Reklama

Aspekty

Aby młodzi znali Pismo Święte

8 i 9 kwietnia w Zielonej Górze odbędzie się finał Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej dla młodych miłośników Pisma Świętego.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 14/2024, str. V

[ TEMATY ]

Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej

Karolina Krasowska

Podczas finałów można spotkać osoby, które są tak dobrze przygotowane, że można powiedzieć, że całą księgę znają na pamięć – mówi ks. Maciejewski

Podczas finałów można spotkać osoby, które są tak dobrze przygotowane, że
można powiedzieć, że całą księgę znają na pamięć – mówi ks. Maciejewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ideą konkursu jest przede wszystkim zachęcanie dzieci i młodzieży do pogłębienia znajomości Pisma Świętego. To dobra okazja, aby młody człowiek, który sięga po Biblię w celu literalnego poznania danego fragmentu, zaprzyjaźnił się z tą najważniejszą księgą. W tym roku odbywa się 7. edycja.

Dla kogo?

W diecezji konkursy biblijne w różnych formułach są organizowane od wielu lat. Wcześniej były skierowane do ministrantów i lektorów, a także kleryków. Równolegle Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” organizuje dla uczniów szkół ponadpodstawowych Konkurs Wiedzy Biblijnej, który ma zasięg ogólnopolski. Istniała nisza w młodszej kategorii wiekowej. W roku szkolnym 2016/2017 odbyła się pierwsza edycja konkursu dla uczniów szkół podstawowych o zasięgu diecezjalnym. Jego organizatorem jest Wydział Nauki Katolickiej diecezji, a bp Tadeusz Lityński objął zawody swoim patronatem. – Wcześniej były konkursy szkolne albo powiatowe. Przykładowo p. Wioletta Pilecka organizowała w szkole podstawowej w Gościkowie pierwsze konkursy na etapie szkolnym i powiatowym. W 2016 r. stworzyliśmy nową formułę, nadając zawodom zasięg diecezjalny. Chodziło nam o to, aby umożliwić uczestnictwo w konkursie jak najszerszemu gronu dzieci i młodzieży – mówi ks. dr Andrzej Maciejewski, który wraz z p. Wiolettą Pilecką koordynuje w diecezji konkursy biblijne. – Mamy kilkanaście okręgów rejonowych. Do wybranych szkół na II etap przyjeżdżają uczniowie z okolicznych szkół. Istotne jest, aby mieli jak najbliżej. To ułatwia udział – wyjaśnia.

Jest sporo do zrobienia

Konkurs odbywa się w 2 kategoriach wiekowych i liczy 3 etapy: szkolny, rejonowy i diecezjalny. Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej biorą udział w edycji „Biblista Junior”, a dla starszych, z klas i VII-VIII jest dedykowana kategoria „Młody Biblista”. Uczestnicy zapoznają się z tekstem wybranej księgi Pisma Świętego albo większego zakresu. W tym roku młodsi czytają Ewangelię wg św. Marka, a starsi poznają Księgę Rut oraz Księgę Tobiasza. – W kwestii lektury słowa Bożego jest dużo do zrobienia. Podczas katechezy są co prawda omawiane fragmenty Biblii, ale rzadko poświęca się uwagę całej wybranej księdze Pisma Świętego. Nie spotkałem się, by ktoś w ramach zajęć szkolnych miał okazję do poznania treści całej księgi. Konkurs daje taką możliwość, a rywalizacja dodaje motywacji – zauważa ks. Andrzej. Finał składa się z części pisemnej oraz ustnej, do której przechodzi 10 osób, które zdobyły największą liczbę punktów w teście. Owoce intelektualnej pracy to nie tylko nagrody rzeczowe, zdobywane przez finalistów i laureatów, ale przede wszystkim umiejętność samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy biblijnej. – W tym roku w konkursie bierze udział prawie 90 szkół. Zapraszamy młodych do udziału w kolejnej edycji w nowym roku szkolnym i do uczynienia z Pisma Świętego księgi życia – zachęca ksiądz koordynator.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-03-29 10:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyniki są bardzo dobre

Niedziela małopolska 11/2019, str. II

[ TEMATY ]

Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej

Maria Fortuna-Sudor

Laureaci w kategorii uczniów szkół średnich wspólnie z przedstawicielami organizatorów

Laureaci w kategorii uczniów szkół średnich wspólnie z przedstawicielami
organizatorów
W liturgii chodzi o Życie Boga Ojca, który całkowicie daje się Synowi, i Życie Syna, który ofiarowuje się Ojcu – mówił kleryk Szymon Kapłon w czasie finału 6. edycji Archidiecezjalnego Konkursu Wiedzy Liturgicznej. Pomysłodawca i organizator konkursu przekonywał: – Liturgia jest po to, żebyśmy przy ołtarzu Życie przyjęli i w codzienności; w szkole, w pracy, na studiach, na ulicach, we wszystkich relacjach, jakie mamy, ofiarowywali się Ojcu.
CZYTAJ DALEJ

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Bp Turzyński z okazji Dnia Życia Konsekrowanego: dziękuję za troskę o Polaków na świecie

2 lutego Kościół obchodzi Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Z tej okazji Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej przypomina o kluczowej roli osób konsekrowanych dla duszpasterstwa polonijnego na świecie.

„W wielu miejscach na świecie niemożliwe byłoby ogarniecie duszpasterską troską naszych rodaków bez Waszego zaangażowania i ofiarnej służby – pisze bp Piotr Turzyński od polskich sióstr, ojców i braci zakonnych z okazji Światowego Dnia Życia Konsekrowanego - Dziękuję za zaangażowanie w życie parafii polonijnych, za kształtowanie liturgii i pracę z grupami formacyjnymi, za kreatywne tworzenie instytucji niosących pomoc naszym rodakom w sytuacjach kryzysowych oraz za pracę w polonijnych szkołach parafialnych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję