Reklama

Niedziela Łódzka

Pieta - skamieniała boleść

[ TEMATY ]

sztuka

Jan Nitecki

Radków

Radków

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniu 14 lutego. br. w Galerii „ŚNIEŻNE KRUŻGANKI” w Piotrkowie Trybunalskim - przy kościele pw. MB Śnieżnej (ul. Rycerskiej 3) - odbył się wernisaż wystawy fotograficznej Piety - skamieniała boleść - Jana Niteckiego. Wystawę otworzył ks. Mariusz Jersak - Rektor Kościoła Akademickiego Panien Dominikanek. Na ponad 120. fotogramach zaprezentowane zostały różne formy i style Piet tworzonych w sztuce chrześcijańskiej - począwszy od XIV wieku po współczesność - na terenie Polski, Europy i USA. Wystawę tę na terenie Radomska będzie można oglądać w Wielkim Tygodniu w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa - po zakończonych Mszach świętych.

Piety są przedstawieniami rzeźbiarskimi lub malarskimi jednego z najbardziej przejmujących tematów w sztuce chrześcijańskiej; ukazują Matkę Boską Bolesną trzymającą na kolanach zdjętego z krzyża jej Syna. Pierwsze takie gotyckie przedstawienia w plastyce pasyjnej ukazały się w Niemczech z początkiem XIV wieku; z czasem rozpowszechniły się po Europie, przyjmując różnorodne style i formy. Najbardziej znanym dziełem tego przedstawienia w sztuce jest Pieta Watykańska - wykonana w marmurze przez Michała Anioła w latach 1498-1500. W języku włoskim słowo Pieta oznacza: miłosierdzie, litość, współczucie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram



Reklama

Co wyraża ten pełen ekspresji temat figuralny - starają się tłumaczyć przedstawiciele ikonologii. Według nich Pieta wyraża w sztuce ideę łączenia tego co boskie - z tym co ludzkie, dzieciństwa i męki Chrystusa. Zbolała Matka trzymając na swym łonie umęczonego Syna, staje się przez współcierpienie - Współodkupicielką. W tym pełnym liryzmu i uduchowienia przedstawieniu ikonograficznym staje się też Matką wszystkich ludzi; Matką kochającą i wierną od poczęcia aż do okrutnej śmierci. Ona ukazując światu macierzyńskie trwanie w męczeństwie jej Syna aż do końca - przybliża ludzkości sens tej ofiary i wielkość dzieła Odkupienia. Daje swym przykładem otuchę i nadzieję dla ludzi zasmuconych, cierpiących i umierających.

Ten kult maryjności, w motywach tej dramatycznej sceny, rozpowszechnił się z bazylik, sanktuariów, kalwarii, cmentarzy - na przestrzeń publiczną, stając się często symbolem męczeństwa i martyrologii (Piety Katyńskie, pomniki pamięci). Spotyka się także różnorodne Piety w kapliczkach i figurach przydrożnych - wykonane w drewnie przez twórców ludowych i snycerzy rzeźbiących w kamieniu.

Prezentowane na wystawie zdjęcia odzwierciedlają zarówno różne formy i style tworzonych w sztuce chrześcijańskiej Piet, jak i też różne miejsca ich występowania - zarówno w kraju, jak i na świecie. Tak więc prezentowane są jedne z najstarszych gotyckich Piet w Polsce, jak Pieta z Lubiąża (około 1360 r.), Pieta z Nowej Cerkwi (koniec XIV w.) - poprzez liczne Piety XV- wieczne spotykane w bazylikach, katedrach, sanktuariach maryjnych oraz muzeach diecezjalnych i archidiecezjalnych Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Świdnicy, Skulska, Limanowej, Nysy, Opola, Płocka, Jarosławia, Leżajska, Gdyni, Koszęcina, Tczewa czy Pelplina.

Zdjęcia Piet z okresów późniejszych po współczesność - prezentowane są z bazylik, sanktuariów i kościołów zarówno miast polskich, jak i też włoskich, portugalskich, francuskich czy amerykańskich. Część zdjęć prezentuje także Piety z obszaru tzw. Sacrum przydrożnego - z kapliczek i figur przydrożnych; niektóre z nich mają po kilkaset lat i pomimo upływu czasu i zmiennych warunków atmosferycznych - nadal są zachowane dzięki konserwacji i opiece mieszkańców, m.in. takich miejscowości jak: Włostów, Krzyżanowice, Królówka, Nietulisko Małe czy Żbikowice.

Wystawa, z uwagi na złożoność jej projektu, łączy w sobie walory zarówno artystyczne, jak i poznawczo - edukacyjne.

2016-03-04 12:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przez Monachium i Paryż do Kuklówki

W tym roku przypada setna rocznica śmierci wybitnego polskiego malarza Józefa Chełmońskiego, jest więc doskonała okazja, aby przypomnieć jego życiorys i drogę twórczą

Józef Chełmoński urodził się 7 listopada 1849 r. w Boczkach, niewielkim folwarku w okolicach Łowicza. Zdolności artystyczne przyszłego malarza ujawniły się już we wczesnym dzieciństwie, w ich rozwoju dopomagał ojciec, sam utalentowany muzycznie i malarsko. Matka z kolei zaszczepiła w chłopcu pracowitość, ambicję i wytrwałość w dążeniu do celu. Z domu wyniósł miłość do ojczystej ziemi, kult tradycji, patriotyzm. Poznał życie wsi, prace polowe związane z kolejnymi porami roku, zajęcia gospodarskie i tradycje ludowe. Kochał zwierzęta, przede wszystkim konie. Fascynujący świat, który go otaczał, utrwalał na rysunkach.
CZYTAJ DALEJ

Maryja przechodzi drogę od lęku i niezrozumienia do pełnej wolności

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

pixabay.com

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 26-38.

Wtorek, 25 marca. Uroczystość Zwiastowania Pańskiego
CZYTAJ DALEJ

30-lecie encykliki Evangelium Vitae: dalekowzroczna intuicja Jana Pawła II

2025-03-25 12:30

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Evangelium vitae

30‑lecie encykliki

intuicja

commons.wikimedia.org

Św. Jan Paweł II dostrzegał, że poważne formy naruszania życia najsłabszych są w rzeczywistości wyrazem perwersyjnej idei wolności, która zamienia zbrodnię w prawo - mówi Gabriella Gambino, podsekretarz Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Podkreśla, że nadszedł czas, by Kościół zbudował prawdziwe duszpasterstwo życia ludzkiego.

Minęło trzydzieści lat od publikacji encykliki Evangelium Vitae, filaru nauczania Kościoła na temat świętości ludzkiego życia. W jaki sposób dokument ten inspirował i nadal inspiruje Kościół? Czy dziś nadal stanowi punkt odniesienia?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję