Kard. Nichols: Synod nie zmieni nauczania Kościoła
Zgromadzenie Synodu Biskupów nt. rodziny nie zmieni nauczania Kościoła ani nie da ostatecznej odpowiedzi w kwestii udzielania Komunii św. dla osób rozwiedzionych, które zawarły nowe związki małżeńskie - uważa kard. Vincent Nichols. Przewodniczący konferencji episkopatu Anglii i Walii jest przekonany, że uczestnicy Synodu spróbują natomiast znaleźć nowe podejście duszpasterskie do par znajdujących się w takiej sytuacji.
W rozmowie z tygodnikiem „The Tablet”, która odbyła się w przeddzień rozpoczęcia synodalnych obrad, hierarcha zaznaczył, że nie należy się spodziewać żadnych zmian doktrynalnych. Zapewnił, że pojęcie „nierozerwalności ważnego, katolickiego małżeństwa sakramentalnego” nie zostanie odłożone na bok. Kościół „nie zamierza też powiedzieć, że jednopłciowe cywilne związki partnerskie, które w prawie cywilnym otrzymały nazwę małżeństwa są teraz równoznaczne z małżeństwem mężczyzny i kobiety i poświęcone prze Boga”.
- Te podstawowe zasady są bardzo jasne - wskazał kard. Nichols. Podkreślił, że wyzwaniem, jakie stoi przed Synodem jest wypracowanie „świeżego wachlarza” sposobów „dobrego towarzyszenia duszpasterskiego”.
Zaznaczył też, że zgromadzenie synodalne to nie „spotkanie mężczyzn żyjących w celibacie”, ale „spotkanie pasterzy, wyznaczonych przez Chrystusa, by troszczyli się o Jego lud”. Dodał, że podczas pracy w małych grupach językowych w ich dyskusjach wezmą udział osoby żyjące w małżeństwie, w tym kobiety [świeccy audytorzy synodalni - KAI].
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
- Nic nie zbudujesz, bo cały czas patrzysz w przeszłość. Nie potrafisz obrócić się ku przyszłości. Cały czas siedzisz w Egipcie! - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas rekolekcji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.