Reklama

Encykliki 25-lecia

"Dives in misericordia"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bóg jest bogaty w miłosierdzie - te słowa rozbrzmiewały w ubiegłym roku podczas papieskiej pielgrzymki w Polsce. Ale nauczanie Jana Pawła II o miłosierdziu to nie tylko ostatnia pielgrzymka. Tej prawdzie już w trzecim roku swego pontyfikatu Ojciec Święty poświęcił jedną z encyklik.

Chrystus objawia Ojca i Jego miłość

"Kto Mnie zobaczył, zobaczył i Ojca" - od tego zdania rozpoczyna Ojciec Święty refleksję o Bożym miłosierdziu. Przypomina, że Bóg objawiał się człowiekowi przez to, co stworzył. Przemawiał do ludzi, ukazując im swoją potęgę, wszechmoc, bóstwo, ale i łaskę. Najpełniej jednak objawił się w Chrystusie. Dzięki Niemu poznajemy Boga przede wszystkim w Jego stosunku do człowieka. Poprzez swą naukę, zwłaszcza przypowieści, poprzez swoje czyny Chrystus ukazuje światu Boga bogatego w miłosierdzie. Tego miłosierdzia człowiek coraz bardziej potrzebuje, bo czyniąc sobie ziemię poddaną, prowadzi też do zniszczeń, zagłady. Dlatego prawda o Bożym miłosierdziu ukazuje Go przy człowieku cierpiącym, słabym, pozbawionym godności i praw.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelia miłosierdzia

Reklama

Na początku działalności Chrystus ogłasza cel swej misji - nieść Dobrą Nowinę ludziom, uzdrowienie chorym, wolność więźniom. Realizował to później w nauczaniu i działaniu, i uobecniał Ojca wśród ludzi. A byli nimi szczególnie ubodzy, chorzy, grzesznicy, odrzuceni, doświadczający niesprawiedliwości społecznej. To oni w Chrystusie odnajdywali i odnajdują dziś Boga, który jest miłością. Miłością, która w sposób szczególny ujawnia się w zetknięciu z cierpieniem, krzywdą, chorobą. To właśnie ten aspekt miłości nazywamy miłosierdziem. O nim mówi najczęściej Jezus w przypowieściach: o zagubionej owcy, o synu marnotrawnym, o miłosiernym Samarytaninie.
Ukazywanie światu Bożego miłosierdzia jest podstawowym dowodem na to, że Jezus jest Mesjaszem. "Czy Ty jesteś Mesjaszem?" - pytają wysłannicy Jana Chrzciciela. "Niewidomi wzrok odzyskują, głusi słyszą, trędowaci doznają oczyszczenia ubogim głosi się Ewangelię" - odpowiada Jezus. Ale samo nauczanie o miłosierdziu to nie wszystko. Ludzie mają iść za przykładem Chrystusa i okazywać miłosierdzie innym. Największe przykazanie to wezwanie do miłości Boga i bliźniego i tylko ci dostąpią miłosierdzia, którzy sami są miłosierni. Misja Chrystusa kończy się krzyżem i zmartwychwstaniem. Ten, który uzdrawiał, pocieszał, podnosił z upadku, sam cierpi i zdaje się zasługiwać na miłosierdzie, ale nie doznaje go od ludzi. Chrystus ponosi ofiarę za nasze grzechy, ale w ten sposób przywraca w świecie miłość. Dzięki niej człowiek odzyskuje swą godność i staje się na nowo dzieckiem Bożym. Krzyż jest wypełnieniem tego programu miłosierdzia, który Chrystus przedstawił u progu swej działalności. A zmartwychwstanie zwieńcza całokształt objawienia miłości miłosiernej w świecie pełnym zła i zapowiada czas, kiedy nie będzie łez, śmierci, grzechu i cierpienia.

Miłosierdzie - drugie imię Boga

Naród wybrany często odwracał się od Boga, a kiedy uświadamiał sobie popełnione grzechy, odwoływał się do Jego miłosierdzia. Izraelici wiedzieli, że Bóg ich kocha i jeśli okażą skruchę, wybaczy im. U podstaw takiego podchodzenia do Boga leży doświadczenie wybawienia z niewoli egipskiej. Bóg, widząc niedolę swego ludu, zmiłował się nad Izraelem, wyprowadził go z ziemi egipskiej i zawarł z nim przymierze. Okazywał litość i miłosierdzie zarówno w obliczu ludzkich nieszczęść, jak i żalu za grzechy i przewinienia.
Przymierze, jakie Bóg zawarł z narodem izraelskim, rozciąga się na każdego pojedynczego człowieka. Bóg mówi, że ukochał nas miłością odwieczną i ta miłość nigdy od nas nie odstąpi.

Syn marnotrawny

Reklama

Doświadczył jej także syn marnotrawny. W tej przypowieści z Ewangelii św. Łukasza nie pada ani razu słowo "miłosierdzie", a przecież jest ona jego najlepszym, najbardziej wyrazistym przykładem. Opowiada o złamaniu przymierza miłości, o utracie łaski, o grzechu. Syn marnotrawny stracił nie tylko majątek, ale przede wszystkim godność bycia dzieckiem w domu ojca. Uświadamia sobie ten fakt, gdy mówi, że najemnicy w domu jego ojca mają pod dostatkiem chleba, a on z głodu ginie. Wie, że zgodnie z poczuciem sprawiedliwości nie zasługuje na przebaczenie. Tymczasem miłość i miłosierdzie ojca przekraczają granice sprawiedliwości. Ojciec jest wierny swej miłości do syna i nie odrzuca go. Wyraża radość, że ten, który umarł, ożył, że zachowane zostało jego człowieczeństwo i godność. Taka miłość pochyla się nad każdym synem marnotrawnym, nad ludzką nędzą i grzechem. Ona podnosi człowieka, dowartościowuje go, wydobywa ze zła i grzechu.

Miłosierdzie w Kościele

Choć świat się wciąż rozwija, rośnie postęp techniczny, umacniają się stosunki międzyludzkie ponad podziałami, to jednak wciąż wiele jest napięć i zagrożeń, przeciwności. Pojawia się zawiść, nienawiść, chęć odwetu i dominacji. Dlatego trzeba dziś ukazywać ludziom Boże miłosierdzie. To jest misja i zadanie Kościoła - musi głosić miłosierdzie i praktykować je. Dokonuje tego przez rozważanie słowa Bożego i świadome i dojrzałe uczestnictwo wiernych w Eucharystii i sakramencie pokuty. Eucharystia bowiem przybliża nas do Bożej miłości, a w spowiedzi najpełniej doświadczamy miłosierdzia. W świecie, w którym jest zło, Bóg objawia miłość i bezgraniczne, nieskończone miłosierdzie. Jest Ojcem zawsze gotowym wybaczać grzechy tym, którzy za nie żałują. Dlatego Kościół, głosząc miłosierdzie, wzywa przede wszystkim do nawrócenia.
Nie wystarczy jednak głosić miłosierdzie, trzeba je też czynić. "Błogosławieni miłosierni..." - człowiek odnajdzie Boże miłosierdzie, jeśli będzie je sam okazywał i przyjmował od innych. Trzeba mieć świadomość, że ten kto daje coś innym, także doświadcza od nich miłości i miłosierdzia. Miłosierdzie stoi u podstaw stosunków międzyludzkich. Jest przejawem czułej, troskliwej i łaskawej miłości, o jakiej mówi Ewangelia. Taka miłość miłosierna jest konieczna w rodzinach, pomiędzy małżonkami, przyjaciółmi, w wychowaniu i w duszpasterstwie, ale także w szeroko pojmowanych stosunkach społecznych. Ta miłość przejawia się najpełniej w postawie wybaczania. Ale wybaczenie nie oznacza pobłażliwości wobec zła, bo warunkiem przebaczenia jest naprawienie krzywd.

Konkluzja

Na zakończenie rozważań o miłosierdziu Jan Paweł II wskazuje jeszcze jedną misję Kościoła - on nie tylko głosi miłosierdzie, nie tylko je czyni, ale też modli się o nie dla całego świata. Kościół wzywa Bożego miłosierdzia, błaga o nie w obliczu zła, jakie zagraża ludziom. Ufnie zwraca się do Boga, który pozostaje wierny swojej miłości do ludzi.
Błaga, aby jeszcze raz objawiła się ta Miłość, która jest potężniejsza niż zło, śmierć i grzech.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nieznane przemyślenia papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce

2024-10-03 17:48

[ TEMATY ]

książka

Polska

Polska

Światowe Dni Młodzieży

papież Franciszek

Vatican Media/www.vaticannews.va/pl

Papież z młodzieżą podczas ŚDM w Krakowie

Papież z młodzieżą podczas ŚDM w Krakowie

W Rzymie została zaprezentowana książka pt. „Sii tenere, sii coraggioso” („Bądź czuły, bądź odważny”), na którą składa się zbiór rozmów Ojca Świętego z jezuitami, przeprowadzonych podczas kolejnych podróży apostolskich. Otwiera ją zapis spotkania z polskimi jezuitami, które odbyło się w Krakowie w 2016 r. przy okazji papieskiej pielgrzymki na Światowe Dni Młodzieży.

„Młodzi ludzie chcą prawdy”
CZYTAJ DALEJ

Będzie nowy dokument na temat roli kobiet w Kościele?

2024-10-03 11:08

[ TEMATY ]

Kościół

synod

kobieta

Adobe Stock

Prefekt watykańskiej Dykasterii Nauki Wiary, Kard. Víctor Manuel Fernández ogłosił podczas inauguracji Synodu, że przygotowywany jest dokument na temat roli kobiet w Kościele. Dykasteria Nauki Wiary pracuje nad nim w dialogu z Sekretariatem Generalnym Synodu.

Dokument zajmie się między innymi następującymi kwestiami: natura rzeczywistości sakramentalnej, relacja między sakramentami a posługami w Kościele, pochodzenie posług kościelnych, posługi i funkcje kościelne nie wymagające święceń sakramentalnych i wreszcie: problemy wynikające z błędnej koncepcji władzy kościelnej.
CZYTAJ DALEJ

Represje wobec sióstr zakonnych w dobie PRL – na KUL trwa konferencja poświęcona nieznanym kartom historii

2024-10-03 17:05

[ TEMATY ]

KUL

siostry zakonne

represje

https://www.kul.pl/

Kto dziś wie, o tym, że siostry zakonne w czasach komunistycznych wywożone były do obozów pracy? Że konfiskowano im domy, z których tylko pewną część udało się odzyskać? Że niektóre zgromadzenia zmuszone były do opuszczenia Polski? Władzom komunistycznym zależało, by te operacje objęte były zmową milczenia. Niestety wciąż niewiele się o tym mówi. Na KUL trwa konferencja, której celem jest przywracanie tej pamięci. Tegoroczna 52. Konferencja Historyków Zakonnych na KUL koncentruje się na 70. rocznicy akcji „X-2”, w wyniku której skonfiskowano 323 domy zakonne, a około 1500 zakonnic poddano represjom i przesiedlono.

Konferencję, która odbywa się 3 i 4 października na KUL otworzył rektor uczelni, ks. prof. Mirosław Kalinowski. - Niech ta biała plama w historii Polski będzie znaczącym elementem rozpoznania zapomnianej i świadomie wymazanej przez władze PRL akcji, która stanowi niechlubną kartę systemu, który wówczas panował, ale jednocześnie pokazuje heroizm wielu sióstr zakonnych - powiedział.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję