„Zielona Dziupla” to nazwa nowej Eko- Pracowni otwartej 22 stycznia w Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Wieluniu. Na otwarcie pracowni przybył burmistrz Paweł Okrasa, sekretarz Magdalena Majkowska, przewodniczący Piotr Radowski, radna Renata Żurek, pan Wacław Witkowski, pan Michał Szeląg i przedstawiciele Rady Rodziców w osobach Janusz Orzełek i Kinga Kołodziej.
Autorką projektu „Zielona Dziupla” jest Magdalena Nowakowska- nauczycielka biologii. Dzięki jej wielkiemu zaangażowaniu szkoła na urządzenie pracowni pozyskała z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotę 38.300 zł, uzupełniając w ten sposób swój skromny wkład własny w kwocie 8.126,94 zł.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Inspiracją do napisania projektu, mówiła autorka, stał się ulubiony przeze mnie las, stąd na ścianach w ramach dekoracji deski z korą, drzewa i piękna fototapeta z jeszcze piękniejszym widokiem brzozowego lasu, stojący pień z dziuplą, z napisem „Zielona Dziupla”. Dzięki pozyskanym funduszom zmieniły się ściany pracowni, podłoga, została doprowadzona woda, zakupiono rolety, meble, tablicę interaktywną, kamery, głośniki, laptop i nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz rośliny doniczkowe, które też w projekcie musiały zaistnieć. Pracownia będzie się zmieniać nadal, tak jak w różnych porach roku zmienia się las, dodała autorka i realizatorka projektu.
Reklama
O tym, czym jest las i jaką rolę pełnią gniazdujące w drzewach ptaki opowiedział uczniom ( przedstawiciele 5. klas drugich) właściciel tartaku Rychłowice, pan Wacław Witkowski, dla którego las i drzewa nie mają tajemnic. Mówiąc o lesie, mówił też o drewnie, które jest wykorzystywane do budowy zdrowych domów rodzinnych . Pan Wacław zachęcił również uczniów do budowy budek lęgowych dla ptaków w ramach ogłoszonego przez tartak Rychłowice konkursu: „ Domek dla Naszych Skrzydlatych Przyjaciół”.
Uzupełnieniem otwarcia była zaaranżowana lekcja dla przedstawicieli pięciu klas drugich i przybyłych gości, a towarzyszyła jej prezentacja multimedialna odnawialnych źródeł energii, szybki konkurs na znajomość lasu oraz prezentacja nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym miniaturki hydrocaru, samochodu napędzanego paliwem wodorowym.
Młodzi uczestnicy spotkania wyszli z głębokim przeświadczeniem, że o las, nasze dobro narodowe należy nieustannie dbać, by zachowało się dla przyszłych pokoleń, wyszli też z przekonaniem, że ekologia i działania proekologiczne mają sens.