Reklama

Polska

Kalisz: skradzione płaskorzeźby powróciły do diecezji kaliskiej

Dwie płaskorzeźby z późnogotyckiego tryptyku pochodzącego z 1520 r. skradzione przed 22 laty z kościoła św. Anny w Bralinie powróciły do diecezji kaliskiej. Dzieła zostały zabezpieczone przez Kurię Diecezjalną w Kaliszu.

[ TEMATY ]

sztuka

wikipedia.org.pl

Katedra w Kaliszu

Katedra w Kaliszu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Płaskorzeźby przekazał biskupowi kaliskiemu Edwardowi Janiakowi minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski. - Cieszę się, że kolejne dzieła sztuki zaginione w różnych okresach naszej historii wracają do Polski. To, że udało się odzyskać te dzieła, zawdzięczamy temu, że zarejestrowano je w międzynarodowej bazie zabytków, a także dzięki staraniom konsula generalnego w Wiedniu. Mam nadzieję na dalsze sukcesy polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych na tym polu – mówił minister podczas spotkania w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w Warszawie.

Biskup kaliski podziękował wszystkim osobom, które przyczyniły się do odzyskania skradzionych dzieł. – Z wielką radością przyjmuję to dobro wspólne, które wraca na swoje miejsce – powiedział bp Janiak, który ofiarował ministrowi album „Każdy człowiek ma ojca i matkę” Grzegorza Gałązki wydany przez Michalineum przy współpracy z diecezją kaliską.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po 22 latach zabytki powróciły do diecezji kaliskiej. – Mamy radość z tego, że odzyskaliśmy dwie płaskorzeźby. Dzieła za wiedzą konserwatora zabytków zostały zabezpieczone przez Kurię Diecezjalną w Kaliszu. W najbliższym czasie zostaną poddane konserwacji – podkreśla w rozmowie z KAI bp Janiak.

Radość z powrotu dzieł wyraził także ks. kan. Roman Krzyżaniak, obecny proboszcz parafii św. Anny w Bralinie.

Reklama

Dwie z czterech skradzionych płaskorzeźb udało się odzyskać dzięki staraniom służb konsularnych i austriackiej policji. Jedna z nich przedstawia scenę adoracji Dzieciątka, a druga – pokłon Trzech Króli.

Dzieła wchodziły w skład późnogotyckiego tryptyku pochodzącego z 1520 r. Pierwotnie znajdowały się w drewnianym kościele Narodzenia NMP na Pólku k. Bralina. W drugiej poł. XX w. tryptyk przeniesiono do kościoła św. Anny w Bralinie, skąd w 1994 r. zostały skradzione. Tryptyk został już odnowiony i zabezpieczony.

Skradzione zabytki zarejestrowane były w międzynarodowej bazie skradzionych dzieł sztuki prowadzonej przez Interpol oraz w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Płaskorzeźby wypłynęły w 2015 r. na wiedeńskim rynku antykwarycznym. Negocjacji z ich posiadaczami podjął się Wydział Konsularny Ambasady RP w Wiedniu.

Nadal poszukiwane są jeszcze dwie płaskorzeźby z górnej części skrzydeł tryptyku. Przedstawiają one Nawiedzenie św. Elżbiety i Zwiastowanie NMP. Brakuje także rzeźby Matki Bożej z Dzieciątkiem i aniołami, która był umieszczona w środku tryptyku.

2016-01-16 11:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zawierciańskie Drzwi Wiary

[ TEMATY ]

sztuka

Zawiercie

Jego prace zna niemal cały świat. W archidiecezji częstochowskiej zawdzięczamy mu wiele realizacji, m.in. w sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej czy w zawierciańskim kościele św. Brata Alberta. Zachwyca bogactwem pomysłów rzeźby monumentalnej oraz małych form. W swoim dorobku ma kilkadziesiąt pomników o rozmaitej tematyce i przesłaniu. Jest też autorem 80 pomników Jana Pawła II w kraju i za granicą. Jego dziełem są też witraże, których zrealizował ponad 100, a także małe formy rzeźbiarskie , jak medale, tablice pamiątkowe czy popiersia, a także płaskorzeźby. Jest też twórcą blisko 50 drzwi do kościołów. „Moje drzwi są w Chicago u św. Jacka, w Grocie Mlecznej w Betlejem, w sanktuarium Prymatu św. Piotra nad Jeziorem Genezaret” - mówi artysta rzeźbiarz , prof. Czesław Dźwigaj.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję