We współczesnej kulturze coraz większą rolę odgrywa film, wraz z będącymi jego nośnikiem - mediami elektronicznymi. Film jest sztuką ogromnie sugestywną, wywierającą szczególny wpływ
na psychikę młodych widzów, na ich postawy i zachowania. Niestety, coraz częściej jest to oddziaływanie destrukcyjne, a to ze względu na lansowanie na ekranach negatywnych
wzorców moralnych, epatowanie przemocą, okrucieństwem, ostrą erotyką (wręcz pornografią).
Młodzież, z natury mało krytyczna, potrzebuje więc w tej dziedzinie przewodnictwa, a dokładniej - systematycznej edukacji, która obejmowałaby dystans do mielizn
kina komercyjnego i przysposobienie do rozumnej percepcji kina artystycznego. Dziwi zatem fakt, że w programach szkolnych wciąż nie można zauważyć wyrazistej koncepcji kształcenia
filmowego i medialnego.
Do tej pory, jedynie dzięki osobistej inicjatywie nauczycieli języka polskiego, wygospodarowano na lekcjach trochę czasu na „oswajanie” mediów. Dzieje się tak w dużym stopniu
dzięki inspiracjom płynącym z Ogólnopolskich Sesji Filmoznawczo-Metodystycznych, organizowanych od 13 lat w Borkach przez Centralny Gabinet Edukacji Filmowej w Pałacu
Młodzieży im. Juliana Tuwima w Łodzi (kierownikiem Gabinetu jest Ewa Kanownik), Katedrę Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, a ostatnio także -
Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis” i Widzewskie Domy Kultury. Koncepcja i prowadzenie sesji od początku należą do prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej
- kierownika wspomnianej Katedry UŁ.
Na, cieszących się niesłabnącym zainteresowaniem polonistów, listopadowych zgrupowaniach omawiano następujące kwestie: autoświadomość sztuki filmowej, arcydzieło filmowe i jego kryteria
estetyczne, ekranowe adaptacje literatury, media a przemoc, warsztat twórcy filmowego, kino przełomu wieków. Każda sesja składa się z części naukowej, obejmującej wykłady, konwersatoria
i niezbędne projekcje, oraz metodycznej - nastawionej na omawianie na lekcji prezentowanych z taśm wideo.
W tym roku skoncentrowano się przede wszystkim na problemach analizy i interpretacji filmu oraz innych tekstów audiowizualnych. Punktem wyjścia stał się wykład prof. Alicji Helman (UJ i UŁ),
dotyczący strategii rozszyfrowywania warstwy symbolicznej dzieła sztuk. Pomocne mogą się tu okazać wskazania K. G. Junga. Inni wykładowcy, m.in. profesorowie: Nurczyńska-Fidelska, Stachówna, Przylipiak,
doktorzy Stolarska, Kłys, Pitrus - zaprezentowali erudycyjne analizy i interpretacje wybranych dzieł filmowych (Hoffmana, Polańskiego, Wajdy, Bressona, Cronenberga, Saury). Były też wystąpienia
na temat kultury masowej, wideoklipu i eksperymentalnej sztuki wideo.
Sesje w Borkach, integrujące środowisko filmoznawcze i polonistyczne, wspomagające edukacyjnie szkołę poprzez konkretną pomoc metodyczną (wspomnieć tu trzeba o wydawnictwach
będących pokłosiem spotkań) - są nader cennym przedsięwzięciem. Organizatorom sesji wypada życzyć pokonania trudności finansowych i pomyślnej realizacji kolejnych edycji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu