Reklama

Religie w świecie etyki

Dziedzictwo Proroka - pomiędzy religią a polityką

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słuchajcie Boga! Słuchajcie posłańca!
I słuchajcie tych spośród was, którzy mają moc rozkazywania!"
(Koran 4,54)

Islam od zarania był religią polityczną. Sam Muhammad uważał się nie tylko za proroka Allaha ale i za przywódcę nowej wspólnoty politycznej. Ten niepiśmienny pasterz zasłynął ze swych talentów dyplomatycznych jeszcze przed ucieczką z Mekki do Medyny.
To bowiem sami mieszkańcy Medyny zaprosili Muhammada do swego miasta, aby zażegnał trapiące ich walki wewnętrzne. Nie tylko zjednoczył on Medynę, ale po kilku latach ruszył na podbój Mekki, wykazawszy się prawdziwym kunsztem w sztuce wojennej oraz wielkimi zdolnościami przywódczymi. Opanował swe rodzinne miasto i sporą część Półwyspu Arabskiego. Nic zatem dziwnego, że M. H. Haret na czele rankingu stu najbardziej wpływowych osób w dziejach świata umieszcza Muhammada jako "jedynego człowieka w historii, który odnosi sukces zarówno na płaszczyźnie religijnej, jak i politycznej".
Nie dziwi też fakt, iż pierwsze konflikty w łonie islamu nie dotyczyły bynajmniej zagadnień natury doktrynalnej, ale walki o władzę. Walka owa zrodziła istniejące do dzisiaj podziały na sunnitów i szyitów.
Szyici uważają, że prawowitymi następcami Proroka - kalifami - są potomkowie jego zięcia Alego. Władza szyicka skupia się w rękach immamów i jest to zarówno zwierzchnictwo religijne, jak i polityczne.
Sunnici natomiast twierdzą, że do władzy kalifa powinni pretendować raczej ludzie o wielkich zaletach moralnych i zdolnościach przywódczych niż krewni Proroka. Tolerowali zatem zwierzchnictwo niespokrewnionych z Muhammadem osób, które z biegiem czasu przybrało formę dynastii dziedzicznych. Sunnici, w odróżnieniu od szyitów, swym przywódcą - kalifom powierzają jedynie sprawy świeckie. Immamowie sunnicy natomiast zajmują się już tylko kwestiami duchowymi.
Islam jest religią totalną, wpisującą jednostkę w porządek ustanowiony przez Boga i realizowany przez wspólnotę wiernych - ummę. Immam Hasana Al-Banna mówi m.in.: "Islam jest religią całościową zajmującą się wszystkimi sprawami życia, jest on państwem i ojczyzną, rządem i wspólnotą, jest moralnością i siłą, litością i sprawiedliwością, kulturą i prawem, wiedzą i sądownictwem. Jest religią zajmującą się sprawami nie tylko duchowymi, lecz również sprawami materialnymi, jest dżihadem i daałą, jest także armią i ideą, lecz przede wszystkim jest prawdziwą wiarą i prawdziwym aktem czczenia Allaha".
Koran zawiera wersety mówiące o obowiązku istnienia rady zajmującej się sprawami społeczno-politycznymi, a prawo koraniczne - szaria obejmuje zagadnienia z dziedziny prawa spadkowego, rodzinnego, prawa narodów i państwowego oraz wypowiedzi z zakresu etyki społecznej i gospodarczej.
Według islamu, najwyższym prawodawcą jest Bóg, do władcy należy jedynie komunikowanie tego prawa innym. Jeśli władca rządzi w zgodzie z boskim prawem, wierny winien uznać jego autorytet i współpracować z nim w urzeczywistnianiu panowania Boga na ziemi. Uznanie autorytetu państwa nie dotyczy tylko muzułmanów zamieszkałych pośród narodów muzułmańskich. Również żyjący w Europie czy Ameryce wyznawcy islamu winni podporządkować się prawu państwa, w którym przebywają, mimo że ład tamtejszy nie opiera się przecież na islamie.
Ideał muzułmańskiego władcy wcielającego w życie zamysły Boga przetrwał do dziś, niemniej jednak kraje islamu dalekie są od jego realizacji. Stosunek religii do państwa we współczesnym świecie jest różnoraki. Znajdziemy tu zarówno rzeczników pierwotnej jedności państwa i religii, jak i jej przeciwników. Tendencja do łączenia obu funkcji jednym urzędem wzmocniona została przez reislamizację. Reislamizacja miała ułatwić krajom Trzeciego Świata odnalezienie swej własnej tożsamości w rzeczywistości postkolonialnej. W nurcie tym widoczny był wciąż żywy uraz do rządów europejskich. Fundamentalizm muzułmański charakteryzuje się również powrotem do Koranu jako do niezafałszowanego źródła wiary. Odwołuje się do wczesnego islamu naznaczonego jednością wspólnoty muzułmańskiej. Fundamentaliści postulują utworzenie państwa, w którym prawo szaria - jak to było pierwotnie - reguluje wszelkie obszary życia. Ponadto podkreślają równość wszystkich wiernych i jedyność Allaha.
Muzułmański fundamentalizm religijny nie neguje wartości i innowacji technologicznych, stoi natomiast w głębokiej opozycji do niemoralności, zeświecczenia i "barbarzyństwa" Zachodu.
Jednym z aktualniejszych problemów jest pytanie o to, jakie stanowisko zajmą muzułmanie wobec postępującej globalizacji? Część wiernych opowiada się za radykalnym powrotem do źródeł i wskrzeszeniem idei islamskiej teokracji. Rzecznicy przeciwnego nurtu postulują modernizacje samego islamu. Co zwycięży? Historia pokaże...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katolicy chińscy modlą się za Franciszka i czerpią z jego świadectwa

2025-03-11 14:13

[ TEMATY ]

modlitwa

świadectwo

Chiny

papież Franciszek

Karol Porwich/Niedziela

Podobnie jak wierni na całym świecie, również chińscy katolicy modlą się o zdrowie Papieża Franciszka. W czasie Wielkiego Postu przykład cierpienia Ojca Świętego służy duchowym rozważaniom poświęconym starości i choroby w świetle chrześcijańskiej nadziei.

Chińscy katolicy przeżywają czas Wielkiego Postu Roku Jubileuszowego w duchowych rozważaniach, w których podejmują również temat cierpienia, starości i choroby. Jak podaje watykańska agencja Fides, w tym kontekście źródłem pocieszenia jest również świadectwo złożone w tych dniach przez papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Marek Mekwiński. Kapłan zasłabł podczas wycieczki górskiej na Śnieżnik

2025-03-08 21:00

[ TEMATY ]

śmierć

śmierć kapłana

FB parafii pw. Trójcy Świętej w Bożnowicach

Ks. Marek Mekwiński

Ks. Marek Mekwiński

Jak podaje FB parafii pw. Trójcy Świętej w Bożnowicach, zmarł proboszcz parafii ks. Marek Mekwiński. Kapłan zasłabł podczas wycieczki górskiej na Śnieżnik. Mimo reanimacji ks. Marek zmarł. Przeżył 57 lat życia i 32 lata kapłaństwa.

Ks. Marek Mekwiński urodził się 10 października 1967 roku we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie przyjął w 23 maja 1992 roku. Na swoją pierwszą placówkę wikariuszowską skierowany został do parafii pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty w Oleśnicy. Posługę w tej parafii pełnił do roku 1993 i mianowany w parafii św. Agnieszki we Wrocławiu Maślicach [1993-1999]. W latach 1999 -2002 był wikariuszem w parafii pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Świdnicy. W latach 2002 -2006 był wikariuszem w parafii pw. św. Mikołaja w Brzeziej Łące. Jako wikariusz był także w parafii św. Franciszka z Asyżu [2006 - 2008]. Od sierpnia 2008 roku był proboszczem parafii pw. Trójcy Świętej w Bożnowicach. W latach 1995 - 2004 był diecezjalnym moderatorem Domowego Kościoła. Przez wiele lat był także moderatorem wspólnoty Agalliasis we Wrocławiu.
CZYTAJ DALEJ

Posługa lektoratu

2025-03-12 09:26

Michał Pióro

W I niedzielę Wielkiego Postu pięciu kleryków Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie przyjęło posługę lektoratu.

Obrzęd udzielenia posługi odbył się podczas Mszy Świętej sprawowanej pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło w kościele seminaryjnym. Biskup w homilii podkreślił wielkie znaczenie czytania Słowa Bożego w zgromadzeniu liturgicznym, wskazując na odpowiedzialność lektorów za przekazywanie słów Pisma Świętego wspólnocie wiernych. Po homilii miało miejsce błogosławieństwo lektorów, a następnie każdy z nich otrzymał księgę Pisma Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję