Reklama

Piękno stworzenia w obrazach Wyczółkowskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rybak w ciszy wczesnego poranka, oczekujący na udany połów albo siewca przy swojej pracy - oto niektóre z bogatej kolekcji obrazów Leona Wyczółkowskiego, wielkiego polskiego malarza przełomu XIX i XX wieku. Wszystkie prace są niezwykle realistyczne i sugestywne. Pejzaże Tatr z zachodzącym nad górami słońcem przenoszą nas w okolice Zakopanego - oglądając je mamy wrażenie jakby to działo się obok nas. Spoglądając na namalowane przez artystę kwiaty, niemal czujemy ich zapach. Leon Wyczółkowski bardzo dobrze posługiwał się pędzlem i kredką. Jego prace w sposób dokładny, a zarazem tajemniczy przedstawiają otaczający nas świat. Tak, by oglądający mógł uruchomić wyobraźnię. Na wystawie „Wyczółkowski - 150-lecie urodzin” w Muzeum Historii Miasta Łodzi znalazło się 130 prac: obrazów olejnych, akwarel, pasteli i rysunków wielkiego artysty. Są również prace młodszego pokolenia rodziny Wyczółkowskich.
Leon Wyczółkowski urodził się w 1852 r. na Podlasiu. Swój talent malarski szlifował najpierw w Warszawie, potem w Monachium. Po powrocie do kraju studiował pod okiem Jana Matejki, którym od początku był urzeczony, jako „Hetmanem dusz z patriotycznym posłannictwem”. Wyczółkowski wiele podróżował, był m.in.: we Francji, w Hiszpanii, we Włoszech, w Holandii i Anglii, wiele czasu spędził także na Kresach. To właśnie tam powstały najpiękniejsze impresjonistyczne płótna, przedstawiające życie wsi, pracę w polu; jest też cykl obrazujący zajęcia rybaków. Wyczółkowski w swojej twórczości łączył różne prądy artystyczne przełomu XIX i XX stulecia - realizm, naturalizm, impresjonizm, ekspresjonizm i symbolizm. Jego prace są efektowne pod względem urody malarskiej.
Na wystawie w łódzkim muzeum można podziwiać akwarele przedstawiające martwą naturę - głównie kwiaty: kaczeńce prosto z podmokłych łąk i pełne uroku begonie. Niezwykle piękne są też krajobrazy górskie. Jest Widok Murania - nad góry nadciągają mgły, robi się ciemno i chmury przesłaniają widok, zwiastując zbliżający się deszcz lub burzę. Inne prace to akwarele przedstawiające Morskie Oko, Czarny Staw, czy Giewont skąpany w zachodzącym słońcu. Nad pokrytymi ognikami słońca górami szybuje orzeł - symbol naszego państwa. Wyczółkowski namalował ten obraz jeszcze wtedy, gdy Polska była pod zaborami. Są na wystawie prace, przy których nie sposób się nie zatrzymać, m.in. cztery litografie i dwa obrazy olejne przedstawiające sosnę. To chyba najczęściej portretowane przez artystę drzewo. Jedna z prac - Sosna z barcią przypomina wiersz Jana Pawła II, napisany z tęsknoty za Ojczyzną - Do polskiej sosny. Wiele prac artysta poświęcił przedstawieniu piękna polskich miast, głównie Krakowa. To królewskie miasto ukazał „krok po kroku”, tak by oddać cały jego urok i klimat. Litografie przedstawiające panoramy miasta są niezwykle precyzyjne, podobnie, jak wszystkie prace na wystawie „Wyczółkowski - 150-lecie urodzin” warte obejrzenia. Ciekawostką jest rzeźba z brązu przedstawiająca samego mistrza. Wystawę w Muzeum Historii Miasta Łodzi (ul. Ogrodowa - Pałac Poznańskiego) można oglądać do 28 września br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościoły stacyjne - wielkopostna pielgrzymka do początków chrześcijaństwa

2025-03-05 11:07

[ TEMATY ]

Wielki Post

kościoły stacyjne

Vatican Media

Msza stacyjna w Bazylice Matki Bożej Większej

Msza stacyjna w Bazylice Matki Bożej Większej

W Rzymie Wielki Post to czas duchowej pielgrzymki po najstarszych i najważniejszych świątyniach Wiecznego Miasta: kościołach stacyjnych. Ich lista została ostatecznie ustalona przez Grzegorza Wielkiego. Każdemu dniowi Wielkiego Postu odpowiada jeden kościół, począwszy od Bazyliki św. Sabiny na Awentynie, gdzie Papież zwykł sprawować liturgię Środy Popielcowej, aż po Bazylikę św. Jana na Lateranie w Wielką Sobotę.

Znaczenie wielkopostnych liturgii stacyjnych w zwięzły sposób wyjaśnił Benedykt XVI w Środę Popielcową 2007 r.: „Starożytna liturgia rzymska poprzez stacje wielkopostne wyznaczyła szczególną geografię wiary; przyświecała temu myśl, że w związku z przybyciem Piotra i Pawła oraz zniszczeniem Świątyni Jerozolima jakoby przeniosła się do Rzymu; Rzym chrześcijański postrzegano jako rekonstrukcję Jerozolimy z czasów Jezusa, w obrębie murów miasta. Ta nowa wewnętrzna duchowa geografia, wpisana w tradycję kościołów stacyjnych Wielkiego Postu, nie jest zwykłym rozpamiętywaniem przeszłości ani pozbawioną treści antycypacją przyszłości. Przeciwnie, ma ona pomagać wiernym przejść wewnętrzną drogę – drogę nawrócenia i pojednania, by dotrzeć do chwały niebieskiego Jeruzalem, gdzie mieszka Bóg”.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: z popiołem na głowie podążajmy ku nadziei Paschy

2025-03-05 17:27

[ TEMATY ]

Wielki Post

Franciszek

Vatican Media

Na znaczenie gestu posypania głów popiołem, ożywającego w nas pamięć o tym, kim jesteśmy, ale także nadzieję na to, kim będziemy wskazał papież w odczytanym przez kard. Angelo de Donatisa tekście homilii przygotowanej na Mszę św. Środy Popielcowej w bazylice św. Sabiny na Awentynie. Tradycyjnie świątynia ta, gdzie mieści się kuria generalna dominikanów, jest pierwszym kościołem stacyjnym Wiecznego Miasta. Ojciec Święty od 14 lutego jest hospitalizowany w klinice Gemelli. Celebransowi głowę posypał popiołem dziekan Kolegium Kardynalskiego, kard. Giovanni Battista Re.

Na wstępie kard. De Donatis zachęcił zgromadzonych, aby słuchając homilii papieża Franciszka poczuli się głęboko z nim zjednoczeni, dziękując jemu za ofiarowanie swoich modlitw i cierpień dla dobra całego Kościoła na całym świecie.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: pojednania z Bogiem nie da się kupić!

2025-03-05 19:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

– Dramatem tych, którzy oddają jałmużnę, modlą się i poszczą na pokaz jest to, że już odebrali swoją nagrodę - mówił kard. Ryś w Środę Popielcową.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję