We wspomnienie św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy, metropolita częstochowski przewodniczył Mszy św. w intencji dziennikarzy w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze.
Odpowiedzialność
– Dla nas to jest dzisiaj chwila, aby się zatrzymać i oddać Bogu przez wstawiennictwo Maryi nasze osobiste sprawy, troski, niepokoje, historię oraz przyszłość. A czynimy to nie tylko z ludzkiej potrzeby, ale także z odpowiedzialności za słowo, z którym na co dzień współpracujemy – powiedział na rozpoczęcie Liturgii o. Andrzej Grad, dyrektor Radia Jasna Góra. Paulin zachęcił dziennikarzy, aby to spotkanie przy stole eucharystycznym było też okazją „do pogłębienia wzajemnych relacji, by służyć Prawdzie i Słowu, a więc Jezusowi Chrystusowi”.
W homilii abp Depo podkreślił, że „każde wypowiedziane czy usłyszane słowo Boże jest bezcennym darem Ojca Niebieskiego”.
Reklama
Arcybiskup przestrzegł przed popadaniem w samozachwyt oraz zwrócił uwagę na potrzebę nawrócenia. – Musimy być gotowi na zmianę mentalności, sposobu myślenia, aby z pomocą Ducha Świętego nie zachwycić się tym, że robimy coś wielkiego, co znajduje nawet uznanie u ludzi. Nie łudźmy się: nasze budowanie świątyń, domów duszpasterskich i plon naszego ziarna Ewangelii zasiewanego przez środki społecznego przekazu zależą jedynie od woli Boga, a nie od naszych zabiegów i zatroskania – zauważył hierarcha. – Wszystko bowiem, co czynimy, spoczywa w rękach Boga i to On sprawia, że nasz dom jest zbudowany na trwałe, a nasze ziemie sumień są urodzajne – dodał.
Powołanie
Arcybiskup Depo powtórzył za papieżem Franciszkiem apel, który Ojciec Święty skierował 22 stycznia podczas audiencji do Międzynarodowego Stowarzyszenia Dziennikarzy Akredytowanych przy Watykanie: „Miłujcie prawdę i szanujcie ludzi bez osładzania napięć, a jednocześnie bez tworzenia niepotrzebnego zgiełku, starając się uchwycić to, co istotne w świetle natury Kościoła. Bycie dziennikarzem to powołanie podobne do powołania lekarza, który dotyka ran społeczeństwa i świata, aby je uleczyć”.
Metropolita częstochowski zachęcił do modlitwy, „by słowo Boże w nas zamieszkało, byśmy je ukochali całym sercem i duszą, a wtedy stanie się owocne dla nas i dla ludzi naszej drogi życia”.
– Święty Franciszek Salezy przypomina nam, że mamy zmagać się o prawdę z pomocą Ducha Świętego, aby przywracać ludziom utraconą hierarchię wartości – powiedział na zakończenie Liturgii abp Depo i udzielił błogosławieństwa relikwiami patrona dziennikarzy.
W modlitwie uczestniczyli przedstawiciele jasnogórskich mediów oraz tygodnika Niedziela, Edycji św. Pawła, Radia Fiat, TVP Katowice i TV Orion.
Materiał wideo jest dostępny na stronie: www.tv.niedziela.pl .
Pracownik mediów winien unikać kłamstwa i złośliwości, a być promotorem prawdy, wartości moralnych, religijnych i patriotycznych – mówił do dziennikarzy z terenu Dolnego Śląska biskup Ignacy Dec podczas spotkania noworocznego, które odbyło się 8 stycznia w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Świdnicy.
Pracownicy środków społecznego przekazu uczestniczyli w nabożeństwie Słowa Bożego. Nawiązując do Ewangelii o powołaniu pierwszych uczniów, bp Dec wskazał, że ich powołanie to zaproszenie do wstąpienia w szeregi członków Królestwa założonego na ziemi przez Chrystusa.
Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako
Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi
umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą
chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać
Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany
dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany
dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół
wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów
papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto
Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale
przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy
Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia.
Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu
charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę
jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na
Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny
towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej
randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj
w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach
stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce
sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne,
podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z
życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów
ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach
św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle,
przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice
i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło
spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku
IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę
podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej
w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena
Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI
wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim
domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z
wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu
w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania
uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto,
Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku.
Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny
dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon
nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu
do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat
przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju,
czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój
całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej
z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej,
wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych
gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała
myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić
choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało
malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych
mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach,
gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie
dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje
świata.
Papież mógł umrzeć - przyznał profesor Sergio Alfieri, szef zespołu medycznego, który opiekował się Franciszkiem w Poliklinice Gemelli. Lekarz ujawnił we wtorkowym wywiadzie dla dziennika "Corriere della Sera", że w najtrudniejszym momencie widział łzy w oczach osób, które były wtedy przy papieżu.
Mówiąc o największym kryzysie zdrowotnym papieża podczas jego pobytu w szpitalu, profesor Alfieri podkreślił: "Byliśmy wszyscy świadomi, że sytuacja jeszcze się pogorszyła i że jest ryzyko, że (Franciszek) może nie dać rady".
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.