Reklama

Wiara

Medytacja, a nie monotonia

Tajemnice różańcowe powinno się odmawiać czy rozważać? Wielu nie może sobie wyobrazić swojej modlitwy bez Różańca, dla innych to nudna, usypiająca forma modlenia się. Na czym polega fenomen tej prostej ewangelicznej modlitwy?

Niedziela Ogólnopolska 41/2023, str. 12-13

[ TEMATY ]

różaniec

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Paradoks Różańca polega na tym, że ta prosta modlitwa jest trudną medytacją. Nie wystarczy powtarzać pobożnie Zdrowaś Maryjo. Trzeba mieć oczy utkwione w tajemnicach naszego zbawienia dokonanego przez Syna Maryi – Jezusa Chrystusa.

Modlitwa Kościoła

Różaniec, zapoczątkowany w klasztorach, szybko stał się powszechną modlitwą w Kościele. Dopiero w XV wieku nadano mu dzisiejszą formę. Październik stał się miesiącem różańcowym dzięki pierwszemu „różańcowemu” papieżowi Piusowi V. W bitwie pod Lepanto, stoczonej 7 października 1571 r., nieliczne wojska chrześcijańskie pokonały przeważającą liczebnie flotę turecką. Papież (z zakonu dominikańskiego) przypisał to nieoczekiwane zwycięstwo cudownej interwencji Matki Bożej wzywanej na Różańcu i ogłosił ten dzień świętem Matki Bożej Różańcowej. Zachęcał do odmawiania tej modlitwy, wskazując na jej prostotę, a przez to dostępność dla wszystkich, oraz na jej skuteczność w walce z herezjami i ze wszystkim, co zagraża wierze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od tego czasu papieże wydali wiele dokumentów dotyczących Różańca. Najczęściej dotyczyły one powstających bractw różańcowych, a także wyrażały ufność wobec tej modlitwy jako ważnego elementu życia kościelnego. Leon XIII w 1885 r. polecił natomiast odmawiać Różaniec przez cały październik w całym Kościele.

Reklama

Również współcześni papieże stale podkreślali, że Różaniec jest ważny dla duchowego życia chrześcijan i jedności Kościoła. Z papieskich dokumentów dotyczących tej modlitwy trzeba wspomnieć adhortację apostolską Pawła VI Marialis cultus oraz encyklikę Jana Pawła II Rosarium Virginis Mariae, w której Ojciec Święty dokonał poszerzenia Różańca o tajemnice światła.

Historia zbawienia

Praktycznie podczas wszystkich zjawień uznanych przez Kościół (Lourdes, Fatima, Gietrzwałd) Maryja wzywa nas do odmawiania modlitwy różańcowej. Jest to wyraz troski o zbawienie całego świata. Różaniec jest prostą modlitwą, która stawia nas w obecności Boga. Rozważanie tajemnic naszego zbawienia przypomina nam, że Pan Bóg cały czas działa, że Chrystus jest zwycięzcą grzechu, śmierci i nieustannie nas zbawia. A historia naszego życia, również przez Różaniec, staje się historią naszego zbawienia.

Reklama

Modlitwa różańcowa jest tak mocno włączona w naszą wiarę we Wcielenie, że można powiedzieć, iż z tej tajemnicy się narodziła. Jak to wyraził kard. John Henry Newman: „Różaniec jest wyznaniem wiary przemienionym w modlitwę”. Jest modlitwą ewangeliczną, bo z Ewangelii pochodzą modlitwy i sformułowania nazw tajemnic. Ojcze nasz to modlitwa, której nauczył nas sam Jezus; Zdrowaś Maryjo łączy w sobie pozdrowienie anioła z pochwałą Elżbiety; Chwała Ojcu to formuła trynitarna, którą Jezus zakończył posłanie swoich uczniów na cały świat (por. Mt 28, 19). Treść tajemnic różańcowych ukazuje syntetycznie fundamentalne etapy życia Jezusa: Wcielenie, Jego słowa i czyny, mękę i chwałę. Te same etapy wymienia i streszcza św. Paweł w Liście do Filipian (por. 2, 5-11). Widziane i przeżywane przez Maryję stają się tajemnicami radosnymi, światła, bolesnymi i chwalebnymi. Tworzą w ten sposób niepowtarzalną fizjonomię Różańca, pomagają ludziom wiary tę wiarę zachować i dalej przekazywać.

Różaniec to także modlitwa, w której centrum znajduje się Jezus Chrystus. Treść słów wychwalających Maryję ma swój fundament w Jezusie. Każde Zdrowaś Maryjo przypomina nam, że istniał Ktoś, kto – będąc wiecznie szczęśliwym – nie pogardził łonem Dziewicy z miłości do grzeszników. W centrum jest Chrystus, bo kontemplujemy wszystko, co On uczynił dla naszego zbawienia.

Jest to również modlitwa eklezjalna. Kościół to lud wezwany do zbawienia przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Różaniec umożliwia poznanie Jezusa i tego, czego dokonał dla naszego zbawienia. Jednocześnie jest zaproszeniem do pokornego przylgnięcia do Niego. W ostateczności Różaniec jest aktem wiary przeżywanym razem z Maryją, co staje się oczywistym znakiem wspólnotowości Kościoła, gdyż Maryja jest Matką wszystkich członków Chrystusa (por. Lumen gentium, 53).

Modlitwa medytacyjna

Obok wartości pochwalnej i błagalnej jednym z elementów właściwych Różańcowi jest kontemplacja. Jeśli jej brak – jak przypomniał Paweł VI – Różaniec upodabnia się do ciała bez duszy i zachodzi niebezpieczeństwo, że odmawianie go stanie się bezmyślnym powtarzaniem formuł oraz że będzie w sprzeczności z upomnieniem Chrystusa, który powiedział: „Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na swe wielomówstwo będą wysłuchani” (por. Marialis cultus, 47).

Reklama

Z kolei pozorna monotonia modlitwy różańcowej to jakby szum płynącego potoku, który nastraja do kontemplowania piękna, w tym przypadku wielkiego dzieła Bożej miłości do człowieka, którym jest zbawienie dokonane przez Jezusa Chrystusa. Modlitwa Zdrowaś Maryjo to również jakby obecność obok nas – nad tym potokiem siedzącej – Maryi, która razem z nami medytuje i uwielbia Boga za to, czego dokonał w swym Synu, jak również w Niej i przez Nią dla zbawienia każdego z nas.

Medytacja to nie tylko wykorzystanie naszej inteligencji do zgłębienia konkretnego tematu, co prowadzi do refleksji, lecz także umiejętność miłosnego spojrzenia na wszystko, co nas otacza, umiejętność słuchania, asymilowania oraz otwartość i zgoda. Kontemplujemy np. przyrodę, ludzkie radości i dramaty. Różaniec jest szkołą kontemplacji, gdyż przyzwyczaja nas do patrzenia na konkretną tajemnicę naszego Pana z postawą wyrażającą radość lub cierpienie, a także proste i głębokie uwielbienie, które karmi serce i rozum.

Szkoła wytrwałej modlitwy

Nie jesteśmy z żelaza. W każdej dziedzinie życia może przyjść zniechęcenie (np. wypalenie zawodowe), także na drodze wiary, gdy staramy się codziennie rozmawiać z Panem Bogiem. Bywają sytuacje, że mocno Go o coś prosimy czy z przerażeniem pytamy o ogrom zła na świecie – a tu cisza. Możemy wtedy zawołać jak prorok: „Jak długo, Panie, mam wzywać pomocy, a Ty nie wysłuchujesz?” (Ha 1, 2). A Bóg jemu i nam odpowiada: „Oto zginie ten, co jest ducha nieprawego, a sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej wierności” (Ha 2, 4). Żyć, czyli czynić sprawiedliwość. Kiedy bierzesz do ręki różaniec, niech nie tylko serce napełnia się wiarą, pełną Bożego pokoju, ale również niech te ręce czynią sprawiedliwość!

Dzieje ludzkich dusz mogą przynieść świadectwo mocy modlitwy różańcowej. Ileż małych cudów tą drogą zostało wyproszonych, ileż serc w wierze się utwierdziło, ileż dłoni, które różaniec trzymały, do czynów miłości zostało skłonionych. Różaniec jest modlitwą, która umacnia na drodze do świętości i innych na tej drodze wspomaga. To modlitwa umiłowana przez licznych świętych. Oto zachęta bł. Bartłomieja Longo, apostoła Różańca św.: „O, błogosławiony różańcu Maryi, słodki łańcuchu, który łączysz nas z Bogiem; więzi miłości, która nas jednoczysz z aniołami; wieżo ocalenia od napaści piekła; bezpieczny porcie w morskiej katastrofie! Nigdy cię już nie porzucimy”.

2023-10-03 14:20

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każdy ma swój Różaniec

Co stanowi o sile modlitwy różańcowej? Dlaczego tak przyciąga? Czemu się nie nudzi? Jak to się dzieje, że jest tak ponadczasowa? Październik to dobry miesiąc na takie pytania.

Nie ma grama przesady w stwierdzeniu, że Różaniec jest modlitwą uniwersalną. Sięgają po niego dorośli – kobiety i mężczyźni, młodzież i dzieci. Można się nim modlić w samotności i wspólnotowo, różaniec nosi się w torebkach, w kieszeniach, na nadgarstkach, na palcach, a bywa, że i na szyi. Kierowcy wożą go w samochodzie, chorzy zabierają do szpitala, a misjonarze – w dalekie kraje. I choć wszyscy odmawiają go właściwie tak samo, przesuwając paciorki w rytm Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo, to intencji, motywacji czy inspiracji jest tak wiele, że można by o nich opowiadać bez końca. A wszystko toczy się pod czułym okiem Matki Bożej.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: III niedziela Adwentu

2024-12-13 12:00

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

stock.adobe.com

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Wyśpiewuj, Córo Syjońska! Podnieś radosny okrzyk, Izraelu! Ciesz się i wesel z całego serca, Córo Jeruzalem! Oddalił Pan wyroki na ciebie, usunął twego nieprzyjaciela; Król Izraela, Pan, jest pośród ciebie, nie będziesz już bała się złego. Owego dnia powiedzą Jerozolimie: «Nie bój się, Syjonie! Niech nie słabną twe ręce!» Pan, twój Bóg, jest pośród ciebie, Mocarz, który zbawia, uniesie się weselem nad tobą, odnowi cię swoją miłością, wzniesie okrzyk radości.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy list pasterski nowego metropolity warszawskiego

2024-12-13 17:25

[ TEMATY ]

List Pasterski

Abp Adrian Galbas

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Słowo do wiernych archidiecezji warszawskiej na III Niedzielę Adwentu – Niedzielę Gaudete – skierował abp Adrian Galbas. Nowy metropolita warszawski wyjaśnia w nim m.in. symbolikę swojego herbu biskupiego oraz wskazuje, co będzie wyznaczać wspólną drogę, którą chce kroczyć z Kościołem Warszawskim.

„Z Dobrą Nowiną więc do Was przychodzę; jej chcę z Wami słuchać, ją głosić, nią się napełniać. Nie mam innego celu, bo wszystko inne musi być drugorzędne! Wszystko inne dostaniemy, zdobędziemy lub osiągniemy gdzie indziej. Dobrą Nowinę możemy dostać tylko w Kościele. I tu ją musimy dostać!” – napisał abp Galbas.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję