Reklama

Różaniec modlitwą Kościoła

Różaniec jest prawdziwą szkołą Maryi. Jako modlitwa z Maryją do jej Syna ma charakter chrystocentryczny. Odmawiając Różaniec kontemplujemy oblicze Chrystusa. W zrozumienia tych zasadniczych prawd pomóc miała sesja naukowa z okazji zakończenia Roku Różańca Świętego nt. „Różaniec modlitwą Kościoła Świętego”. Konferencję zorganizował 21 października br. Instytut Teologii Duchowości z inicjatywy dziekana Wydziału Teologii KUL, ks. prof. Jerzego Pałuckiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Akademicka debata nad Różańcem jest bezpośrednią odpowiedzią na apel Jana Pawła II skierowany do teologów w Liście Rosarium Virginis Mariae: „Podejmując refleksję metodyczną i równocześnie inspirowaną przez autentyczną mądrość, zakorzenioną w słowie Bożym i wrażliwą na to, czym żyje lud chrześcijański, przyczyniajcie się do odkrywania podstaw biblijnych, duchowych bogactw i wartości duszpasterskiej tej tradycyjnej modlitwy”. „List o Różańcu zawiera głębokie treści odnośnie tej modlitwy, Różaniec jest bowiem skarbem całego Kościoła, który trzeba odkryć. Niech wspólne pochylenie nad Różańcem ułatwi nam zrozumienie jego bogactwa” - powiedział na rozpoczęcie ks. prof. Marek Chmielewski, dyr. Instytutu Teologii Duchowości KUL. „Dzisiaj modlitwa różańcowa nabrała innego znaczenia. Na pierwszym miejscu nie kładzie się akcentu na uczestniczenie Maryi w dziele odkupienia, ani na niezwykły rozwój pobożności maryjnej w postaci kółek różańcowych, ale podkreśla się, że Różaniec przybliżający nas do Jezusa jest modlitwą o pokój, którego podstawą jest wcielenie Logosu” - mówił ks. prof. Krzysztof Góźdź, prodziekan Wydziału Teologii. Według niego cudowna moc Różańca wypływa z samego wcielenia. Jest ono wejściem Boga w świat ludzki. Z tym faktem łączy się zapoczątkowany przez Maryję proces rozszerzania pokoju.
W wykładzie Różaniec w duchowości polskiej ks. prof. Jerzy Misiurek przedstawił historię nabożeństwa różańcowego na gruncie polskim. Modlitwę tę rozpowszechnili w naszym kraju dominikanie, przybyli do Polski w 1222 r. Nie dowiedziono jednak, że to oni są autorami Różańca. Ukształtował się on prawdopodobnie w klimacie monastycznych wspólnot kobiecych na terenach dzisiejszych Włoch, Francji i Niemiec. Od XV w. zaczęły powstawać w Polsce bractwa różańcowe. Pierwsze formy Różańca nieustającego pojawiły się w XVIII w., a propozycja Różańca z dopowiedzeniami pochodzi z 1852 r. Ks. dr Andrzej Czaja w wykładzie Eklezjotwórczy charakter modlitwy różańcowej szukał odpowiedzi na pytanie: czy Różaniec buduje Kościół - przyczynia się do jego żywotności, wzrostu i trwania? Zwycięstwa nad Turkami pod Lepanto w 1571 r. i pod Wiedniem w 1683 r. pokazują, że Różaniec może zjednoczyć chrześcijan. Aby był skuteczny, powinno się go odmawiać w jedności (bez konieczności gromadzenia się w jednym miejscu), przy zbieraniu się w imię Chrystusa i dla Niego, w trwaniu wspólnoty z pasterzami. Warunkiem eklezjotwórczego charakteru Różańca jest kontemplowanie w tej modlitwie oblicza Jezusa. Prof. Karol Klauza w wystąpieniu Różaniec a Eucharystia poruszył zagadnienie preeucharystycznego sensu Różańca. Stanowić on może przygotowanie do Eucharystii. Mając na uwadze istotę Różańca - oglądanie z Maryją oblicza Chrystusa, modlitwę tą traktować też można jako przedłużenie Eucharystii. Wprowadzenie ustanowienia Eucharystii do różańcowych tajemnic jest swoistym dopełnieniem chrystologicznego charakteru Różańca. W ostatnim wykładzie ks. prof. Józef Kopeć mówił o tym, że rozwinięty we wspólnotach dominikańskich wschodniej Rzeczpospolitej w XVI w. Różaniec o Imieniu Jezus (zamiast „Zdrowaś Maryjo” odmawia się „Jezu Chryste Synu Dawida zmiłuj się nad nami” w I części, „Jezu Chryste Synu Nazareński...” w II części i „Jezu Chryste Synu Boga żywego...” w III części) odpowiada prawosławnej Modlitwie Jezusowej, wywodzącej się z tradycji Ojców Pustyni. Obie formy są chrystocentryczne i prowadzą do medytacji i kontemplacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie bój się, zaufaj!

2025-12-15 13:00

Niedziela Ogólnopolska 51/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

To wydarzenie może poruszyć każdego. Historia odległa w czasie, lecz jakże bliska sercu człowieka. Absolutnie niebanalna, ale z życia wzięta. Józef, cieśla, to człowiek sprawiedliwy, jak podaje nam Ewangelia. Postępuje zgodnie z zasadami, jest uczciwy i prawdomówny, trzyma się ogólnie przyjętych zasad, norm i reguł, które stanowią prawo. Jednocześnie jest już po zaślubinach z Maryją. Wkrótce zamieszkają razem. Życie jednak nie zawsze układa się tak, jak byśmy tego chcieli. Ta wiadomość spada na niego niespodziewanie: jego małżonka jest brzemienna. To, co powinno być radością domu Józefa, staje się nagle przyczyną cierpienia. Nie on jest ojcem. Zna Maryję, kocha Ją, ale nie rozumie tej sprawy. Rozum mówi mu coś innego, a serce dyktuje coś innego. Trzeba wybrać, jakoś się odnaleźć w tej nowej, niekomfortowej sytuacji. Józef ma dylemat. Co zrobić? Postanawia odejść – po cichu, bez rozgłosu, tak, by to ukryć, a przy tym nie skrzywdzić Maryi. To uczciwe rozwiązanie, nikogo nie krzywdzi. Takie jakby salomonowe rozwiązanie na dziś: nic dodać, nic ująć. Sprawiedliwie, pobożnie i po kryjomu.
CZYTAJ DALEJ

Czym był adwent dla Jana Pawła II?

2025-12-21 09:48

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

adwent

BP KEP

Jan Paweł II

Jan Paweł II

Adwent był dla Jana Pawła II czasem szczególnym - nie tylko w sensie liturgicznym, ale także bardzo osobistym. Papież przeżywał go jako okres intensywnego przygotowania serca na spotkanie z Chrystusem, łącząc głęboką duchowość z prostymi, ascetycznymi gestami codzienności.

Wspomnienia jego najbliższych współpracowników, a także bogate nauczanie papieskie z lat pontyfikatu, ukazują Adwent jako czas czujności, modlitwy, nawrócenia i nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Kardynał Pizzaballa w Gazie: Odbudujemy wszystko

2025-12-21 17:05

[ TEMATY ]

strefa gazy

Gaza

kard. Pizzaballa

Vatican Media

Łaciński patriarcha Jerozolimy przebywa z wizytą duszpasterską w parafii Świętej Rodziny w mieście Gaza. Jego obecność jest wyrazem pragnienia towarzyszenia wiernym w nadziei, solidarności i modlitwie.

Łaciński patriarcha Jerozolimy, kardynał Pierbattista Pizzaballa, przed świętami Bożego Narodzenia odwiedza parafię Świętej Rodziny w Gazie. W te święta, podobnie jak w zeszłym roku, parafianie otrzymają wsparcie i wyrazy solidarności od kardynała. Łaciński patriarcha Jerozolimy przybył do Gazy na obchody Bożego Narodzenia w towarzystwie swojego wikariusza, prałata Williama Shomali, oraz niewielkiej delegacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję