Już po raz kolejny we włocławskiej katedrze rozbrzmiewały dźwięki "króla instrumentów", jak powszechnie w środowisku muzyków określa się organy. Miłośnicy muzyki organowej mieli
okazję wsłuchać się w piękno brzmienia włocławskiego instrumentu, a to za sprawą XIV Katedralnych Koncertów Organowych, współorganizowanych przez Urząd Miasta Włocławka
i Parafię Katedralną. Osobą, która z ramienia Parafii Katedralnej przed laty zainicjowała cykle koncertów organowych, i która nieprzerwanie troszczy się o ich
rozwój, jest proboszcz parafii - ks. prał. Stanisław Waszczyński. Przez wszystkie lata życzliwe wsparcie inicjatywy Katedralnych Koncertów Organowych wykazuje Urząd Miasta, mimo różnych sympatii politycznych
osób odpowiedzialnych za rozwój kultury w naszym mieście. Chwała im za to!
Organy bazyliki katedralnej we Włocławku są instrumentem o bardzo interesującym brzmieniu. Powstały w czasie regotyzacji katedry w latach 1892-93, a są
dziełem śląskiego organmistrza Jana Szpigla. Posiadają trakturę mechaniczną oraz 32 głosy rozdzielone na dwa manuały i pedał. Na skutek działań wojennych i długotrwałego użytkowania
straciły pierwotne piękno brzmienia. Dlatego w 1987 r. podjęto gruntowne prace konserwatorskie, które trwały dwa lata i w efekcie pozwoliły odzyskać unikalny, romantyczny charakter
oraz pełną sprawność techniczną.
Dla wielu melomanów z Włocławka, jak i spoza jego granic, kilka poniedziałkowych wieczorów w maju i czerwcu stanowiło niczym niezastąpione chwile zauroczenia
się pięknem muzyki organowej rozbrzmiewającej we wnętrzu świątyni katedralnej. Pozostawiali nawet najpilniejsze obowiązki, odrywali się od codziennych zajęć, aby przekraczając próg katedry
wejść w inny świat, zbliżający ich tym razem nie tylko do sacrum, ale odsłaniający im również świat sztuki muzycznej minionych epok. Jest w tym coś przedziwnego, bo geniusz, bogactwo
i głębia ducha (jakimi obdarzeni byli dawni i są współcześni kompozytorzy) za sprawą artystów wykonujących ich dzieła przed publicznością nadal zachwyca, budzi podziw,
i to z roku na rok coraz większy. Trzeba przyznać, że włocławianie po tylu latach obcowania z muzyką organową przyswoili sobie umiejętność odróżniania "ziarna od plew".
Wobec tak wytrawnego i wyrobionego gustu publiczności niełatwo jest sprostać rosnącym oczekiwaniom. Za trafny dobór artystów prezentujących wysoki poziom, a jednocześnie
różnorodne preferencje wykonawcze, odpowiedzialny jest Adam Klarecki - katedralny organista i wykładowca prowadzący klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych I i II
st. we Włocławku. Spisuje się znakomicie. Bywalcy Koncertów Katedralnych chyba zgodnie przyznają, że każdego roku jesteśmy świadkami wydarzeń artystycznych wielkiej miary, wydarzeń, jakich
nie powstydziłyby się nawet największe ośrodki muzyczne w Polsce. Poziom wykonawczy prezentowany przez organistów występujących we Włocławku jest wciąż niezmiernie wysoki. W ciągu
14 lat trwania koncertów przy katedralnym instrumencie zasiadły już chyba wszystkie najznakomitsze sławy organistyki polskiej, profesorowie prowadzący klasy organów w Akademiach Muzycznych
całego kraju: w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Bydgoszczy. Co roku mamy także okazję poznać kunszt gry młodego pokolenia organistów, również pracowników
akademickich, którzy niebawem w uczelniach muzycznych zajmą miejsce tych zacnych profesorów. Dzięki ich opiniom o doskonałym stanie technicznym włocławskiego instrumentu oraz organizacji
cyklów recitali organowych, często wyrażanym w elitarnych kręgach polskich artystów, Włocławek pretenduje do miana jednego z czołowych ośrodków kultywowania sztuki organistowskiej
w Polsce.
Tegoroczne XIV Katedralne Koncerty Organowe rozpoczęły się 12 maja i trwały przez sześć kolejnych poniedziałków, do 16 czerwca. Recitale mają już swoją stałą, uwiecznioną w pamięci
melomanów godzinę rozpoczęcia - 19.00. W tym roku przed publicznością zaprezentowali się kolejno: Radosław Marzec z Bydgoszczy (12 maja), Marcin Szelest z Krakowa (19
maja), Andrzej Chorosiński z Warszawy (26 maja), Irena Wisełka-Cieślar z Łodzi (2 czerwca), Adam Klarecki z Włocławka (9 czerwca) oraz organista Robert Grudzień z Radomia
występujący w duecie z grającym na fletni Pana Georgijem Agratiną z Kijowa (16 czerwca). Usłyszeliśmy utwory znanych, wielkich kompozytorów, których dzieła stanowią podstawowy
repertuar każdego koncertującego organisty, mieliśmy również okazję poznać nowe trendy rozwoju współczesnej literatury organowej. W bazylice zabrzmiały dzieła mistrzów minionych epok: Johanna
Sebastiana Bacha, Georga Böhma, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johannesa Brahmsa, Felixa Mendelssohna-Bartholdy´ego, Jacgues´a Nikolaasa Lemmensa, Josepha Bonneta, Augusta Gottfrieda Rittera, Charles´a-Marie
Widora, Pierre´a Cochereau, jak również żyjących współcześnie kompozytorów - Wojciecha Kilara i Sławomira Zamuszko.
XIV edycja Katedralnych Koncertów Organowych przeszła już do historii, jednak estetyczne doznania, jakie miłośnicy tego gatunku muzyki wynieśli z katedry, na długo pozostaną w ich
pamięci. Satysfakcja z koncertów była obopólna, publiczność była zafascynowana grą artystów, wykonawcy zaś, szczególnie goszczący po raz pierwszy we Włocławku, po zapoznaniu się
z możliwościami i charakterem brzmienia włocławskiego instrumentu, z wielką pasją zasiadali przy kontuarze organów, aby wydobyć z nich podczas recitalu najpiękniejsze
tony. Choć brzmią nam jeszcze w uszach dźwięki tegorocznych recitali, już dziś z nadzieją oczekujemy kolejnej XV edycji Katedralnych Koncertów Organowych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu