Reklama

Niedziela Podlaska

W drodze do Egiptu

Przeżywając uroczystość Narodzenia Pańskiego i liturgiczny okres Bożego Narodzenia, rozważamy wydarzenia, związane z pierwszym przyjściem na świat Zbawiciela. Jedno z nich – ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu – przypomina zabytkowy obraz w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie.

Niedziela podlaska 52/2023, str. IV-V

[ TEMATY ]

Muzeum Diecezjalne w Drohiczynie

Ks. Zenon Czumaj

Odpoczynek Świętej Rodziny w drodze do Egiptu – Muzeum Diecezjalne. w Drohiczynie

Odpoczynek Świętej Rodziny w drodze do Egiptu – Muzeum Diecezjalne. w Drohiczynie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Malowidło, stanowiące własność parafii Wniebowzięcia NMP w Siemiatyczach, powstało w pierwszej połowie XVIII wieku i w katalogach zabytków sztuki nosi tytuł Odpoczynek Świętej Rodziny w drodze do Egiptu, chociaż właściwie – zgodnie z nazwą pierwowzoru – powinien on brzmieć Odpoczynek Świętej Rodziny w drodze do Egiptu ze słoniem. Oryginał, na którym oparł się twórca naszej kopii, jest dziełem Nicolasa Poussina (1594-1665), wybitnego artysty pochodzącego z francuskiej Normandii, który jednak większość życia spędził w Rzymie.

Powstanie i przesłanie dzieła

Przy porównaniu obu prac da się zauważyć, że nieznanemu autorowi siemiatyckiej kopii daleko było do warsztatu mistrza, aczkolwiek nie można mu odmówić zdolności. Jednak od reszty wyraźnie odróżnia się twarz klęczącego przed Jezusem człowieka, a jeszcze bardziej samego Dzieciątka, zniekształcona przez również anonimowego renowatora, który nie posiadał stosownych umiejętności. Sam kopista dokładnie powtórzył barwy większości detali oryginału, znajdującego się pierwotnie w Rzymie, stąd musiał go widzieć lub otrzymać dokładny opis. Ta okoliczność i czas powstania pozwala uznać, że fundatorem malowidła najprawdopodobniej był ks. Michał Krassowski (zmarł przed 1767 r.), dawny proboszcz siemiatycki – wielki dobrodziej tej parafii, o którym wiadomo, że bywał w Wiecznym Mieście.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Niedoskonałości estetyczne obrazu nie przesłaniają mimo wszystko bogatej treści, przekazanej za pomocą farby i pędzla. Sam temat, tj. odpoczynek podczas wędrówki Świętej Rodziny do Egiptu, zwykle jest zaliczany do literatury apokryficznej, czyli tekstów nie uznanych przez Kościół za natchnione, jednak uważne przyjrzenie się tej pracy pozwala dostrzec o wiele więcej odniesień biblijnych, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Nie ma tu pochylających się drzew, które karmią Jezusa daktylami, czy Dzieciątka walczącego ze smokami, jak pisano w apokryfach. Za to widzimy rośliny, zwierzęta, ludzi i aniołów, a w centrum Mesjasza jako bezradne niemowlę. Poza jednym stworzeniem (słoniem) wszystkie przedstawione postacie odnoszą się do dosłownego lub symbolicznego przesłania biblijnego.

Ludzie i anioły

Najbliżej Dzieciątka, który jest Bogiem-Człowiekiem, stwórcą wszystkiego i dawcą życia, znajdują się istoty nieśmiertelne – ludzie, mający jak inne stworzenia ciało i duszę, ale w odróżnieniu od pozostałych gatunków jest to dusza nieśmiertelna oraz czyste duchy, zwane aniołami. Pierwsi – Maryja, Józef i karmiący Jezusa człowiek umieszczeni są w różnych postawach na ziemi, co wyraża ich cielesność. Jeśli chodzi o aniołów – jeden delikatnie przyklęka, aby również usłużyć swemu Panu, który tak bardzo się uniżył, natomiast pozostałe dwa unoszą się w powietrzu, umilając Jezusowi ziemską niedolę swoim towarzystwem. Odczuwa się tu echo słów psalmisty: „Niedola nie przystąpi do ciebie, bo swoim aniołom dał rozkaz o tobie, aby cię strzegli na wszystkich twych drogach” (Ps 91, 10-11), ale i odniesienie do początku publicznej działalności Chrystusa, które poprzedziło czterdzieści dni postu na pustyni, po którym aniołowie usługiwali Mu, jak zgodnie podają ewangeliczni synoptycy.

Reklama

Ludzie także służą swemu Bogu – Maryja matczyną bliskością i troską, a Józef męską opieką. Trzeba przyznać, że Poussin (a za nim autor kopii) doskonale oddał specyfikę obu płci. Z reguły kobiety, chociaż zwykle słabsze fizycznie okazują się bardziej wytrzymałe, podczas gdy mężczyźni bardziej zdolni do większego wysiłku, jednak szybciej potrzebują odpoczynku. Tu właśnie widzimy stale czuwającą Maryję i drzemiącego Józefa. Śpiący Józef to także nawiązanie do Ewangelii – to podczas snu Bóg rozwiewał jego wątpliwości jak wypełnić wolę Stwórcy. Nieokreślony człowiek uosabia wszystkich, którzy posłuszni są Bogu. Klęczący człowiek widzi tylko niemowlę w potrzebie i stara się mu pomóc na miarę swych możliwości, a jednocześnie, nie wiedząc o tym, oddaje cześć swemu Stwórcy. Znów brzmi echo słów Zbawiciela: „Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25,40).

Tak anioł, jak i człowiek, karmią Jezusa. Pierwszy podaje w naczynku śmietanę, drugi miód – symbole ziemi obiecanej i raju. W ten sposób malarz przypomina proroctwo Izajasza o Mesjaszu, mającym się narodzić z Dziewicy: „Śmietanę i miód spożywać będzie, aż się nauczy odrzucać zło, a wybierać dobro” (Iz 7, 15), tzn. aż dorośnie do wieku rozeznania dobra i zła, a obie grupy uduchowionych stworzeń mają swój udział w dziele Zbawienia.

Zwierzęta

Na przeciwległych krańcach malowidła znalazły się zwierzęta. Również dla stworzeń niższego rzędu Bóg znalazł miejsce w dziele Odkupienia człowieka i przywrócenia harmonii, zniszczonej przez grzech pierworodny. Z nich tylko w przypadku osła, stojącego blisko Świętej Rodziny, mamy odniesienia biblijne o bardzo konkretnym znaczeniu. Oślicą Balaama posłużył się Pan w zdobyciu Ziemi Obiecanej przez wędrujących Izraelitów, ale też prorok Zachariasz w mistycznej wizji widział Mesjasza, wjeżdżającego na osiołku, co urzeczywistnił Jezus w Niedzielę Palmową w Jerozolimie. Trzeba też pamiętać, że na Bliskim Wschodzie w starożytności podczas uroczystości władcy dosiadali właśnie osła. Obecność zwierzęcia, może trochę bezmyślnie, ale wiernie służącego przede wszystkim małemu Jezusowi, mówi nam, że to Dzieciątko jest prawdziwym Królem.

Reklama

Po drugiej stronie, na skraju, dostrzegamy słonia. Znawcy sztuki twierdzą, że potężne zwierzę symbolizuje kontynent afrykański, na którym leży Egipt. Poussin, twórca kompozycji, rzeczywiście lubił w taki sposób wskazywać miejsce, gdzie dzieje się przedstawiana scena. Tu jednak słoń widoczny jest od tyłu, pełniąc podwójne zadanie – oprócz wskazówki geograficznej, niesie także przesłanie duchowe. W symbolice europejskiej największy ssak lądowy stanowi uosobienie siły fizycznej oraz mądrości doczesnej. Ci, którzy tylko na tym się opierają, często gardzą nauką Ewangelii czyli nieprzemijającą Prawdą, odwracając się od niej jak ów słoń, stojący tyłem do Jezusa. Ta ludzka mądrość, nawet czasem pożyteczna, musi jednak ustąpić przez Bożą Mądrością, tak jak i doczesna siła ostatecznie przegra z pozornie słabą miłością, mającą źródło w Stwórcy i Zbawicielu.

Nieprzypadkowe – i właściwie najistotniejsze w całym dziele – jest także umiejscowienie obu zwierząt. Z perspektywy przedstawionej tu Świętej Rodziny osioł stoi po prawej stronie, we wszystkich kulturach świata oznaczającej dobro i prawdziwą mądrość. Słoń, oddalający się od Dzieciątka, zmierza w lewą stronę, przez cywilizacje wszystkich epok, postrzeganą jako symbol głupoty, zła i śmierci. Ale człowiek często ulega pozorom i widzi odwrotnie, tak jak patrzący na to malowidło.

Gdy rozważamy w świątecznym czasie także ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu przed nienawidzącym Życia Herodem, warto byśmy mieli przed oczyma właśnie ten obraz i jego zasadnicze przesłanie: w życiowej drodze, często przez duchową pustynię, trzeba nieraz zdobyć się na porzucenie własnej perspektywy, która może nas zwodzić. Tylko patrząc na rzeczywistość z perspektywy Bożej, chociaż przez innych uznani za osłów, będziemy w stanie znaleźć się blisko Dzieciątka.

2023-12-19 17:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzealne skarby

Niedziela podlaska 46/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Muzeum Diecezjalne w Drohiczynie

Ks. Zenon Czumaj

Ekspozycja monstrancji w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie

Ekspozycja monstrancji w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie

Monstrancja przeciętnemu katolikowi powinna kojarzyć się z adoracją Najświętszego Sakramentu. Ten liturgiczny przedmiot może też zawierać w sobie dodatkowe przesłanie, czego przykładem są zabytkowe monstrancje, prezentowane w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie.

W jednej z sal drohiczyńskiego muzeum, noszącej nazwę „Skarbiec”, znaczącą część przebudowanej kilka miesięcy temu ekspozycji stanowią zabytkowe monstrancje. Są one przede wszystkim świadectwem pobożności eucharystycznej minionych pokoleń, ale przez sposób wykonania czy swą historię stanowią także symbol miłości do najbliższych i do ziemskiej ojczyzny.
CZYTAJ DALEJ

Zakaz spowiadania dzieci poniżej 18. roku życia. Petycja trafiła do Sejmu

2024-12-19 07:22

[ TEMATY ]

spowiedź

Karol Porwich/Niedziela

Podpisana przez 12 tysięcy osób petycja w sprawie dostępności spowiedzi tylko dla osób pełnoletnich trafiła do Sejmu – informuje w czwartek "Rzeczpospolita”.

"Jak pokazują wspomnienia wielu osób, spowiedź to doświadczenie upokorzenia i strachu, zdarzenie traumatyczne, paskudne, którego dzieci nie chciały, a przed którym nie potrafiły się obronić" – głosi petycja, którą zajmie się specjalna komisja w Sejmie.
CZYTAJ DALEJ

Polak biskupem pomocniczym w Chicago

2024-12-20 13:48

[ TEMATY ]

biskup

BP KEP

Pochodzący z Bielska Białej 45-letni ks. Robert Fedek został jednym z pięciu nowych biskupów pomocniczych archidiecezji Chicago, których nominację ogłosiła dziś Stolica Apostolska. Polskie korzenie ma również inny biskup nominat, 64-letni ks. John Siemianowski. W Chicago mieszka około 200 tys. Polaków i osób polskiego pochodzenia.

Biskup nominat Robert Fedek urodził się 7 lipca 1979 roku w Bielsku-Białej. Studiował w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, oraz w Bishop Abramowicz Seminary w Chicago i w Mundelein Seminary, gdzie uzyskał magisterium z teologii. 21 maja 2005 roku został wyświęcony na księdza archidiecezji chicagowskiej. Był kolejno: wikariuszem parafii Zwiastowania NMP w Chicago (2005-2010), proboszczem parafii Matki Bożej Zwycięskiej w Mundelein (2010-2017) e Niepokalanego Poczęcia NMP w Chicago (2017-2020), a od 2020 roku - osobistym sekretarzem arcybiskupa, kard. Blase’a Cupicha.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję