Reklama

Świat

Rosz haSzana 5776 – w niedzielę Żydowski Nowy Rok

W niedzielę, 13 września po zachodzie słońca rozpoczyna się żydowski Nowy Rok. Według żydowskiego kalendarza Żydzi na całym świecie, także w Polsce będą świętować nadejście 5776 roku – zgodnie z tradycją tyle lat minęło od stworzenia świata. Święto obwieści tradycyjny dźwięk dęcia w szofar – specjalnie przygotowany róg barani.

[ TEMATY ]

Żydzi

Fotolia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żydowski Nowy Rok jest świętem radosnym i refleksyjnym zarazem, ponieważ przypomina o sądzie Bożym. Święto nosi nazwę Rosz Haszana (dosłownie: głowa roku) i trwa dwa dni. Trzeba jednak pamiętać, że dzień w tradycji żydowskiej zaczyna się nie od wschodu, ale od zachodu słońca. Dlatego pierwszy dzień Nowego Roku, Erew Rosz Haszana (wieczór noworoczny) zaczyna się w niedzielę wieczorem i kończy w poniedziałek. Drugi dzień święta zaczyna się w poniedziałek i kończy we wtorek, 14 września.

Przed II wojną światową nazywano Rosz Haszana świętem Trąbek – a to za sprawą szofaru, baraniego rogu, którym trąbi się kilkakrotnie podczas modłów. Szofar przypomina o biblijnej ofierze Izaaka. Jest również sygnałem do walki ze złem tkwiącym w każdym człowieku – siłę szofaru pokazali starożytni Izraelici, którzy obalili z pomocą trąb mury Jerycha.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Z okazji Rosz haSzana, chciałbym życzyć wszystkim błogosławieństwa w Nowym Rok, pełnym zdrowia, spokoju, umiejętności znajdywania dobra w drugim człowieku oraz cierpliwości, by to dobro znaleźć" – mówi Michael Schudrich, Naczelny Rabin Polski.

Reklama

Podczas Rosz haSzana synagogi są pełne modlitw i podniosłych melodii. Zwykle w tym czasie zapraszani są kantorzy, którzy swoim śpiewem uświetniają czas świąteczny. W Gminie Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie podczas tegorocznych świąt będzie dwóch kantorów. W ortodoksyjnej Synagodze im. Nożyków tę role będzie pełnił rabin Hershel Lieber, a w reformowanej Synagodze Ec Chaim kantorka Aviw Weinberg.

Rabin Hershel Lieber, który będzie przewodził modlitwom jest księgowym z zawodu i już 30 lat jest zaangażowany w kiruv (działania na rzecz przyciągnięcia Żydów bliżej judaizmu). Podróżował ze swoją żoną Pesi do Związku Radzieckiego w ciężkich latach reżimu komunistycznego, żeby rozpowszechniać Torę. Przewodził on Jesziwie w Kiszyniewie, która przez 12 lat z powodzeniem wychowała wielu studentów. W Polsce przez ponad 25 lat wykładał na letnich obozach organizowanych przez Fundację Laudera. Corocznie od 1979 roku przybywa do Warszawy, by przewodzić modlitwom w trakcie święta Rosz Haszana i Jom Kipur.

Kantorka Aviv Weinberg, która uświetni modlitwy w reformowanej Synagodze Ec Chaim jest absolwentką Seminarium Sztuk Kantoralnych w Kolegium Abrahama Geigera przy Uniwersytecie Poczdamskim, ukończyła Studia Żydowskie na Uniwersytecie Poczdamskim. Doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem wielu kantorów z Izraela i Stanów Zjednoczonych.

Rosz Haszana jest częścią tzw. Wielkich Świąt – tydzień po zakończeniu Nowego Roku, 22 września (9 Tiszri) rozpoczyna się dwudniowe święto Jom Kipur – jedno z najważniejszych świąt w kulturze żydowskiej, zwane również Dniem Sądu.

To w czasie tego święta decyduje się, przyszłość człowieka w nadchodzącym roku. Tydzień pomiędzy Rosz Haszana a Jom Kipur nazywany jest Sądnymi Dniami, czyli czasem pokuty. To czas, kiedy każdy Żyd powinien przeprosić swoich bliskich, przyjaciół, znajomych za krzywdy, które im wyrządził w minionym roku. Podczas nabożeństw z kolei prosimy o unieważnienie pochopnie złożonych obietnic o charakterze duchowym, wyrażamy skruchę, deklarujemy chęć naprawy błędów i prosimy – ludzi i Boga – o przebaczenie.

Na Rosz Haszana tradycyjnie je się potrawy słodkie, które mają zapewnić, że nadchodzący rok będzie słodki i pomyślny. Symbolem święta są jabłka podawane z miodem, daktyle, granaty i wszystkie potrawy wykorzystujące te składniki. Ponieważ Rosz Haszana to „głowa roku”, tradycyjną potrawą noworoczną jest ryba z zachowaną głową. Na stole powinny się też znaleźć okrągłe (jak rok) chałki.

2015-09-11 16:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rabini Europy u papieża

[ TEMATY ]

Żydzi

Franciszek

hurk/pixabay

Półwiecze dialogu katolicko-żydowskiego, zapoczątkowanego soborową deklaracją Nostra aetate oraz duchowa i religijna sytuacja na Starym Kontynencie – to tematy, które podjął Ojciec Święty spotykając się z delegacją Konferencji Rabinów Europejskich. Jest ona główną organizacją rabiniczną w Europie skupiając 700 przełożonych synagog.

Delegacja przybyła do Watykanu, by podziękować Franciszkowi za jego wsparcie dla sprawy wolności religijnej oraz przeciwdziałania skutkom islamskiego radykalizmu, których boleśnie doświadczyły ostatnio żydowskie wspólnoty w Paryżu i Kopenhadze. Przewodniczący rady, rabin Pinchas Goldschmidt z Moskwy, wyraził też nadzieję, że Papież dzięki swemu autorytetowi pomoże budować nowe mosty między ludźmi i „wyprowadzić Wschód i Zachód znad krawędzi wojny ku zjednoczonej i pokojowej Europie i światu”.
CZYTAJ DALEJ

Dla kogo są różowe opłatki w Nowy Rok?

2024-12-27 14:45

[ TEMATY ]

opłatek

Adobe Stock, Anna Wiśnicka

Niegdyś, w wielu polskich domach na wsi, oprócz białych, pojawiały się na stołach wigilijnych… opłatki — były i są one przeznaczone wyłącznie dla zwierząt i niepoświęcone.

Dawniej wierzono, że w Wigilię Bożego Narodzenia, zwierzęta domowe i gospodarskie mają zdolność przemawiania po północy ludzkim głosem, ale tylko pod warunkiem, że były dobrze traktowane przez cały rok. Tradycją na wsi było, że po kolacji wigilijnej lub w Nowy Rok, gospodarze często z dziećmi szli do zagrody i dawali po kawałku kolorowego opłatka wszystkim zwierzętom. Nasi przodkowie wierzyli, że takie zachowanie ochroni zwierzęta domowe przed chorobami. Miało zapewnić im przychylność i zdrowie na kolejny rok.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: W poszukiwaniu Tego, który szuka

2024-12-27 21:31

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

flickr.com/archidiecezjakrakow

Bardzo lubię wymyślne wysiłki egzegetów, mające na celu wygładzenie rzekomych chropowatości Biblii. Na przykład taką próbę usprawiedliwienia nieuwagi Maryi i Józefa, którzy zagubili Jezusa w świątyni: „przypuszczać należy, że kobiety maszerują dużo wolniej niż mężczyźni, stąd na pewno Maryja wyruszyła w drogę powrotną z Jerozolimy wcześniej niż Józef, a ten podążył za Nią dopiero kilka godzin później. Ona myślała, że Jezus jest z Józefem, on – że pozostał z Maryją”.

Misternie zbudowana konstrukcja nie bardzo jednak przystaje do opowiadania Łukasza, który stwierdza jedynie, że rodzice nie zauważyli, iż ich dwunastoletni Syn pozostał w Świętym Mieście.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję