Wieczorem, 2 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie odbył się Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, znanego polskiego kompozytora. Podczas tego koncertu wystąpił Coro della Virgola (Włochy), pod dyrekcją Pasquale Veleno. Artyści z Włoch wykonali m. in. dzieła Juliusza Łuciuka, takie jak : „Pieśń nadziei”, „O ziemio Polska” (do słów św. Jana Pawła II), światowe prawykonanie „Chorągwianej Księgi Długosza”.
Witając wszystkich zgromadzonych na koncercie ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie podkreślił , że „muzyka łączy i otwiera na Boga i bliźniego” – Muzyka to podwójna modlitwa. Muzyka to przedsionek do Królestwa Bożego – mówił ks. Glajcar, przypominając słowa św. Augustyna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Na początku koncertu jubilat Juliusz Łuciuk otrzymał medal z rąk Jana Szymy, prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” i Małgorzaty Nowak, dyrektor Festiwalu Medal Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” – Przez twórczość chciałem nieść wartości piękna, dobra i prawdy, żebyśmy wszyscy byli lepszymi ludźmi – podkreślił Juliusz Łuciuk.
Reklama
Natomiast w rozmowie z „Niedzielą” Pasquale Veleno podkreślił, że „twórczość Juliusza Łuciuka jest niezwykle piękna i ważna” – To, że możemy z naszym chórem wykonywać dzieła tego wielkiego kompozytora jest piękne i stanowi dla nas wielkie przeżycie duchowe – podkreślił Pasquale Veleno.
Ks. Mariusz Frukacz
Następnie uczestnicy Festiwalu wysłuchali, tym razem w Cerkwii prawosławnej Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, dzieła Sergieja Rachmaninowa „Całonocne czuwanie op. 37” w wykonaniu Narodowego Chóru Ukrainy "Dumka", pod dyrekcją Eugeniusza Sawczuka. Również 2 maja dzieło Rachmaninowa zostało zaprezentowane w kościele pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa we Wrzosowej/Poczesna.
Natomiast w Radomsku, w kościele św. Lamberta zaprezentowane zostały Nieszpory Tatrzańskie z udziałem m. in. Jana Karpiela Bułecki, Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Męski „Pueri Claromontani”, pod dyrekcją Jarosława Jasiury i Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, Świętojańskiej Kapeli Klimatycznej (wyłonionej z orkiestry), pod dyrekcją Agnieszki Kreiner.
Prof. Juliusz Łuciuk urodził się w 1926 r. w Brzeźnicy. W latach 1945-1947 w Średniej Szkole Muzycznej prof. Łuciuk uczył się gry na fortepianie u prof. Marii Borowieckiej. Po maturze w Liceum Ogólnokształcącym im. Romuadla Traugutta wyjechał na studia. Kompozycję studiował u Stanisława Wiechowicza, teorię w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie a muzykologię pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1958-59 u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha w Paryżu.
Reklama
Chór „Coro della Virgola” powstał w 2000 r. z inicjatywy jego dyrektora Pasquale Veleno i grupy muzyków, których mimo działalności w różnych zespołach wokalnych i instrumentalnych łączy zainteresowanie polifoniczną muzyką wokalną. W swoim repertuarze koncentrują się zarówno na szesnastowiecznych madrygałach a cappella, jak i wykonują utwory przeznaczone na zespół wokalny i orkiestrę barokową.
Ukraiński Narodowy Chór Akademicki „Dumka” to obecnie ikona wykonawstwa muzyki chóralnej. Założony w 1919 roku i prowadzony przez wybitnych dyrygentów, jak: Nestor Horodowienko, Aleksandr Soroka, Pavlo Murawski, Mykhaylo Krechko. Przez lata zespół ustanowił własne tradycje chóralne i swój styl wykonawczy. Od 1984 roku prowadzi go wybitny dyrygent, zdobywca nagrody Szewczenki, Eugeniusz Sawczuk. Cechą charakterystyczną chóru jest wszechstronność, która przejawia się w doborze repertuaru, jakiego dokonuje Sawczuk. Po pierwsze jest to muzyka na chór a cappella gdzie opracowania pieśni ludowych na zespól chóralny, będące częścią ukraińskiej tradycji, współistnieją w programach koncertowych i nagraniach „Dumki” z renesansową muzyką zachodnioeuropejską, czy też z XVIII-wiecznymi utworami, ukraińską muzyką religijną (M. Dylecki, M. Berezowski, A. Vedel, D. Bortnianski), z muzyką XIX wieku (M. Łysenko, K. Stetsenko, M. Leontowicz), także kompozytorami rosyjskimi: P. Czajkowskim, A. Archangielskim, S. Rachmaninowem.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.gaudemater.com