Reklama

Kultura

Bestseller dla rodzin

Jak czytać i rozumieć Biblię? Jak prowadzić dziecko przez karty tej najbardziej poczytnej księgi świata? Czy można połączyć starożytność ze współczesnością? Na tego typu pytania odpowiada bp Antoni Długosz z Częstochowy w swojej najnowszej książce.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marzył o aktorstwie. Złożył nawet papiery do krakowskiej PWST, jednak w ostatniej chwili zrezygnował. Zabrał dokumenty z sekretariatu i udał się na ul. Bernardyńską 3, gdzie mieściło się wtedy częstochowskie seminarium duchowne. Wybrał ołtarz zamiast sceny, chociaż nie do końca, bo jako kapłan nie porzucił swojego zamiłowania do aktorstwa.

Mówi, śpiewa i pisze o Panu Bogu

W działalności ewangelizacyjnej bp Antoni wykorzystuje swoje talenty artystyczne, co pomaga mu bardzo oryginalnie głosić Dobrą Nowinę, również z użyciem śpiewu, a nawet tańca. Szeroko znany jest z udziału w telewizyjnym Ziarnie czy w Kropelce radości – programie Telewizji Trwam. Do tego dochodzi ogromny dorobek muzyczny. W profesjonalnych studiach nagrywa płyty z piosenkami ewangelizacyjnymi. Występuje w kościołach i wielkich salach koncertowych. Potrafi przekraczać różne bariery, aby być blisko drugiego człowieka. Wszędzie, gdzie się pojawia, promieniuje miłością i serdecznością.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Biskup Długosz to również ceniony wykładowca akademicki z tytułem doktora habilitowanego nauk teologicznych. W swoim dorobku ma ponad sześćdziesiąt publikacji naukowych i książek z zakresu biblistyki, katechetyki i homiletyki. Jego wydawnictwa szybko stają się bestsellerami. Jest autorem pierwszego polskiego wydania Biblii dla dzieci pt. Dobry Bóg mówi do nas. Pismo Święte dla dzieci, w którym historiom biblijnym towarzyszą proste komentarze skrojone na miarę wyobrażeń najmłodszych.

Biblia dla rodzin

Wydawnictwem komplementarnym wobec Biblii dla dzieci jest najnowsza jego publikacja – Pismo Święte listem Boga Ojca. Biblia dla rodzin. Ten przewodnik po Biblii przeznaczony jest głównie dla rodziców, a także katechetów. W blisko stu opowieściach historie ze Starego i Nowego Testamentu poprzedza krótkimi wykładami na temat ksiąg zawartych w obu częściach Biblii. Po tej solidnej dawce merytorycznej wiedzy przenosi nas do świata starożytności, a stamtąd – do XXI wieku. Wyjaśnia i komentuje historie biblijne, stosując analogie do współczesności.

W graficznym przekazie treści autor posługuje się swoistą nawigacją, co pomaga szybko dotrzeć do odpowiednich tekstów biblijnych i potrzebnych informacji przejrzyście ujętych w punktach. To świetna ściąga, dzięki której łatwo się odnajduje modlitwy związane z konkretnym tematem biblijnym. Jednocześnie ksiądz biskup przekazuje bezcenne wskazówki dotyczące tego, jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu i o życiu. Spieszy rodzicom na pomoc, gdy ich pociechy zadają zbyt kłopotliwe pytania. Maluch chce np. wiedzieć, skąd się wziął świat, dlaczego Dawid zwyciężył Goliata, skąd się biorą dzieci. Ksiądz biskup szuka odpowiedzi w Biblii – nie bez powodu nazywa ją „Wielką Katechezą antropologiczną”.

Dodatkowym walorem Biblii dla rodzin są ilustracje, które wzmacniają siłę przekazu treści. To przebogata galeria malarstwa biblijnego, która nadaje temu wydawnictwu charakter albumowy. Tutaj ujawnia się kolejna pasja księdza biskupa – jest znawcą sztuki i koneserem dzieł malarskich. (Zdarzało mu się nawet pożyczać pieniądze, aby kupić obraz).

Biskupa Antoniego można nazwać radosnym „listonoszem” listu Boga Ojca do człowieka, a jego Biblię dla rodzin – bestsellerową książką, która powinna się znaleźć w każdym domu jako przewodnik w drodze do Boga.

2023-09-05 14:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa o pokój

Niedziela legnicka 42/2012, str. 8

[ TEMATY ]

Biblia

Pismo Święte

pokój

Bożena Sztajner/Niedziela

Obrzęd Pokoju następuje po modlitwie „Ojcze nasz”. Jest on przygotowaniem do przyjęcia Komunii św. i podobnie jak Modlitwa Pańska ściśle wiąże się z modlitwą eucharystyczną, w której to najczęściej w ciągu roku słyszymy prośbę do Ducha Świętego: „Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa”. Jest w tym zawarte pragnienie przyjęcia Komunii Świętej i pozostania w jedności z Bogiem, która nie jest możliwa bez jedności z człowiekiem. Z tego powodu brak zgody z naszymi bliźnimi przez złość, zawiść, zazdrość, gniew, nienawiść nie pozwalają w pełni zjednoczyć się z Jezusem. O tym samym przypomina nam dopiero co wypowiedziana przez całe zgromadzenie modlitwa „Ojcze nasz” w słowach „odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. Dlatego tak ważne jest, aby przystępując do wspólnego składania Ofiary Eucharystycznej, każdy z nas był pojednany z bliźnimi. Sam Chrystus mówi do nas: Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim! (Mt 5, 23-24). Sam obrzęd jest prosty i składa się z dwóch części. Otwiera go modlitwa o pokój, która najczęściej zaczyna się od słów: „Panie Jezu Chryste, Ty powiedziałeś swoim Apostołom: «Pokój wam zostawiam, pokój mój wam daję»”. Jej zasadniczą treścią jest prośba o pokój i jedność Kościoła i świata. Wyraża ona również świadomość grzeszności proszących nie zważaj na nasze grzechy i moc wspólnoty Kościoła lecz na wiarę swojego Kościoła. To wiara Kościoła, a nie nasze osobiste przymioty i zasługi, jest podstawą tej modlitwy. Możemy mieć tylko nadzieję, że Pan, ze względu na swe miłosierdzie, zapomni nam grzechy a swoją łaskę oprze na wierze całej wspólnoty. Zwracamy się w niej przez kapłana do Chrystusa, bo tylko On może nas obdarzyć prawdziwym pokojem i tylko On może nas doprowadzić do pełnej Jedności. My często rozumiemy tę modlitwę jako prośbę o pokój, który tak naprawdę jest spokojem w naszym dniu codziennym, niekiedy myślimy o pokoju między państwami, ale Chrystus chce nas obdarzyć innym pokojem. Pan Jezus w Ewangelii św. Jana w rozdziale 14 mówi: Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Dar pokoju, jakim obdarza nas Chrystus jest pełniejszy i głębszy, taki który działa na nas od wewnątrz i uzbraja nas na trudne chwile życiowe, ale także daje nam siłę, aby głosić Ewangelię - aby być świadkiem Jezusa. Prosimy o Pokój dla siebie i dla Kościoła, aby się nim dzielić z innymi - aby stawać się z nimi jednością. Druga część obrzędu to znak pokoju. Od reformy Soboru Watykańskiego II przywrócono znak do stosowania przez wszystkich wiernych uczestniczących w Eucharystii. Ma on nam przypomnieć, że na Mszy św. nie tylko przychodzimy po jedność z Jezusem, ale także tworzymy jedność, wspólnotę jako Kościół. Kapłan kieruje do nas słowa zachęty: „Przekażcie sobie znak pokoju”. Odwracamy się wówczas do osób stojących obok nas, by przekazać im znak pokoju. Gest ten, zgodnie z zaleceniem Kościoła, przekazujemy osobom stojącym najbliżej, ale obejmujemy nim wszystkich obecnych w kościele i cały Kościół. Szczególnie w tym momencie powinniśmy pomyśleć o tych, których skrzywdziliśmy, z którymi żyjemy w niezgodzie lub nieprzyjaźni. Nie lekceważmy tego gestu, bo jest on bardzo ważny. Gest pokoju nie może być zdawkowy, aby tylko go wykonać. W tym geście mamy zauważyć drugiego człowieka, naszego brata. Kłaniając się, czy też podając rękę mamy zwracać się ku człowiekowi, popatrzeć na niego, dostrzec go, otoczyć go miłością. Kiedy przekazuje się znak pokoju, można powiedzieć: „Pokój Pański niech zawsze będzie z tobą” lub „Pokój z tobą”. Na te słowa odpowiada się: „Amen”. Pamiętajmy, że w tym geście poczynając od kapłana przekazujemy sobie pokój Chrystusowy i pragniemy otoczyć się wzajemną miłością jak nas naucza Jezus Chrystus, aby w Nim stać się prawdziwą jednością.
CZYTAJ DALEJ

Będzie proces beatyfikacyjny kard. Gantina z Beninu

2025-01-31 14:22

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Fotograf des Vatikan/commons.wikimedia.org

Bernardin Gantin

Bernardin Gantin

Konferencja biskupia włoskiego regionu Lacjum wyraziła zgodę na rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego kard. Bernardina Gantina - długoletniego prefekta Kongregacji ds. Biskupów i dziekana Kolegium Kardynalskiego, jednej z najwybitniejszych postaci Kościoła katolickiego ostatnich czasów, nie tylko w Afryce.

Bernardin Gantin urodził się 8 maja 1922 r. w miejscowości Toffo na terenie stołecznej archidiecezji Kotonu w dawnym Dahomeju (obecnie Benin). Jego ojciec był pracownikiem kolei żelaznej, co znalazło odzwierciedlenie w jego nazwisku, które w języku miejscowym oznacza „żelazne drzewo” i w jego herbie biskupim. Po studiach w swym kraju ojczystym i na Papieskim Uniwersytecie Urbanianum w Rzymie 14 stycznia 1951 roku w Kotonu przyjął święcenia kapłańskie, po czym pracował duszpastersko w swej archidiecezji, a następnie kontynuował studia w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Mimo przyjęcia tysięcy imigrantów z Ukrainy, Polska nie będzie zwolniona z „mechanizmu solidarności”

2025-01-31 20:06

[ TEMATY ]

imigranci

Komisja Europejska

Adobe Stock

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

Komisja Europejska stwierdziła, że Polska jest związana wszystkimi aktami prawnymi wchodzącymi w skład Paktu o migracji i azylu, a na gruncie prawa unijnego nie istnieją prawne możliwości zwolnienia Polski z wdrożenia jakichkolwiek elementów Paktu - informuje Ordo Iuris.

15 listopada 2024 roku polski deputowany do Parlamentu Europejskiego Marcin Sypniewski (Nowa Nadzieja/Konfederacja/Europa Suwerennych Narodów) wniósł do Komisji Europejskiej pismo w trybie art. 144 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, na mocy którego członkowie PE, grupy polityczne i komisje parlamentarne mogą zwracać się z pytaniami do różnych organów i instytucji Unii Europejskiej. Przedmiotem wniosku były kwestie dotyczące unijnego Paktu o migracji i azylu, osadzone w kontekście wypowiedzi Premiera Donalda Tuska oraz Komisarz Unii Europejskiej do Spraw Wewnętrznych, Ylvy Johansson. Politycy wskazywali, iż Polska, w związku z przyjęciem dużej liczby ukraińskich uchodźców w okresie rosyjskiej agresji na Ukrainę, będzie częściowo lub całkowicie zwolniona z postanowień Paktu o migracji i azylu, dotyczących relokacji imigrantów. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych i najczęściej komentowanych elementów Paktu są bowiem postanowienia dotyczące tzw. „mechanizmu solidarności”, w ramach którego Komisja Europejska oraz Rada Unii Europejskiej mogą zobowiązać określone państwo członkowskie UE do przyjęcia imigrantów z innego państwa członkowskiego, zmagającego się napływem uchodźców. W przypadku odmowy, państwo członkowskie zmierzy się z konsekwencjami pod postacią sankcji finansowych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję