Reklama

Kościół

HOMILIA

Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?

Uczony w Piśmie, który przystąpił do Jezusa z pytaniem: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?”, znał właściwą odpowiedź, ponieważ od wieków była ona powtarzana i rozważana w wierze biblijnego Izraela. Chciał zobaczyć, czy Jezus też ją zna, a gdy się upewnił, że tak, zdobył się na pochwałę: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego”.

2024-10-29 13:49

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 22

[ TEMATY ]

przykazania Boże

Karol Porwich/Niedziela

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mojżesz otrzymał i przekazał Dziesięć przykazań Bożych. Zawsze jednak pojawia się pragnienie rozpoznania, które z nich jest najważniejsze albo które można uznać za spoiwo wszystkich przykazań. Wskazując na najważniejsze przykazanie, Mojżesz podkreśla, że jego znajomość i przestrzeganie stanowi fundament całości zobowiązań wobec Boga. Centralne miejsce zajmuje dwukrotnie powtórzone polecenie: „Słuchaj”, po hebrajsku szema. To słowo hebrajskie ma dwa znaczenia: „słuchać”, czyli okazać podatność na to, co pochodzi od Boga, oraz „być posłusznym”, czyli potwierdzać całym swoim życiem to, co zostało usłyszane i przyjęte. Kluczowe miejsce zajmuje wezwanie do miłości Boga „z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił”. Oczekując pełnej i ofiarnej miłości, Bóg wychodzi naprzeciw i uzdalnia do tego, by temu sprostać. Wymaga to z jednej strony czujności, a z drugiej – wytrwałości, gdyż ten, kto raz wybrał, codziennie musi wybierać. W rozgadanym świecie nie jest to łatwe ani modne i właśnie dlatego codzienne ponawianie wyboru Bożej drogi życia jest tak bardzo ważne.

Niedzielna Liturgia Słowa kontynuuje czytanie Listu do Hebrajczyków. Jezus Chrystus jest Kapłanem prawdziwym i wiecznym, a więc Jego kapłaństwo – inaczej niż starotestamentowe kapłaństwo, które wywodziło się od Aarona – jest nieprzemijające. W losie Jezusa, naznaczonym ofiarą złożoną na krzyżu, znalazła wyraz nieskończona miłość Boga do każdego człowieka i całej ludzkości. Autor Listu do Hebrajczyków wskazuje na najważniejszą różnicę między dawnym a nowym etapem historii zbawienia: „Prawo bowiem ustanawiało arcykapłanami ludzi obciążonych słabością, słowo zaś przysięgi, złożonej po nadaniu Prawa, ustanawia arcykapłanem Syna doskonałego na wieki”. Te słowa stanowią wezwanie do głębokiej refleksji nad ciągłością, lecz zarazem brakiem ciągłości między Starym i Nowym Testamentem oraz zasadniczą nowością Nowego Testamentu względem Starego. Udział w niedzielnej Mszy św. oraz wsłuchiwanie się w słowo Pisma Świętego i homilię, która je objaśnia, powinny czynić naszą wiarę rozumną i gotową do obrony jej prawdziwości zwłaszcza wobec tych, którzy odrzucając Jezusa jako Mesjasza i Pana, zaprzepaścili prawdziwy sens i przeznaczenie Starego Testamentu. Żaden dialog nie może przesłaniać ani tym bardziej zagubić pewności wiary chrześcijańskiej.

Uczony w Piśmie, który przystąpił do Jezusa z pytaniem: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?”, znał właściwą odpowiedź, ponieważ od wieków była ona powtarzana i rozważana w wierze biblijnego Izraela. Chciał zobaczyć, czy Jezus też ją zna, a gdy się upewnił, że tak, zdobył się na pochwałę: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego”. Nie miał świadomości, z kim rozmawia, dlatego był gotowy uznać swoistą przewagę nad Nauczycielem, który wcześniej wzbudził jego zainteresowanie. Nierzadko dzieje się tak, że w naszych relacjach z Bogiem dominuje nasz własny punkt widzenia, co skutkuje tym, że to nie człowiek uwiarygodnia się wobec Boga, lecz Bóg ma się uwiarygodnić wobec człowieka. Ewangelia według św. Marka świadczy o tym, że właśnie w tym miejscu role się odwróciły. Jezus, pochwalony przez rozmówcę, odwzajemnił się większą pochwałą skierowaną do niego: „Niedaleko jesteś od królestwa Bożego”. To, co miało być rozmową na temat treści wiary, doprowadziło do jej najbardziej wzniosłego horyzontu, którym jest panowanie Boga w sumieniu i sercu. Potwierdzając najważniejsze przykazanie, Jezus wskazał, że niesie ono ze sobą przedsmak obietnicy, której owoce wychodzą poza doczesność.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ocena: +54 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Nie kradnij”, czyli... co tak naprawdę oznacza siódme przykazanie?

[ TEMATY ]

przykazania Boże

Adobe Stock

„Przykazanie siódme w świecie zglobalizowanym, zjednoczonym poprzez wymianę informacji nie może być zawężone wyłącznie do naszych prywatnych kieszeni” – zauważył 18 października br. podczas kolejnej „dekalogowej” katechezy w hałcnowskiej bazylice ks. Grzegorz Piątek SCJ. Ten sercanin, koordynator duszpasterstwa, przedsiębiorców i pracodawców „Talent” zachęcił do spojrzenia na przykazanie „Nie kradnij” z różnych perspektyw, w kontekście współczesnych problemów świata – w wymiarze społecznym, politycznym i gospodarczym.

Przypomniał, że na to przykazanie trzeba dziś patrzeć szerzej. „Pan Jezus powiedział, że więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu. Spróbujmy pójść za Jego zachętą po to, by być ludźmi szczęśliwymi, którzy potrafią wytwarzać dobra i potrafią się nimi dzielić” – zaznaczył mówca, przypominając wcześniej o chrześcijańskim imperatywie powszechnego poszanowanie dóbr i dzielenia się z innymi tym, co posiadamy.
CZYTAJ DALEJ

Wierzysz w Chrystusa? W tym kraju zapłacisz za to podatek

2024-11-04 10:36

[ TEMATY ]

muzułmanie

podatek

dyskryminacja chrześcijan

Karol Porwich/Niedziela

Bycie chrześcijaninem w Mali nigdy nie było łatwą sprawą, teraz jednak przedstawiciele muzułmańskiej większości nałożyli na wyznawców Chrystusa obowiązkowy podatek jako warunek praktykowania przez nich religii. Alarm w tej sprawie podniosło papieskie stowarzyszenie Pomoc Kościołowi w Potrzebie. Opiera się ono na informacjach lokalnych źródeł, które prosiły o zachowanie anonimowości ze względu na swe bezpieczeństwo.

Pomoc Kościołowi w Potrzebie informuje, że podatek w wysokości 25 tys. malijskich franków, co odpowiada ok. 40 dolarom amerykańskich został nałożony na wszystkich chrześcijan powyżej 18. roku życia w Douna-Pen, największej chrześcijańskiej wiosce we wschodnim Koro tuż przy granicy z Burkina Faso. Na tym terenie od dawna dochodzi do zaostrzenia działań islamskich ekstremistów, którzy zalewają Afrykę fundamentalistyczną ideologię tzw. Państwa Islamskiego.
CZYTAJ DALEJ

PIELGRZYMI NADZIEI - Jubileusz Roku 2025 w Archidiecezji Wrocławskiej

2024-11-04 16:45

Magdalena Lewandowska

W spotkaniu ogłaszającym program na Rok Jubileuszowy wzięli udział biskupi, kapłani, osoby życia konsekrowanego i świeccy z różnych stron diecezji.

W spotkaniu ogłaszającym program na Rok Jubileuszowy wzięli udział biskupi, kapłani, osoby życia konsekrowanego i świeccy z różnych stron diecezji.

Kościoły i kaplice jubileuszowe, znaki nadziei, szlaki wiary – archidiecezja wrocławska przygotowuje się do dobrego przeżycia Roku Jubileuszowego 2025.

Ogłoszony został program Roku Jubileuszowego 2025 w naszej archidiecezji. – Przeżycie Roku Jubileuszowego pod hasłem „Pielgrzymi nadziei” jest jednym z celów trwającego Synodu Archidiecezji Wrocławskiej – podkreśla bp Maciej Małyga. I dodaje: – Rok Jubileuszowy to od czasów biblijnych czas wyzwolenia, łaski, odpustu, uwolnienia z grzechów. Tak też ten rok chcemy przeżywać w naszej diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję