Wykłady Studium Edukacji Narodowej mają charakter propedeutyczny. Program zajęć jest opracowany w oparciu o dorobek klasycznej i chrześcijańskiej pedagogiki, uwzględniającej integralną wizję człowieka, jako osoby w perspektywie jego rozwoju i doskonalenia na płaszczyźnie intelektualnej, moralnej, religijnej i społecznej.
Program (128 godzin)
1. Wprowadzenie do filozofii (8 godz.)
Co to jest filozofia - przedmiot i cel. Właściwości poznania filozoficznego. Rola filozofii w kulturze. Co to jest nauka. Koncepcje poznania naukowego. Światopogląd i ideologia.
Działy filozofii.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
2. Elementy historii filozofii (8 godz.)
Monistyczny obraz świata. Początki filozofii człowieka. Sofiści i Sokrates. Dualistyczny obraz świata. Platon. Pluralistyczny obraz świata. Arystoteles. Realistyczny obraz świata. Św. Tomasz
z Akwinu. Zmierzch myśli Średniowiecza. Idealizm nowożytny - Kartezjusz i Kant. Filozofia współczesna.
3. Nauka o cywilizacjach z elementami historii Polski (8 godz.)
Co to jest cywilizacja. Teorie cywilizacji. Koncepcja cywilizacji F. Konecznego. Charakterystyka cywilizacji łacińskiej i innych typów cywilizacji. Właściwości cywilizacyjne Polski na tle
narodów Europy.
Reklama
4. Filozofia prawa (8 godz.)
Z dziejów filozofii prawa. Co to jest prawo i dzięki czemu obowiązuje. Rodzaje praw (prawo naturalne, prawo stanowione, prawo zwyczajowe). Prawo a sprawiedliwość. Prawo a moralność.
Prawa człowieka i prawa narodów.
5. Filozofia polityki (8 godz.)
Klasyczne rozumienie polityki. Nowożytne teorie polityki. Pochodzenie i legitymizacja władzy. Rozumienie państwa i przegląd ustrojów politycznych. Demokracja na tle ustrojów
nowożytnych. Próba charakterystyki sytuacji politycznej w Polsce.
6. Elementy historii Kościoła (8 godz.)
Historia Kościoła: Kościół starożytności. Kościół średniowiecza. Kościół nowożytności. Kościół współczesny. Chrześcijaństwo na tle wielkich religii świata. Rozwój depozytu wiary. Kościół a państwo.
7. Wprowadzenie do filozofii religii (8 godz.)
Filozofia religii a inne nauki o religii. Charakterystyka fenomenu religii - podstawowe aspekty. Interpretacja filozoficzna faktu religii. Rola religii w kulturze.
8. Elementy katolickiej nauki społecznej (8 godz.)
Rys historyczny, termin, przedmiot i źródła katolickiej nauki społecznej, Encykliki społeczne Kościoła. Zasady życia społecznego (pomocniczości, dobra wspólnego, solidarności). Katolicka
nauka społeczna w Polsce.
9. Filozofia człowieka i kultury (8 godz.)
U źródeł teorii człowieka. Różne próby interpretacji faktu ludzkiego. Struktura bytowa człowieka. Rozumienie osoby. Człowiek twórcą kultury. Rozumienie kultury. Działy kultury: nauka, moralność, sztuka
i religia. Współczesne zagrożenia kultury osoby.
Reklama
10. Etyka klasyczna - cz. ogólna (8 godz.)
Dobro jako cel ludzkiego działania. Hierarchia dóbr. Rozumność i wolność aktu ludzkiego. Problem sumienia. Decyzja jako podstawa moralności. Moralność a religia.
11. Etyka klasyczna - cz. szczegółowa (8 godz.)
Teoria cnót. Cnoty kardynalne (roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie, męstwo) i cnoty pokrewne. Elementy bioetyki.
12. Elementy teorii wychowania (8 godz.)
Dzieje i koncepcje teorii wychowania. Rozumienie teorii wychowania. Podstawy klasycznej koncepcji wychowania, cel wychowania. Kształtowanie charakteru - rola cnót w wychowaniu.
Wychowywać czy wspierać.
13. Współczesne nurty w edukacji (8 godz.)
Najnowsze kierunki w edukacji polskiej i światowej. Naturalistyczne koncepcje wychowania - geneza i rozwój. Założenia i cele nowego wychowania. Antypedagogika
i nurty pokrewne - wpływ na współczesną pedagogikę. Edukacja w dobie globalizmu.
14. Retoryka klasyczna - wykład i ćwiczenia (16 godz.)
Dzieje i znaczenie retoryki w kulturze. Definicja retoryki, retoryka a dialektyka i erystyka. Teoria przygotowania wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Teoria głoszenia. Zasady prowadzenia dyskusji i argumentacja. Elementy fonetyki. Przygotowanie do wygłoszenia mowy - ćwiczenia.
15. Teoria mediów (8 godz.)
Elementy historii radia, telewizji i prasy. Struktura przekazu medialnego. Media jako środek komunikowania społecznego. Funkcje mediów (informacyjna, wychowawcza, edukacyjna itd.). Etyka
dziennikarska. Sposoby manipulacji na przykładzie informacji, sondażu, reklamy. Kościół a media - analiza dokumentów kościelnych. Problem społeczeństwa informacyjnego.
Od października 2003 r. rozpoczną się wykłady SEN w Zamościu. Zajęcia będą się odbywały w ciągu dwóch semestrów, dwa razy w miesiącu, w soboty, w godz.
9.00-12.30 i 13.00-16.30.
Wykłady będą prowadzone przez pracowników i doktorantów KUL-u.
Program kursu został uznany przez MENiS jako kurs dokształcający. Studium kończy się uzyskaniem dyplomu, uznanego przez MENiS.
Zapisy: Fundusz św. Jerzego, Zamość ul. Pereca 12, tel.(084) 627-16-21.