Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.
Reklama
Dzieła Mozarta: Missa in C major „In honorem Sanctissimae Trinitatis” KV 167, Motet Exultate Jubilate in F major KV 165/158a, Regina Coeli in C major KV 108/74d wykonali: Jan Mroczek – organy, Simone Kermes (Niemcy) – sopran, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Ensemble Sans Souci Berlin (Niemcy), pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, dyrygenta uznawanego za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Również w ramach koncertu odbyło się wręczenie nagrody w XII Konkursie Kompozytorskim "Musica Sacra Nova" w kategorii organowej. Nagrodę otrzymał Michał Malec za „Meditation sur la Croix”. Utwór ten znalazł się również w programie koncertu w bazylice jasnogórskiej.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis należy do światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku, składający się z 24 zawodowych muzyków, pod kierownictwem dyrygenta Jana Łukaszewskiego. Chór dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki.
Ensemble Sans Souci Berlin został założony w 1985 roku przez troje muzyków: flecistę Christopha Huntgeburth, grającego na flecie prostym i flecie traverso, Irmgard Huntgeburth - skrzypaczkę oraz Niklasa Trüstedt - gambistę. Repertuar zespołu obejmował szeroką literaturę muzyczną, poczynając od wczesnego baroku do epoki romantyzmu.
Jan Mroczek pierwsze sukcesy odnosił jako student prof. Józefa Serafina w Akademii Muzycznej w Krakowie, zdobywając nagrody na konkursach organowych: I nagroda w Rumii w 2003 roku i II nagroda w Castellana Grotte w 2004. Występował również z recitalami, m.in. w Bazylice Jasnogórskiej i Kościele Mariackim w Krakowie. Edukację kontynuował u prof. Daniela Rotha – organisty tytularnego kościoła St. Sulpice w Paryżu - początkowo jako stypendysta, a później student Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Jan Mroczek bierze udział w różnych projektach muzycznych, współpracując m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, chórem Collegium Cantorum Czestochowiensis oraz zespołem Barock Tune. Występował jako solista w Polsce, Niemczech, Rosji, na Litwie i na Węgrzech.. W 2012 roku otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.