Muzyka sakralna w twórczości Wolfganga Amadeusa Mozarta zajmuje poczesne miejsce. Kompozytor tworzył ją przeważnie w okresie, gdy pełnił służbę u arcybiskupa w Salzburgu.
Nie była ona bynajmniej przeznaczona dla celów koncertowych - miała uświetniać liturgię kościelną. Dorobek wielkiego klasyka w tej dziedzinie to osiemnaście mszy, wśród nich najbardziej
znana (obok Requiem niedokończonego przez Mozarta) msza C-dur Koronacyjna, a także liczne litanie, nieszpory, psalmy i inne utwory, z których szczególną popularność w najlepszym
znaczeniu tego słowa zyskały dwa motety - solowy Exsultate jubilate i skomponowany w ostatnim roku życia chóralny Ave verum corpus.
Ta przepiękna muzyka, jak też poezja Karola Wojtyły posłużyły do uczczenia 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II koncertem nadzwyczajnym, jaki pod patronatem abp. Zygmunta Kamińskiego odbył się
18 października br. w bazylice archikatedralnej w Szczecinie. Zorganizowały go Filharmonia Szczecińska, Zamek Książąt Pomorskich i Teatr Polski, zaś udział w nim
wzięli Orkiestra Symfoniczna FS, Chór Pomorskiej Akademii Medycznej, Chór Okręgowej Izby Lekarskiej „Remedium”, Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej, Chór PS „Collegium Maiorum”,
Chór Nauczycieli z Gryfina, Chór Uniwersytetu Szczecińskiego, Zespół Wokalistów „Camerata Nova” oraz pięciu solistów i siedmiu aktorów.
Koncert rozpoczął się uroczystym hymnem Gaude Mater Polonia wykonanym przez połączone zespoły pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. On też kierował wykonaniem obu wspomnianych motetów. W pierwszym
z nich partię solową zaśpiewała Bogna Forkiewicz obdarzona dźwięcznym sopranem koloraturowym. Następnie wystąpili aktorzy Teatru Polskiego: Małgorzata Chryc-Filary, Dorota Chrulska, Maciej
Tomaszewski, Sławomir Kołakowski, Jacek Polaczek, Jacek Piotrowski, Adam Opatowicz, którzy recytując kolejne części Tryptyku rzymskiego Jana Pawła II, ukazali głębię zawartych w nim treści
i poetyckie piękno języka. Pozostałą część koncertu wypełniła wymieniona na początku msza C-dur Mozarta napisana przez kompozytora z okazji koronacji cudownego obrazu Matki Bożej
w miejscowości Marie-Plain, w pobliżu Salzburga - stąd jej nazwa. Do orkiestry i połączonych zespołów chóralnych dołączyła tu czwórka solistów: Agnieszka Maciejewska
- sopran, Alicja Węgorzewska - alt, Wojciech Maciejowski - tenor, Jarosław Bręk - bas. Wykonane przez nich partie solowe, ansamblowe we współdziałaniu z orkiestrą
i chórem dostarczały wielu przeżyć natury estetycznej i religijnej. Dzieło dobrze przygotowane przez kierowników poszczególnych chórów i poprowadzone pewną ręką dyrygenta
Eugeniusza Kusa wywarło wspaniałe wrażenie na wypełniających świątynię słuchaczach, którzy długotrwałym aplauzem podziękowali artystom za ten piękny koncert. Słowa podziękowania wyraziłobecny
na koncercie bp Jan Gałecki, pod którego przewodnictwem odmówiono następnie modlitwę maryjną i który na koniec udzielił błogosławieństwa wszystkim zebranym - artystom i słuchaczom.
Pomóż w rozwoju naszego portalu