Przy dźwiękach chorałów gregoriańskich obejrzeć można ciekawie zaaranżowaną ekspozycję. Na podłodze wyrysowano plan (kwadratowa nawa i cztery absydy dostawione do boków) kościoła św. Maurycego
w Zawichoście (ziemia sandomierska) z końca XII w. Resztki kamiennych murów obrazują bryły ze styropianu. Nie brakuje dużego krzyża - głównego symbolu wiary chrześcijańskiej.
W tematykę wprowadza zwiedzających powiększony obraz Jana Matejki Chrzest Polski. Na wystawie obejrzeć można krzyże, ikonki oraz enkolpiony, czyli dwustronne krzyże-relikwiarze, znalezione
we wschodniej części Wyżyny Lubelskiej, a związane z Rusią Kijowską. Jest też biżuteria (krzyże-zawieszki, pierścionki) oraz przedmioty z symbolami pogańskimi
z odkrytej w 1998 r. chłopskiej zagrodyb z X-XI stulecia w Jeziorzanach (dolina Wieprza). Najcenniejszym eksponatem jest odkryta w 1977 r.
mała kamienna XIII-wieczna ikona Chrystusa z Czermna-Czerwienia (tutaj mieściła się stolica Grodów Czerwieńskich, znana ze źródeł ruskich już w 981 r.) w powiecie
tomaszowskim.
Początki chrześcijaństwa na ziemiach polskich określa data 966 - chrzest Mieszka I za pośrednictwem Czech. Teoretycznie Lubelszczyzna miała szansę znaleźć się w orbicie
nowej religii prawie 100 lat wcześniej, bo od 876 r., dzięki polityce władcy Wielkich Moraw, Świętopełka. W granicach jego państwa znalazła się szeroko rozumiana Małopolska. Świętopełek
zaś to ten, który poprosił cesarza o nauczycieli i spowodował spektakularną misję Cyryla i Metodego. Zdaniem prof. Andrzeja Kokowskiego, kierownika Instytutu Archeologii
UMCS, początki chrześcijaństwa w naszym regionie mogą sięgać nawet kilku stuleci wstecz. Wg niego w III i IV w. w Kotlinie Hrubieszowskiej funkcjonowali Goci,
którzy pozostawili po sobie ślady rozwiniętych kontaktów ze światem. Już w IV w. wśród Wizygotów zamieszkujących Bałkany zaczęło się szerzyć chrześcijaństwo. Teoretycznie za sprawą
Gotów chrześcijaństwo mogło dotrzeć również na Lubelszczyznę. Świadczą o tym monety z symbolami chrześcijańskimi docierające na Lubelszczyznę u schyłku starożytności.
Nie można jednak tej hipotezy rozstrzygnąć jednoznacznie.
Eksponaty na wystawę wypożyczono z muzeów w Hrubieszowie, Tomaszowie Lubelskim, Chełmie, Zamościu, ze zbiorów UMCS oraz kolekcji prywatnych. Warto się z nimi
zapoznać. Wstęp na wystawę bezpłatny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu