Vita est peregrinatio - "Życie jest pielgrzymowaniem" - te słowa wyrażają istotę naszego życia na ziemi. Ma ono nas doprowadzić, po przejściu ziemskiej wędrówki, do spotkania z Bogiem.
Grecka etymologia pojęcia "pielgrzymki" sięga starożytności. Terminem per-epi-demos określano cudzoziemca, nierezydenta czy przygodnego podróżnego. Słowo peregrinus zaczerpnięte z terminologii
łacińskiej dosłownie oznacza osobę, która dobrowolnie skazuje się na wygnanie. Chrystus zachęca: "Zaprawdę, powiadam wam: Nikt nie opuszcza domu, braci, sióstr, matki, ojca, dzieci i pól z powodu
Mnie i z powodu Ewangelii, żeby nie otrzymał stokroć więcej teraz, w tym czasie, domów, braci, sióstr, matek, dzieci i pól, wśród prześladowań, a życia wiecznego
w czasie przyszłym" (Mk 10, 29-30).
Najpierw trud dobrowolnej banicji zaczęli podejmować mnisi. Ta forma monastycyzmu jednak zanikła i została zastąpiona życiem klasztornym. W IV w. zaczęła się rozwijać forma pielgrzymowania
peregrinatio ad loca sancta (pielgrzymowanie do miejsc świętych). Było to związane zwłaszcza z pragnieniem nawiedzenia miejsc uświęconych obecnością Chrystusa. Kolejnym etapem było nawiedzanie
miejsc, w których znajdowały się groby męczenników (peregrinatio ad limina sanctorum). Wynikało to ze szczególnej wiary w orędownictwo męczenników. Ta forma pielgrzymowania
rozwinęła się zwłaszcza po zajęciu przez muzułmanów Ziemi Świętej. Średniowieczna Europa pielgrzymowała przede wszystkim do Rzymu, który nazwano "drugą Jerozolimą", oraz do Santiago de Compostela, gdzie
znajduje się grób św. Jakuba Apostoła. Dante Alighieri w Vita Nova dzieli pątników na trzy grupy: palmieri - pielgrzymujący do Ziemi Świętej, romei - do Rzymu, i peregrini - do grobu
św. Jakuba. Według poety, tylko udający się do Santiago de Compostela w pełni zasługiwali na miano "pielgrzymów".
Ludzie zawsze podejmowali pielgrzymowanie z motywów religijnych, a była to podróż do miejsca świętego. Nie tylko jednak samo miejsce było ważne. Najistotniejszy był zawsze motyw
pielgrzymowania. Opuszczając swój dom, rodzinę, ludzie pragnęli przede wszystkim uświęcenia. Czas drogi, zmagania się z rozmaitymi trudnościami i niebezpieczeństwami, zdanie się
na łaskę i niełaskę napotykanych ludzi był czasem oczyszczenia i wewnętrznego uświęcenia. Niejednokrotnie motywem pójścia na pielgrzymi szlak było dopełnienie wcześniej złożonego
ślubu. Pielgrzymowano także, aby odprawić pokutę za popełnione winy lub w intencji otrzymania jakiejś szczególnej łaski.
W średniowieczu pielgrzymi byli pod szczególną ochroną. Władcy terenów, przez które przebiegały pątnicze szlaki, zapewniali im opiekę, budowano hospicja, zwalniano z opłat celnych, a na
dopuszczającego się na pielgrzyma napadu nakładano ekskomunikę.
Pielgrzymi Jasnej Góry
Każdego roku, zwłaszcza w sierpniu, wyruszają na pielgrzymkowy szlak na Jasną Górę pątnicy niemal ze wszystkich stron Polski. Często do grup pielgrzymkowych dołączają także wędrowcy
z innych krajów. Już król Władysław Jagiełło w 1429 r. pisał do papieża Marcina V z prośbą o przyznanie odpustów dla pielgrzymów. Najstarsze jasnogórskie
kroniki wspominają o pielgrzymkach z Żywca, Krakowa i Gliwic, które przybywały na początku XVII w. Najbardziej znana i najliczniejsza pielgrzymka warszawska
wyruszyła po raz pierwszy w 1711 r. Do roku 1978 na Jasną Górę przybywało rocznie od 1,5 do 3 mln pielgrzymów. Po 1978 r. ta liczba wzrosła prawie do 5 mln. Jasna Góra jest nie tylko
sercem Polaków, lecz także jednym z najważniejszych światowych sanktuariów.
Na Jasną Górę prowadzi prawie 60 pątniczych szlaków, a najdłuższe mają nawet ponad 600 km.
Pomóż w rozwoju naszego portalu