Reklama

Wykład biskupa Kościoła ewangelicko-luterańskiego na Wydziale Teologicznym UMK

Pawłowe przesłanie jedności

24 października br., w przededniu dziewiątych Spotkań Toruńskich („Colloquia Torunensia”) oraz Dnia Reformacji, Wydział Teologiczny UMK zorganizował spotkanie o charakterze ekumenicznym. W auli Collegium Iuridicum Novum prof. Eduard Lohse, niemiecki teolog, biblista, emerytowany biskup Kościoła ewangelicko-luterańskiego wygłosił wykład nt. „Przesłanie ekumeniczne Listu do Rzymian”.

Niedziela toruńska 47/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku spotkania chór Wydziału Teologicznego UMK „Tibi Domine” pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka wykonał następujące utwory: Szczęśliwi, którzy Mikołaja Gomółki, Meum tu gaudium ks. Achlondowskiego oraz Laudate Dominum Knuta Nysteda.
Ks. prof. Jerzy Bagrowicz, dziekan Wydziału Teologicznego, przedstawił dotychczasową działalność i osiągnięcia prof. Eduarda Lohse, który ceniony jest za systematyczne opracowania problematyki Nowego Testamentu. Jego zainteresowania dotyczą w szczególności teologii św. Pawła. W języku polskim ukazała się jedna z jego książek - Objawienie św. Jana.
Prof. Lohse mieszka w Getyndze - partnerskim mieście grodu Kopernika. We wprowadzeniu do wykładu prof. Janusz Małłek, zastępca prezesa Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego w Toruniu, przedstawił losy rozłamu w Kościele chrześcijańskim oraz obecną współpracę bratnich wspólnot w ramach dialogu ekumenicznego.
Prof. Eduard Lohse przedstawił swoją egzegezę Listu do Rzymian. Zwrócił uwagę, że już św. Paweł ukazał uniwersalne znaczenie Ewangelii i jej ekumeniczny charakter. Adresatami Radosnej Nowiny są bowiem wszyscy: Żydzi, Grecy i poganie. Apostołowie zanieśli naukę Chrystusa do całego zamieszkałego świata. Dlatego nikt nie może być dyskryminowany i wykluczony z poznania Zbawiciela i zawierzenia mu. Św. Paweł, mówiąc: „przez Boga umiłowani, powołani święci” zwraca się do wszystkich, który przyjmują Ewangelię i odpowiadają na nią aktem wiary. Sam zaś uważa się za dłużnika Żydów, Greków, pogan i barbarzyńców, bo jeszcze nie przekazał im Dobrej Nowiny.
Św. Paweł poruszył też problem, który jeszcze do niedawna różnił bratnie Kościoły. Chodzi o naukę o usprawiedliwieniu, wyrażoną m.in. słowami „sprawiedliwy z wiary żyć będzie” (por. Ga 3, 11). Dokument o ponownym, wzajemnym uznaniu nauki o usprawiedliwieniu został podpisany 31 października 1999 r. w Augsburgu. Przedstawiciele Związku Luterańskiego i Kościoła rzymskokatolickiego deklarują w nim „reprezentować wspólne zrozumienie nauki o usprawiedliwieniu” (nr 5), wyznając, że „jedynie z łaski i wiarą w świętość Chrystusa, a nie na podstawie naszych zasług zostaniemy przyjęci przez Boga” (nr 15).
Apostoł narodów zaznacza, że bez względu na pochodzenie, dla tego, kto nie wstydzi się Ewangelii, będzie ona „mocą Bożą ku zbawieniu” (Rz 1, 16). Każda wspólnota chrześcijańska ma zasadniczą misję do wypełnienia: objaśnić jedną Ewangelię. Słuchający Dobrej Nowiny uniknie zguby, otrzyma zbawienie, którego nawet śmierć nie pokona.
Ważnym zagadnieniem jest także los narodu wybranego - Izraela. Mieszkańcy Ziemi Świętej ponownie wrócą do chrześcijaństwa, gdy z zazdrością zobaczą wiarę pogan, którzy uwierzyli (por. Rz 11, 11-16). Dobra Nowina dotarła już wszędzie. Cały świat jest miejscem, gdzie chrześcijanie służą Bogu w swym codziennym postępowaniu.
Pełnym potwierdzeniem naśladowania Chrystusa jest wypełnienie przykazania miłości. „Kto bowiem miłuje bliźniego, wypełnił Prawo” (Rz 13, 8). Taki sposób życia stanie się także realizacją ekumenicznego przesłania Listu do Rzymian. Kończąc wystąpienie, bp Lohse dodał: „Przez biblijne podstawy nauki (...) partnerzy próbują sobie utorować drogę do pełnej jedności wspólnoty - jedności w różnorodności”.
Po wystąpieniu Prelegenta nastąpiła krótka dyskusja, w czasie której zwrócono uwagę na problem ciągle istniejących różnic: w rozumieniu Eucharystii, w stosunku do narodu żydowskiego oraz w kwestii „sacrum” i „profanum” w dialogu ekumenicznym. Udzielając odpowiedzi, bp Lohse prosił o zachowanie cierpliwości, rozsądku, pewnego respektu względem tych wielowiekowych podziałów. Nadzieję budzą działania komisji ekumenicznych, które poruszają wiele drażliwych kwestii.
Dyskusję podsumował bp Andrzej Suski. Dziękując za wykład, wspomniał o swoim pierwszym spotkaniu z prof. Lohse jeszcze w czasie rzymskich studiów. Przygotowując się do egzaminu z Listu do Kolosan, znalazł najbardziej zrozumiałe opracowanie autorstwa właśnie prof. Lohse. W ten sposób, najpierw za pośrednictwem lektury, rozpoczęła się znajomość obu Księży Biskupów. Do ich poznania doszło w Getyndze podczas spotkania przedstawicieli partnerskich miast: Getyngi i Torunia. Znajomość ta przerodziła się w przyjaźń - przykład i owoc dążenia do jedności przez uczniów Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Objawienie Pańskie, Epifania, Trzech Króli... jak w końcu nazywa się to święto?

Z ogłoszeń parafialnych: „6 stycznia obchodzić będziemy uroczystość Objawienia Pańskiego, czyli święto Trzech Króli...”. Bystrzy uczniowie na katechezie zadawali czasem pytanie: To jak w końcu nazywa się to święto?

Współczesna teologiczna nazwa: uroczystość Objawienia Pańskiego sięga do greckiego nazewnictwa Epifania – objawienie. Tu możemy szybko skojarzyć imię nowego patriarchy autokefalicznego Kocioła prawosławnego na Ukrainie – Epifaniusza, bo wywodzi się ono od tego pojęcia. Popularnie jednak wolimy używać nazwy Trzej Królowie, Magowie, Mędrcy, Monarchowie, co świadczy o tym, że to święto stało się szeroko pojętą własnością ludzi wiary, nie tylko teologów. Stąd językowy błąd u znanego polityka określający ten czas jako święto „Sześciu Króli” z konieczności budzi na twarzy uśmiech.
CZYTAJ DALEJ

Warszawscy urzędnicy chcieli zdjąć krzyż z sali obrad. Interwencja radnych ich powstrzymała

2025-01-06 08:56

[ TEMATY ]

Warszawa

krzyż

Rafał Trzaskowski

Karol Porwich/Niedziela

„Prawica mówi, że zdejmuję krzyże, a żaden krzyż nie został zdjęty"— powiedział Trzaskowski 31 października ub. w wywiadzie udzielonym TVP Info. "Myśmy nie ściągnęli żadnego krzyża. To, co słyszycie państwo bardzo często w przestrzeni publicznej, nie jest prawdą"— powtarzał jak mantrę w trakcie rozmowy. Prawda jest jednak inna. Wystarczy przypomnieć fakty.

29 listopada ur. w Krakowie na konferencji prasowej Prezydent Warszawy znowu oświadczył: "Nie został zdjęty żaden krzyż. Decyzja była tylko i wyłącznie podjęta na przyszłość". Przypomnijmy: chodzi o zarządzenie prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego z początku maja 2024 roku w sprawie wprowadzenia „Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy" i dodane do niego wytyczne. Wywołało to olbrzymie kontrowersje. Urzędnicy w Warszawie byli zobowiązywani do usuwania ze symboli religijnych z instytucji samorządowych.
CZYTAJ DALEJ

Papież pozdrowił uczestników Orszaku Trzech Króli

W pozdrowieniach na zakończenie południowej modlitwy Anioł Pański Ojciec Święty wspomniał m.in. o Orszakach Trzech Króli, które odbywają się dziś w całej Polsce i za granicą.

Papież podkreślił, że Orszak Trzech Króli jest świadectwem wiary, jakie Polacy składają w kościołach i na ulicach Warszawy i wielu innych miast w Polsce i poza jej granicami. „Pozdrawiam wszystkich Polaków” – powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję