Reklama

Niedziela plus

Tarnów

Młodzi o katechezie

„Może pomóc w zrozumieniu Boga i w byciu lepszym człowiekiem. Jest potrzebna do budowania naszej świadomości, zrozumienia siebie” – mówią uczniowie z diecezji tarnowskiej.

Niedziela Plus 8/2024, str. V

[ TEMATY ]

katecheza

Tarnów

młodzież

Ewa Biedroń

Ks. Andrzej Jasnos prezentuje raport na temat religii

Ks. Andrzej Jasnos prezentuje raport na temat religii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej opublikował raport na temat katechezy w szkole. Znalazły się w nim także głosy krytyczne.

Doniesienia medialne ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej, zapowiadające zmianę w organizacji i zasadach nauczania lekcji religii w szkołach od 1 września 2024 r., przyczyniły się do zbadania opinii młodych osób na ten temat. Wydział Katechetyczny w Tarnowie opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 uczniów!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ocena

Jeden z uczniów napisał, że religia uratowała go przed samobójstwem. W raporcie są również takie wypowiedzi: „Lekcje religii są potrzebne, ponieważ rozwijają nas duchowo i edukują nas o Bogu, wierze, zasadach Kościoła, o tym, jak je przyjmować, rozumieć i wykorzystywać w codziennym życiu...”. Inny badany stwierdził: „Od najmłodszych klas były lekcje religii. Można było się dobrze przygotować do Komunii oraz bierzmowania. W związku z tym powinny zostać dalej...”.

Reklama

Uczniowie dokonali oceny lekcji religii. Podkreślili, że jest ona potrzebna. Około 1,5% uczniów przyznało, że religia powinna być raz w tygodniu, a 9% – że powinna mieć miejsce w kościele. Młodzi ze szkół ponadpodstawowych przede wszystkim wskazali, że chodzą na religię, ponieważ wierzą i chcą. W raporcie są także wypowiedzi uczniów, którzy do kościoła nie chodzą, ale są na religii: „Nie jestem wierząca, chodzę tylko dlatego, że te zajęcia są rozwijające. Nie chodzę do kościoła, moi rodzice też nie. Na religii dużo się dowiaduję. Jestem otwarta, może kiedyś uwierzę, to wiedzę będę miała...”.

Za i przeciw

Młodzi sugerują, że lekcje powinny być ciekawsze, bo zdarza się, że są nudne. Nie powinno być na nich kartkówek ani odpytywania. Niektórzy przyznali, że chodzą na lekcje religii ze względu na rodziców. Jedna z uczennic napisała: „Moja mama chce, bym chodziła, mimo że dla mnie nie ma większej różnicy, czy jestem na religii, czy nie...”.

Uczniów zapytano także o opinię na temat ich rówieśników, którzy nie uczestniczą w lekcjach religii. Młodzi stwierdzili, że takie osoby w większości są wyznawcami innych religii albo nie chce im się chodzić. Ponadto mają na to wpływ: umieszczenie tych zajęć na pierwszych i ostatnich godzinach lekcyjnych, a także rodzina czy media. Ankietowani wypowiedzieli się również na temat wliczania oceny z lekcji religii do średniej. „Za” opowiedziało się 60% badanych. Uczniowie zaznaczyli także, że na lekcjach religii poszerzają swoją wiedzę z zakresu: historii, sztuki, języka polskiego, bioetyki, moralności, filozofii, wychowania, innych religii, patriotyzmu, muzyki. Tym, na co zwracają uwagę młodzi, jest osoba prowadząca te lekcje. W większości stanowi ona dla nich punkt odniesienia w trudnościach, których doświadczają.

Wnioski

Wyniki badań pozwalają wywnioskować m.in., że uczniowie pozytywnie oceniają lekcje religii i uczestniczą w nich z powodu wiary. Ocena z religii jest dla nich ważna, a istotny wpływ na rezygnację z tych zajęć ma umieszczenie ich w planie dnia lekcji. – Wnioski z badań są też takie, że potrzeba m.in. doskonalenia zawodowego nauczycieli religii, przepracowania zakresu treści, poszukiwania nowych metod przekazu, a także regularnego monitorowania jakości lekcji religii i potrzeb uczniów w zakresie rozwoju religijnego – wylicza ks. dr Andrzej Jasnos, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. I dodaje: – To również budowanie dobrej współpracy ze środowiskiem szkolnym.

2024-02-20 14:07

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi dla ekologii

[ TEMATY ]

młodzi

ekologia

młodzież

Łukasz Krzysztofka/materiały prasowe

Młodzi zrzeszeni w Katolickim Stowarzyszeniu Młodzieży, zainspirowani encykliką papieża Franciszka Laudato Si`, zaangażowali się w projekt „Środowisko Młodzieży”. Wystartował on w październiku 2018 roku. Inicjatywa objęła teren całej Polski. Finał przewidziano na 30 lipca 2020 r.

W projekcie „Środowisko Młodzieży” eksperci oraz instruktorzy odczarowują ekologię. Koordynatorem projektu jest Patryk Czech, przewodniczący Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży: - Projekt pozwala tworzyć środowisko młodzieży, które bierze odpowiedzialność za relacje międzyludzkie, ale także relacje pomiędzy człowiekiem, a światem stworzonym. Edukujemy, rozwijamy i promujemy kwestie ekologiczne w oparciu o myśli zawarte w zielonej encyklice Papieża Franciszka - podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

10 najważniejszych wydarzeń pontyfikatu

2025-04-21 10:50

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Zmarł papież Franciszek. Odszedł o godz. 7.35 do Pana. Miał 88 lat. Argentyński kardynał Jorge Mario Bergoglio, który od 13 marca 2013 był 266. biskupem Rzymu, miał w chwili wyboru 76 lat i do tego czasu przez 16 lat był metropolitą swego rodzinnego miasta - Buenos Aires. Publikujemy 10 kluczowych wydarzeń pontyfikatu.

26 listopada 2013 r. odbyła się prezentacja adhortacji „Evangelii gaudium”. Stanowi ona podsumowanie zgromadzenia zwyczajnego Synodu Biskupów nt. nowej ewangelizacji, które odbyło się w Watykanie w dniach 7-28 października 2012 r. Zarazem jest to dokument programowy pontyfikatu Franciszka, o czym pisze sam papież.
CZYTAJ DALEJ

Nie żyje ks. prof. Marek Jagodziński

2025-04-21 19:04

[ TEMATY ]

śmierć

śmierć księdza

Foto: ks. S. Piekielnik / www.diecezja.radom.pl

Ks. prof. Marek Jagodziński

Ks. prof. Marek Jagodziński

W wieku 69 lat zmarł dzisiaj rano w Końskich ks. prof. Marek Jagodziński, kapłan diecezji radomskiej, pracownik Katedry Teologii Prawosławnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Kapłan pomagał Stolicy Świętej, w szczególności Kongregacji Nauki Wiary, w studiowaniu ważniejszych kwestii doktrynalnych.

Ks. Marek Wiesław Jagodziński urodził się 29 stycznia 1956 w Klimontowie Sandomierskim. W 1982 ukończył studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu z tytułem magistra teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i przyjął święcenia kapłańskie. W 2000 uzyskał licencjat. Doktorat obronił w 2001. Habilitował się w 2009. W 2016 otrzymał tytuł naukowy profesora nauk teologicznych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję