Konferencja pod hasłem "Edukacja Chrześcijańska Trzeciego Tysiąclecia" odbyła się 22 lutego 2001 r. w Łomży. Organizatorem przedsięwzięcia był Wydział Nauczania i Wychowania Katolickiego Łomżyńskiej Kurii Diecezjalnej. Spotkanie odbyło się pod honorowym patronatem ordynariusza diecezji łomżyńskiej, bp. Stanisława Stefanka.
Msza św.
Reklama
Konferencję rozpoczęto modlitwą w kościele pw. Matki Bożej
Bolesnej. Mszy św. przewodniczył bp Stanisław Stefanek.
W homilii Biskup łomżyński uwypuklił wartość prawdy w
życiu człowieka. Wskazał też na jej źródło. Jest nim sam Bóg, który
powołuje człowieka, włączonego we wspólnotę Kościoła, do pełnego
odkrywania prawdy i jej głoszenia. Chodzi tu nie tylko o "mechaniczne"
odbieranie i przekazywanie treści, którą Bóg objawił człowiekowi
w swoim Słowie, ale o odczytanie tego Słowa w kontekście współczesności.
Zatem prawda, którą ma odkrywać każdy z nas, nie jest jakimś "zimnym
skarbem, archiwalnym zapisem", ale rzeczywistością wpływającą na
jakość życia. W tym kontekście bp Stanisław podkreślił, że "Bóg zaryzykował
tę współpracę z nami, dając nam szansę głoszenia własnych myśli,
własnych poszukiwań, doznań, uczuć i własnego wyznania wiary, przez
co Kościół ubogaca się". Jest to program zadany każdemu z nas do
wykonania.
Po Mszy św. zebrani udali się do auli Wyższej Szkoły
Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B. Jańskiego w Łomży, aby wysłuchać
wystąpień zaproszonych gości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wprowadzenie
Słowo wprowadzające przygotował o. Marian Piwko, założyciel
WSZiP im. B. Jańskiego. Konferencji przyświecała refleksja nad istotą
wychowania chrześcijańskiego i misją każdego w tym zadaniu, jakie
wyznaczył Jan Paweł II.
Ustawa z 12 września 1990 r. wśród podstawowych celów
w ogóle nie ujęła wychowania. Dopiero w drugim punkcie mówi, że do
celów edukacji należy również wychowanie. W projekcie ustawy z maja
2000 r. sformułowano cel edukacji jako kształcenie i wychowanie.
O. Marian Piwko zauważył, iż niepokojącym zjawiskiem jest ukierunkowanie
polskiego szkolnictwa na wymogi Unii Europejskiej.
Rodzina apostolska
Wykład Wychowanie prawdziwym apostolstwem, Jan Paweł II "List
do Rodzin" zaprezentował bp prof. dr Stanisław Stefanek.
Dostojny Prelegent zwrócił uwagę właśnie na ten dokument
papieski, który jest syntezą wiedzy o życiu duchowym rodziny. Rodzina
jest w tworzeniu programu wartości duchowych jednym z najbardziej
centralnych, a nawet pierwszym edukatorem. I ta synteza, w rozumieniu
Jana Pawła II, ma służyć do bezpośredniego wykorzystania całej epoki
i równocześnie praktyki życia duchowego do tworzenia programów cywilizacyjnych
i dlatego też List, który znalazł się w tym istotnym fragmencie przygotowanym
w tomie trzecim, Prelegent potraktował jako podstawowy materiał i
temat do własnych sugestii.
Po pierwsze droga wychowania, która staje się szkołą
ubogacenia społeczeństwa, ma za zadanie organizować nowoczesne życie
społeczne. Wychowanie jest prawdziwym apostolstwem. Ksiądz Biskup
przypomniał rolę greckiego paidagogosa, osoby towarzyszącej, który
miał obowiązek doprowadzić (chłopca) ucznia do mistrza. Ojciec Święty
często traktuje pedagoga jako przewodnika prowadzącego do prawdy
i miłości. Droga do prawdy ma prowadzić przez szkołę, przez badania,
zdobywanie wiedzy. Proces wychowania, zaczynający się od bardzo technicznej
usługi (wziąć za rękę i poprowadzić do nauczyciela), może doprowadzić
do bardzo głębokich relacji korzystnych dla młodego człowieka.
Educatio est continua generatio - oznacza wychowywanie
jako ciągłe rodzenie. Ojciec Święty zaczyna od niezwykle prostego
doświadczenia, na temat "prenatalnego dorastanie człowieczeństwa,
które wypowiada się w dziecku i w matce. To jest dorastanie macierzyństwa
i dorastanie dziecka w jego osobowym samodzielnym życiu, w okresie
prenatalnym". W sposób szczególny Ojciec Święty zwraca uwagę na edukacyjny
wymiar tego życia. Matka, rodząc po raz pierwszy czy piąty, za każdym
razem "dorasta w swoim macierzyństwie", a dziecko usamodzielnia się,
przyjmując pewne wartości, które będą mu później przez całe życie
towarzyszyły. Powstaje pojęcie - często przypominane przez Ojca Świętego
- komunii osób. W biologię rodzenia człowieka wpisana jest jego genealogia
osoby - to znaczy rodzenie jest udziałem w trynitarnym życiu Boga.
W nauczaniu Ojca Świętego można dostrzec to, co się nazywa
ojcostwem Boga. Należy tak formułować cele wychowawcze w szkołach
katolickich, by wychowanie było w nich apostolstwem. Bp Stanisław
Stefanek spotkał wśród wyznawców islamu w Kamerunie ludzi, którzy
posłali swoich synów do uczelni katolickich. W swoim wyborze kierowali
się zaufaniem, że w nauczaniu katolickim przestrzega się prawdy i
miłości.
"Edukacja chrześcijańska w systemie oświaty polskiej".
Temat ten zaprezentowała mgr Grażyna Płoszajska z MEN. Przedstawiła
tradycje wychowania chrześcijańskiego i zasługi instytucji kościelnych,
szczególnie zakonu pijarów, dla szkolnictwa w Polsce. Odrodzone szkolnictwo
w wolnej Rzeczypospolitej realizowało koncepcję wychowawczą traktującą
człowieka w sposób integralny, dbając zarówno o jego rozwój umysłowy
i formację duchową ucznia. Zachowanie i przekazanie kolejnym pokoleniom
autentycznych wartości chrześcijańskich i narodowych w trudnych czasach
okresu PRL-u możliwe było dzięki postawie nieugiętych nauczycieli
narodu, do których należy kard. Stefan Wyszyński. Przełom lat 1989/1990
r. wprowadził zmiany, z których istotną było przywrócenie religii
do szkół.
Kryzys funkcji wychowawczej pogłębiają wpływy powszechnej
laicyzacji życia i ujawniające się naciski na spychanie religii do
sfery prywatności. Ojciec Święty wskazuje ponadto na inne zagrożenia:
zanik poczucia transcendencji, powszechny agnostycyzm, zniekształcona
hierarchia wartości wobec wiary i Kościoła. W tej sytuacji szkoły
katolickie mogą jedynie stworzyć prawdziwą wspólnotę religijno-wychowawczą,
a nauczyciele będą dla swoich wychowanków świadkami Ewangelii.
Ks. prof. dr hab. Józef M. Dołęga przygotował recenzję
książki Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, trzeciego tomu z serii
wydanej przez Wydawnictwo WSZiP im. B. Jańskiego, pod wspólnym tytułem
Edukacja w nauczaniu Kościoła.
Współczesne problemy wychowawcze przedstawił wicekurator
podlaski Jędrzej Łucyk. Autor wskazał na trudności, jakie stoją przed
dzisiejszą szkołą, przede wszystkim w odniesieniu do jej zadań wychowawczych.
Z treści referatu można również wywnioskować pewne postulaty odnoszące
się do podniesienia jakości i skuteczności procesu wychowania.
Temat Przewodnie idee wychowawcze w nauczaniu Jana Pawła
II zaprezentował ks. dr Stanisław Dziekoński. Wychowanie w nauczaniu
Jana Pawła II przedstawia się jako proces samowychowania, który zaczyna
się po osiągnięciu przez człowieka pewnego stopnia dojrzałości psychofizycznej
i domaga się obecności wychowawcy. W koncepcji wychowania Papieża
autorem swego życia jest człowiek, który powinien kierować sobą w
sposób świadomy i celowy. Podmiotowe traktowanie wychowanka nie eliminuje
jednak wychowania wychowawcy, a staje się wręcz niezbędna. Głównym
celem wychowawczym jest integralne połączenie rozwoju osobowego z
chrześcijańskim, dokonującego się na płaszczyźnie indywidualnej i
społecznej. Papieskie rozumienie celu wychowania wynika z punktu
ostatecznego celu osoby, jakim jest zbawienie. Rola wychowawcy polega
na dawaniu wiarygodnego świadectwa swoim życiem. U podstaw papieskiej
koncepcji wychowania leży norma personalistyczna, czyli wielkości
godność człowieka jako osoby. Przyjęcie koncepcji personalistycznej
nadaje wychowaniu charakteru prawdziwie ludzkiego.