Rozpoczynając kurs, prowadząca powiedziała, że są obecnie cztery punkty patrzenia na przyczyny powstawania agresji. Uczestnicy zaś zajmą się rozpatrywaniem definicji agresji: „Agresja jest to celowe
działanie nastawione na wyrządzenie komuś krzywdy, spowodowane nagromadzeniem się wewnętrznych negatywnych emocji”. Przedstawione zostały najważniejsze pojęcia dotyczące agresji: 1. Każde zamierzone
działanie (w formie otwartej lub symbolicznej). 2. Zachowanie zmierzające do wyładowania niezadowolenia lub gniewu na osobach lub rzeczach. 3. Agresja niszcząca i prospołeczna (służąca interesom
jednostki i społeczeństwa). 4. Agresja instrumentalna i agresja afektywna (sama chęć skrzywdzenia). 5. Agresja atakująca i obronna. Najczęściej wyszczególnia się agresję
fizyczną i słowną. Następnie prowadząca podała genezę agresji. I koncepcja to agresja jako instynkt, II koncepcja to agresja jako reakcja na frustrację, III koncepcja to agresja
jako nabyty popęd, IV koncepcja to agresja jako zachowanie wyuczone. Te cztery koncepcje, które omówione zostały szczegółowo, mieszczą się w wielowynikowej koncepcji zachowań agresywnych, która
przedstawia tendencję wzrostową takich zachowań, a jednym z ważnych elementów, który ma ogromny wpływ na zachowania agresywne, jest kryzys rodziny. Spowodowany jest on odrzuceniem
emocjonalnym, permisywnością rodziców wobec dziecka (brak należytej opieki), alkoholizm jednego z rodziców oraz stosowanie niewłaściwych metod wychowawczych. Muszą być podjęte zbiorowe, systematyczne
działania wszystkich nauczycieli w celu określenia odpowiednich zasad postępowania, by wyeliminować bądź zasadniczo ograniczyć agresję u dzieci i młodzieży.
Wymienione zostały też czynniki środowiska rodzinnego wpływające na rozwój tendencji agresywnych. W skład tych czynników wchodzi między innymi: cechy temperamentu dziecka, apodyktyczność
rodziców, emocjonalnie chłodne nastawienie rodziców do dziecka i przyzwalanie dziecku na dowolne zachowania w każdej sytuacji, brak reguł postępowania.
Kolejnym etapem szkolenia było przedstawienie postaw wychowawczych, które mogą w przyszłości wywoływać u dziecka: postawę bądź agresywną, bądź lękliwą. Te postawy wychowawcze
podzielone zostały na dwa wymiary: 1. Fizyczna i duchowa swoboda dziecka. 2. Emocjonalne zachowanie wychowawców. Postawy te połączone zostały z typami osobowości dziecka: ekstrawertyczną
i introwertyczną. Po opracowaniu tej części tematu prowadząca Dorota Gulbas zajęła się ukazaniem przyczyn powstawania agresji w szkole i poza szkołą. Zaprezentowała też
zachowania nauczycieli wywołujące agresję wśród uczniów, a także spostrzeżenia i uwagi wizytatorów dotyczące powstawania agresji w szkołach.
W dalszej części warsztatów była praca w grupach na temat: szkoła wobec agresji i przemocy. Na zakończenie szkolenia wszyscy uczestnicy zapoznani zostali z procedurami
postępowania w przypadku dzieci, u których występują patologie oraz jak powinna wyglądać interwencja pedagogiczna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu