią pomysłodawcy klipu.
W filmie jedenaścioro dzieci opowiada o wyjątkowej w swoim życiu osobie. Klip składa się z dwóch części. „W pierwszej dzieci mówią o tym, kim dla nich jest ta osoba, jaka jest, w jaki sposób spędzają z nią czas, za co ją cenią – mówią o niej w taki sposób, że widz nie wie o kogo chodzi (choć pewnie szybko się domyśla, że chodzi o mamę). W drugiej części dzieci zwracają się już bezpośrednio do swoich mam i mówią im o swoich uczuciach” – wyjaśnia Justyna Gajos i dodaje, że osoby z niepełnosprawnością często potrafią bardziej niż osoby zdrowe cieszyć się życiem i je doceniać. „Niepełnosprawność intelektualna czy fizyczna wcale nie odbiera nikomu szansy do tego, aby kochał – przeciwnie – ten film pokazuje, że dzieci z zespołem Downa są szczęśliwie i że zawdzięczają to swoim wspaniałym rodzicom” – mówi Justyna Gajos.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Film został zrealizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa „Tęcza” w Krakowie. Pomysłodawcy klipu mają nadzieję, że film będzie całym rodzinom dodawał odwagi dzięki rodzicom, którzy wzięli udział w tym przedsięwzięciu.
„Dają oni piękne świadectwo miłości, troski o swoje pociechy, siły wewnętrznej i wewnętrznego piękna. Chcemy, żeby ten krótki film stał się pomocny w budowaniu świadomości, że choroba nie musi oznaczać tragedii, przeciwnie może wyzwolić wiele dobra i miłości – choć na pewno nie jest łatwo i każdy dzień stawia przed rodzicami dzieci z niepełnosprawnością wiele wyzwań. Mamy nadzieję, że film będzie inspirował… przede wszystkim do dobra, bo taki jest ten film – bardzo naturalny, ciepły i pozytywny w swoim przekazie” – podkreśla Justyna Gajos.
W filmie występują tylko mamy dzieci z zespołem Downa, bo jak podkreślają twórcy, chcieli docenić i pokazać wartość macierzyństwa. Zapowiadają, że być może w kolejnych spotach pojawią się także ojcowie. „Wiemy, że przy tych silnych i dzielnych mamach, stoją i powinni zawsze stać tak samo dzielni i silni, odpowiedzialni ojcowie” – mówi Justyna Gajos.
Film można zobaczyć w kanałach społecznościowych Fundacji Jeden z Nas na Facebooku i YouTube
Inspiracją dla Fundacji Jeden z Nas do stworzenia filmu były kampanie informacyjne, które co roku z okazji Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa obchodzonego 21 marca organizuje Fundacja Jérôme Lejeune’a. Są to krótkie spoty, których celem jest przeciwdziałanie dyskryminacji osób z trisomią 21. Ostatnia kampania przebiegała pod hasłem „Jak mnie widzisz?” (#HowDoYouSeeMe).
Instytut im. Jérôme Lejeune’a wkłada dużo wysiłku, aby wynaleźć lek przeciw schorzeniom o podłożu genetycznym, które są przyczyną upośledzenia. Wkłada też dużo pracy i troszczy się o to, aby objąć specjalistyczną opieką medyczną i psychologiczną swoich pacjentów. Angażuje się też w ochronę najsłabszych, którzy zostali odrzuceni przez społeczeństwo.
Jak informuje Fundacja Jeden z Nas, obecnie na Zachodzie ogromna liczba dzieci, u których diagnozuje się w okresie prenatalnym trisomię 21, jest poddawana aborcji. „Każdego roku w Polsce i Europie tysiące dzieci jest zabijanych bo istnieje podejrzenie, że urodzą się chore. Choroba czy ułomność nigdy nie powinna być wyrokiem śmierci dla człowieka. Walczymy, by mogli się urodzić i kochać całym sercem” – mówi Jakub Bałtroszewicz, prezes Fundacji Jeden z Nas.