Reklama

III Katolickie Sympozjum Wirtualne

Niedziela legnicka 38/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdego roku osoby odpowiedzialne w poszczególnych diecezjach Kościoła katolickiego w Polsce organizują wspólne sympozja naukowe, spotkania i seminaria. W 2001 r. Kuria diecezjalna w Legnicy zorganizowała sympozjum wyłącznie w sieci internetowej: w określonym czasie dla zaproszonych uczestników została otwarta strona www.sympozjum.amen.pl i udostępniony chat. Referaty w 2001 r. napisali m.in. Prymas Polski, biskup legnicki Tadeusz Rybak, prezes Fundacji „Opoka” ks. Józef Kloch, redaktor Karol Klauza z KUL i inni.
W 2002 r. referaty i dyskusja panelowa dotyczyły tekstu Orędzia na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu Ojca Świętego Jana Pawła II pt. „Internet nowym forum dla głoszenia Ewangelii”.
W sieci internetowej pojawiają się coraz to nowe strony religijne, zwłaszcza witryny różnych parafii, zgromadzeń zakonnych a nawet osób świeckich. Jednak bardzo często są to działania „oddolne”, nie mające trwałych fundamentów. Nic dziwnego, iż po jakimś czasie takie serwisy internetowe przestają być aktualizowane lub nawet znikają bezpowrotnie.
Tematyka referatów tegorocznego Sympozjum skupia się zatem na odpowiedzi na pytanie nurtujące wielu webmasterów: „Skąd wziąć na to pieniądze?”.
Sympozjum skierowane jest do redaktorów internetowych serwisów wszystkich instytucji kościelnych w Polsce (diecezji, zakonów, parafii, stowarzyszeń itd.). Ma ono charakter wyłącznie wirtualny (nie trzeba będzie nigdzie przyjeżdżać, wystarczy komputer podłączony do Internetu).
Tematy referatów:
1. Co to jest „inicjatywa internetowa” i jakie są warunki do jej realizacji w Kościele katolickim?
Każde działanie wymaga spełnienia trzech warunków: a) dobry pomysł; b) konkretni ludzie; c) adekwatne środki finansowe (np. składki, darowizny, dotacje, sponsoring, wymiana barterowa, granty). Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie serwisu internetowego, najlepiej powiązać go z szerszą działalnością kulturalną, oświatową, muzyczną itd. - i wspólnie realizować jako projekt.
2. Jak uzyskać aprobatę władzy kościelnej dla inicjatywy internetowej?
Zanim ktokolwiek rozpocznie w internecie działalność związaną z Kościołem katolickim (np. strona WWW parafii), powinien zgłosić się do stosownego urzędu kościelnego (np. kancelaria parafialna), przedstawić swój projekt i uzyskać zgodę kompetentnej osoby (np. proboszcza). Nie można robić jakiejkolwiek strony katolickiej samemu, bez wiedzy miejscowego biskupa lub proboszcza.
3. Jak zdobyć środki na realizację tej inicjatywy? (rozeznanie rynku)
Aby jakakolwiek działalność miała szanse powodzenia, powinna dysponować odpowiednim budżetem. Zazwyczaj wielu webmasterów katolickich pracuje gratisowo. Warto rozglądnąć się, jak wygląda sytuacja na rynku i poszukać instytucji, która sfinansuje nasz projekt. Jest wiele fundacji i osób prawnych lub fizycznych, które wydają pieniądze (i publikują roczne sprawozdania ze swej działalności) na określony cel, np. edukacyjny, ekologiczny, prozdrowotny itd.
Uzyskanie dofinansowania od takiego sponsora wymaga jednak napisania projektu budżetu. Trzeba także zapytać władzę kościelną, czy aprobuje takiego sponsora (czy nie jest to np. jakaś sekta, masoni itp.).
4. Jak napisać wniosek do instytucji, która sfinansuje projekt?
Aby uzyskać pieniądze na realizację projektu, trzeba najpierw dokładnie wyliczyć, ile ich potrzeba, na co będą wydane, w jakim terminie, w jaki sposób itd. Należy także uzasadnić potrzebę rozpoczęcia projektu, opisać formy i metody realizacji. Muszą być podane konkretne dane liczbowe i ich źródła. Potencjalna instytucja, która ma wyłożyć pieniądze (pochodzące np. z testamentu jakiegoś milionera), musi mieć pewność, że nie zostaną one zmarnowane ani nie przeznaczone na co innego (np. na alkohol i inne używki).
5. Jak powinna przebiegać realizacja i rozliczenie projektu?
Jeśli ktoś sam wszystko robi i sam to finansuje, wówczas nie musi się przed nikim rozliczać. Jednak jeśli coś wykonujemy za cudze pieniądze, należy się z nich rozliczyć. Jeśli są to pieniądze publiczne, należy udostępnić publicznie rozliczenie wydatków.
W przypadku działalności niekomercyjnej (czyli nie jest to np. katolicka księgarnia internetowa) nie trzeba rozliczać się z urzędem skarbowym (czyni to sponsor) - trzeba jednak rozliczyć się ze sponsorem.
Referaty dotyczące powyższych tematów będą sukcesywnie umieszczane na stronie Sympozjum w pierwszych dniach września 2003 r. Tak więc zamiast przyjeżdżać setki kilometrów i przysłuchiwać się kilkudziesięciu wykładom w ciągu kilkunastu godzin (w ciągu kilku dni) - uczestnicy będą mogli zapoznać się z materiałami sympozjalnymi w spokoju, w dogodnej dla siebie porze dnia (lub nocy). Będą mogli także zadawać pytania autorom tekstów jak na każdym posiedzeniu naukowym - po każdym wykładzie.
Każde sympozjum składa się nie tylko z referatów, ale także ważnym punktem programu są konwersatoria: możliwość dyskusji z fachowcami, wymiana poglądów, spotkanie z ciekawymi ludźmi itd. Tego elementu oczywiście nie zabraknie w Sympozjum wirtualnym. Jednakże nie będzie to dyskusja bezpośrednia osób siedzących w jednym dużym pomieszczeniu - będzie to spotkanie na miarę możliwości XXI wieku: on-line. Najwyższy czas, aby zacząć szerzej korzystać z możliwości, jakie daje ogólnoświatowa sieć komputerowa. Tak więc uczestnicy w dniu Sympozjum będą mogli zasiąść przed swoimi komputerami u siebie i włączyć się w dyskusję na jeden z możliwych sposobów:
1. chat - dyskusja on-line (czat)
2. forum dyskusyjne na stronie internetowej (forum WWW)
3. lista/grupa dyskusyjna za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail).

III Katolickie Sympozjum Wirtualne - Legnica 2003

Organizator: Referat ds. Mediów Legnickiej Kurii Biskupiej - współpracownicy: ks. Wiesław Mróz, ks. Piotr Nowosielski, Witold Zawadzki.
Adres: ul. Jana Pawła II nr 1, 59-300 Legnica
Tel. (0-76) 72-44-100, fax (0-76) 72-44101
E-mail: kurialeg@rubikon.pl
Uczestnicy: osoby zaproszone, asystenci kościelni katolickich serwisów WWW i webmasterzy tych stron.
Cel Sympozjum: dyskusja nad ekonomicznymi i prawnymi aspektami projektów internetowych.
Charakter Sympozjum: edukacyjny - wymiana doświadczeń, w sposób wirtualny przy użyciu Internet
Termin: 21-28 września 2003 r. (Tydzień Środków Społecznego Przekazu)
Miejsce: Internet - nie trzeba nigdzie wyjeżdżać z domu, można uczestniczyć w dowolnym miejscu poprzez łącza internetowe.
Strona WWW Sympozjum: www.sympozjum.amen.pl; e-mail: sympozjum@amen.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznaj kardynała protodiakona – to on wypowie "Habemus Papam"

2025-04-24 13:08

[ TEMATY ]

konklawe

Kaplica Sykstyńska

biały dym

Habemus papam

protodiakon

PAP/EPA

Kardynałowie modlą się przy trumnie z ciałem papieża Franciszka

Kardynałowie modlą się przy trumnie z ciałem papieża Franciszka

Choć nie wiemy, kiedy pojawi się biały dym nad Kaplicą Sykstyńską, jedno póki co jest pewne: to kardynał protodiakon jako pierwszy ogłosi światu imię nowego papieża słowami „Habemus papam”. Obecnie tę funkcję pełni kard. Dominique Mamberti - kim jest ten duchowny? Co wydarzy się zanim padną te historyczne słowa?

„Habemus papam” - kto wypowiada te słowa?
CZYTAJ DALEJ

Co najmniej dwóch kardynałów nie weźmie udziału w konklawe

2025-04-24 09:17

[ TEMATY ]

konklawe

kardynałowie

śmierć Franciszka

wybory nowego papieża

PAP/EPA

Kardynałowie i biskupi modlący się przy trumnie śp. papieża Franciszka

Kardynałowie i biskupi modlący się przy trumnie śp. papieża Franciszka

Co najmniej dwóch kardynałów nie będzie mogło przyjechać do Rzymu, by uczestniczyć w uroczystościach pogrzebowych papieża Franciszka oraz w wyborze nowego papieża. Już w dniu śmierci papieża Franciszka emerytowany arcybiskup Sarajewa, 79-letni kard. Vinko Puljić powiedział chorwackiej gazecie „Vecernji list”, że nie będzie mógł pojechać do Rzymu z przyczyn zdrowotnych.

W konklawe nie weźmie również udziału hiszpański kardynał, 79-letni Antonio Canizares Llovera. Rozgłośnia Cope, oficjalny nadawca Konferencji Biskupów Hiszpanii, poinformowała, że były arcybiskup Walencji odwołał swój udział z powodów zdrowotnych. Do udziału w wyborze mają prawo kardynałowie, którzy nie ukończyli jeszcze 80 lat. Aktualnie na tej liście jest ich 135, a na dzień dzisiejszy 133.
CZYTAJ DALEJ

„Wstańcie z kanapy i idźcie zmieniać świat”: maturzyści diec. bielsko-żywieckiej i arch. katowickiej

2025-04-24 17:09

[ TEMATY ]

pielgrzymka maturzystów

archidiecezja katowicka

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

Maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

„Wstańcie z kanapy i idźcie zmieniać świat” - te słowa Papieża Franciszka stały się zadaniem dla młodych. Dziś modliły się ostatnie z tegorocznych grup maturzystów: z diec. bielsko-żywieckiej i arch. katowickiej. Podczas Mszy św. dziękowali za życie i pontyfikat Ojca Świętego. Prosili Matkę Bożą o opiekę i nadzieję. W sumie w tym roku szkolnym na Jasna Górę przybyło ponad 40 tys. maturzystów.

- Czuliśmy potrzebę serca, żeby tutaj przyjechać. Prosimy, aby Maryja wstawiała się za nami i naszymi rówieśnikami w całej Polsce. Modlimy się o dobre wybory i spokojną przyszłość – mówili uczniowie z diec. bielsko-żywieckiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję