Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Dźwięk trąby Bożej

Niedziela Ogólnopolska 46/2023, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Michał Anioł, fragm. fresku Sąd Ostateczny, pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tematyka Pierwszego Listu św. Pawła do Tesaloniczan dotyczy Paruzji – powtórnego przyjścia Chrystusa, określanego mianem dnia Pańskiego. Autor odnosi się do konkretnych oczekiwań eschatologicznych pierwszego pokolenia chrześcijan, którzy spodziewali się rychłego końca rzeczywistości ziemskiej. Język pisma zaczerpnięty jest z tradycji apokaliptycznej – ma on charakter symboliczny. W związku z tym opisywane przez św. Pawła wydarzenia ostateczne nie mogą być odczytywane jako dosłowny opis końca. Elementy eschatologiczne powinny być interpretowane w kontekście całego listu. Autor dziękuje w nim Tesaloniczanom za to, że przyjęli Ewangelię, i zachęca ich do życia w świętości, w praktykowaniu czystości i miłości. To z tych refleksji naturalnie wypływa nauczanie o powtórnym przyjściu Chrystusa.

W czwartym rozdziale wspomnianego listu św. Paweł rozwija naukę o Paruzji. Był to istotny element katechezy wczesnochrześcijańskiej. Oczekiwania pierwszych chrześcijan dotyczące powtórnego przyjścia Chrystusa ukształtowane były przez wyobrażenia judaistyczne: koniec czasów i całkowita metamorfoza rzeczywistości ziemskiej. W nauczaniu św. Pawła zasadniczy akcent spoczywa nie na fakcie nadchodzącej w najbliższej przyszłości Paruzji, ale na tajemnicy obecności: „i w ten sposób zawsze będziemy z Panem” (por. 1 Tes 4, 17). Zarówno tajemnica śmierci, jak i tajemnica powtórnego przyjścia muszą być odczytywane w perspektywie życia w Chrystusie – życia trwałego, które nie przemija. Pawłowa wykładnia składa się z czterech części: wprowadzenia w tematykę z odwołaniem do nadziei jako fundamentu chrześcijańskiego życia; odwołania do treści wyznania wiary – „Jezus istotnie umarł i zmartwychwstał” (1 Tes 4, 14); proklamacji nauki o powtórnym przyjściu Chrystusa opartej na słowie Pańskim; końcowej zachęty do odnalezienia pocieszenia i nadziei w przedstawionym nauczaniu.

Święty Paweł pisze: „Sam bowiem Pan zstąpi z nieba na hasło i na głos archanioła, i na dźwięk trąby Bożej” (1 Tes 4, 16). Symbol trąby Bożej zakorzeniony jest trwale w Starym Testamencie. Szczególną rolę odgrywa w opisie objawienia się Boga Izraelowi na górze Synaj: „Trzeciego dnia rano rozległy się grzmoty z błyskawicami, a gęsty obłok rozpostarł się nad górą i rozległ się głos potężnej trąby, tak że cały lud przebywający w obozie drżał ze strachu” (Wj 19, 16). „Głos trąby” to zewnętrzny przejaw Bożej obecności, która ma się objawić. Wskazuje z jednej strony na królewski majestat Boga, a z drugiej – na nadprzyrodzony charakter rozgrywających się wydarzeń, które całkowicie wykraczają poza ludzkie rozumienie. Święty Paweł, gdy pisze o zstąpieniu Chrystusa na dźwięk trąby Bożej, nawiązuje właśnie do tej tradycji. Powtórne przyjście Zbawiciela to ostatni akt dziejów, w którym On ukaże się jako Władca historii. Będzie to także moment powszechnego zmartwychwstania, kiedy to śmierć zostanie ostatecznie pokonana – przychodzący Chrystus jest bowiem jedynym Panem życia, i właśnie dlatego jest źródłem naszej nadziei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-11-07 09:10

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przemija postać tego świata

Pismo Święte często odróżnia rzeczy, które są trwałe, od tych, które przemijają. Dobra trwałe pochodzą od Boga, który jest wieczny, a te przemijające mogą być pewną pomocą dla człowieka w drodze do nieba. Nie znaczy to, że dobra przemijające są złe. One także są darem od Pana Boga. To od nas zależy, czy wykorzystamy je zgodnie z Bożym zamysłem, czyli jako środek, a nie cel sam w sobie.
CZYTAJ DALEJ

Św. Łukasz - patron lekarzy

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 42/2004

[ TEMATY ]

św. Łukasz

Giovanni Francesco Barbieri/pl.wikipedia.org

Święty Łukasz Ewangelista jest autorem jednej z Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Św. Łukasz, kiedy stał się wyznawcą Jezusa, przyłączył się do św. Pawła i towarzyszył mu aż do jego śmierci w 67 r. Ten wykształcony poganin, wychowany w kręgu kultury hellenistycznej, jest patronem służby zdrowia. Sam, prawdopodobnie, także był lekarzem, bo na kartach spisanej przez niego Ewangelii możemy znaleźć kilkaset terminów medycznych, które występują również u Hipokratesa czy Galena. Dzięki temu posiadamy cenne próby diagnozowania niektórych schorzeń albo reakcji fizjologicznych, np. krwawego potu Jezusa podczas jego walki wewnętrznej w Ogrodzie Oliwnym. Św. Łukasz był też prawdopodobnie uzdolnionym malarzem. Wspomina o tym Teodor Lektor (VI w.), podając, że Łukasz namalował obraz Matki Bożej, który zabrała z Jerozolimy cesarzowa Eudoksja, żona Teodozego I Wielkiego i przesłała w darze Pulcherii, siostrze cesarza. Od tego czasu autorstwo św. Łukasza przypisywano wielu obrazom, między innymi jedna z legend mówi, że to on namalował obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Zmarł - zgodnie z najpowszechniej przyjmowaną wersją - pod koniec I stulecia, w podeszłym wieku 84 lat w Beocji i został pochowany w Tebach. Prawdopodobnie w IV w. relikwie jego zostały przeniesione do Konstantynopola i umieszczone w Bazylice Dwunastu Apostołów. W VIII w. relikwie św. Łukasza, a także św. Macieja zostały - jak mówi wielowiekowa tradycja - przewiezione do Padwy.
CZYTAJ DALEJ

Operacje pod fałszywą flagą

2024-10-18 17:30

[ TEMATY ]

felieton

archidiecezja łódzka

felieton (Łódź)

Adobe Stock

Zdałem sobie sprawę, że od pewnego czasu piszę stale to samo: cały czas jakby ten sam felieton. Zastanawiam się, jak długo Redakcja i Czytelnicy wytrzymają moje ciągłe utyskiwania nad kolapsem dzisiejszego świata. Przecież sam Szekspir już ok. 1600 r. oznajmił ustami Hamleta, że „świat wyszedł z kolein!” Ale wtedy koleiny jeszcze istniały, można było do nich wrócić dzięki wysiłkom szlachetnych i mądrych przywódców. Dziś sami przywódcy niszczą ważne koleiny cywilizacji i nawet ludzkie chromosomy przestały mieć dla nich znaczenie!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję