Aula Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie zgromadziła
6 marca br. ponad dwustu kapłanów. W obecności abp. Józefa Życińskiego,
biskupów Ryszarda Karpińskiego oraz Mieczysława Cisło odbył się Dzień
Skupienia dla kapłanów Archidiecezji Lubelskiej. Prowadzącymi spotkanie
byli profesorowie - bibliści Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego:
ks. Józef Kudasiewicz oraz ks. Henryk Witczyk.
We wprowadzeniu do dnia skupienia Metropolita Lubelski zaznaczył
wyjątkowość pierwszych dni nowego stulecia, które pozwalają na tworzenie
nowego stylu działań duszpasterskich, wypływających z otwarcia na
Chrystusa i drugiego człowieka. Wobec wielu nowych wyzwań i sytuacji
łatwo o zagubienie i poczucie samotności. Wrażliwi duszpasterze często
stają wobec nieprzewidywalnej i przytłaczającej rzeczywistości. Odpowiedzią
na to jest wspólnota przyjaźni, ujawniająca się przez kapłańską modlitwę
i refleksję. Na progu Wielkiego Postu dzień skupienia jawi się jako
spotkanie zasłuchania w Słowo Boże i stawiania pytań dotyczących
pełniejszego życia Ewangelią. Każda Eucharystia przypomina o życiu
Bożym wymiarem Paschy i zasłuchaniem w Słowo Boże celem odkrywania
istotnego sensu życia i powołania. Święci Kościoła ukazywali w historii
syntezy myśli i wiary, które były odpowiedzią na niedomagania cywilizacyjne.
Ks. prof. Józef Kudasiewicz wystąpił z wykładem pt.: "Główne
linie teologii paschalnej". Została ukazana panorama biblijna całego
Triduum paschalnego. Pascha przeżywana w liturgii jest wydarzeniem
kilkuaspektowym, które nie wystarczy technicznie przygotować, lecz
trzeba osobiście przeżyć. W mentalności ludzi wierzących istnieje
przeakcentowanie duchowości pasyjnej nad paschalną. Słowo Boże wyraźnie
akcentuje czyn zbawczy jako połączenie wydarzenia śmierci - "zwycięstwo
nad śmiercią" oraz zmartwychwstania Jezusa - "przywrócenie do życia"
. Liturgia Wigilii paschalnej (Liturgia światła, Orędzie wielkanocne,
Liturgia Słowa i Światła) wprowadza nas w życie Kościoła jako rzeczywistości
zmartwychwstałego i żyjącego Chrystusa. Stary Testament przedstawia
Paschę w płaszczyźnie dziejów oraz kultu. Tę problematykę przybliżył
słuchaczom ks. prof. Henryk Witczyk. Wydarzenie paschy rozumianej
jako "ocalenie wobec niszczyciela" ukazuje w "znaku krwi baranka"
zbawczą obecność Jahwe wobec zagrożenia. W innej tradycji akcent
komentarza pada na spożywanie baranka paschalnego jako aktu ofiary
przywołującej Boga celem ocalenia ludu. Jest to wyraz dojrzałej wiary,
która w "obrzędzie" przywołuje "wydarzenie". Ryt staje się "gwarancją
zbawczej obecności Boga". Pascha ujmowana jako celebracja "wyjścia"
w łączności z "przymierzem" znajduje swoje zakończenie w "darze ziemi"
. "Celebracja Paschy kreuje historię" życia człowieka. Ostatecznie
Pascha może być rozumiana jako model zbawienia oraz możliwość medytacji
nad Opatrznością Bożą (mądrością Bożą).
Po krótkiej przerwie na komentarze wokół poruszonej problematyki
uczestnicy dnia skupienia sprawowali Liturgię Nieszporów pod przewodnictwem
kustosza Sanktuarium Katedralnego ks. kan. Adama Lewandowskiego.
Słowo komentarza do czytania wokół idei "Ostatnia Wieczerza jako
Pascha Chrystusa i nasza" wygłosił ks. prof. Kudasiewicz. Jezus Chrystus
został przedstawiony jako świadomy swojej misji "baranek paschalny",
będący źródłem miłości "aż do końca". Do końca czasów ma być głoszona
miłość na pamiątkę miłości Pana, który ustanawia kapłaństwo dla Eucharystii,
będącej wyrazem tej miłości. Kapłani muszą jawić się wobec świata
jako "szafarze miłości". Trzeba "dać duszę" - służyć każdemu człowiekowi
i przez to stawać się obrazem "kapłana paschalnego", który zbawia
się we wspólnocie "ludzi paschalnych". Każdy gest służby - miłości
do człowieka staje się dzisiejszym "codziennym wychodzeniem z Egiptu"
.
Po wspólnej modlitwie ostatni wykład ks. prof. Witczyka
miał tytuł: "Wyścig do pustego grobu czy paschalne narodziny Kościoła?"
. Okres Wielkiego Postu ze swoim charakterem pasyjnym pozwala nam
odkryć zbawczy sens cierpienia. Celebracja Eucharystii jest centrum "
nowej historii i nowej ziemi" ukazującej zwycięstwo Chrystusa - Baranka.
Oprócz mocy Słowa Bożego i Ducha Świętego Chrystus daje Kościołowi
do walki ze złem "moc swojej Krwi". Chrystus jako "baranek nowej
Paschy" dokonuje dzieła zbawienia jako akt mocy i siły - doprowadzenie
do zagłady zła. Trzeba dzisiaj odrzucić sielankowe podejście do wiary
i wejść na drogę realnego zbawienia jako walki przeciw złu w świecie.
Święci Piotr i "uczeń, którego Jezus miłował" przez swój bieg do
pustego grobu "wchodzą w wydarzenie zmartwychwstania". Chrystus pociągając
ich do Siebie tworzy wspólnotę eklezjalną i staje się źródłem duchowej
wspólnoty w Kościele.
W słowie zakończenia Ksiądz Arcybiskup podziękował prelegentom
i zgromadzonym kapłanom. W słowie komentarza do wygłoszonych referatów
została przypomniana postać Jana Pawła II, który jest dzisiaj przykładem
żyjącego wśród ludzi i z ludźmi "duszpasterza". Wyrażone zostały
życzenia, aby "lubelscy duszpasterze" byli "ludźmi nadziei" oraz "
ludźmi miłości aż do końca". Na koniec spotkania Księża Biskupi udzielili
wszystkim duszpasterzom pasterskiego błogosławieństwa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu