Reklama

Historia

Chciał zatrzymać szaleństwo

Nauczanie Piusa XI pozostaje odważnym głosem sprzeciwu wobec iluzji lepszego świata budowanego bez Boga.

Niedziela Ogólnopolska 34/2023, str. 42-43

[ TEMATY ]

Pius XI

commons.wikimedia.org

Pius XI – papież wizjoner

Pius XI – papież wizjoner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy nazizm kusił, nie tylko w Niemczech, hasłem rewolucji narodowej i kultem rasy, a komunizm zwodził masy nadzieją na sprawiedliwy świat równości, papież Pius XI w sposób jednoznaczny potępił nazizm i komunizm, ostrzegając tym samym ludzkość przed totalitarnymi ideologiami.

Pogański nazizm

Wiedzę na temat nazizmu Pius XI czerpał z doświadczeń sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej kard. Eugenia Pacellego , który w latach 1917-29 pełnił w Niemczech funkcję nuncjusza apostolskiego. Argumentów przeciwko nazizmowi dostarczała papieżowi także praktyka łamania przez hitlerowców podpisanego w 1933 r. konkordatu, oprotestowana licznymi monitami niemieckiego episkopatu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W połowie marca 1937 r. ukazała się pierwsza antytotalitarna encyklika Piusa XI Mit brennender Sorge (Z palącą troską), która dotyczyła położenia Kościoła katolickiego w Niemczech. Autor nie ograniczył się do wyliczenia przykładów łamania konkordatu, czego skutek określał jako „udręczenie Kościoła” oraz „wzmagające się uciemiężenie katolików”, ale przyjrzał się również filozoficznym, ideowym i światopoglądowym fundamentom nazizmu. Dostrzegał w nim antychrześcijańskie elementy, tkwiące w pogaństwie. Dowodził: „Kto (...) utożsamia Boga ze światem, kto czyni z Boga coś ziemskiego, a ze świata coś boskiego, nie należy do wierzących w Boga. (...) Kto idąc za wierzeniami starogermańsko-przedchrześcijańskimi, na miejsce Boga osobowego stawia różne nieosobowe fatum, ten przeczy mądrości Bożej i Opatrzności”. Kolejny zarzut godził w narzuconą przez nazizm hierarchię wartości, absolutyzującą wartości doczesne, w tym kult władzy: „Kto wynosi ponad skalę wartości ziemskie,rasę albo naród, albo państwo, albo ustrój państwa, przedstawicieli władzy państwowej albo inne podstawowe wartości ludzkiej społeczności, które w porządku doczesnym zajmują istotne i czcigodne miejsce, i czyni z nich najwyższą normę wszelkich wartości, także religijnych, i oddaje się im bałwochwalczo, ten przewraca i fałszuje porządek rzeczy stworzony i ustanowiony przez Boga-Człowieka i daleki jest od prawdziwej wiary w Boga i od światopoglądu odpowiadającego takiej wierze”. W świetle papieskiej krytyki wszelkie pozory odwoływania się do chrześcijaństwa przez nazistów zostały obnażone jako manipulacja i hipokryzja. Pius XI ostrzegał wiernych: „Tysiące języków głosi wam dzisiaj ewangelię, która nie jest objawiona przez Ojca niebieskiego. Tysiące piór stoi na usługach pozornego chrześcijaństwa, które nie jest chrześcijaństwem Chrystusa. Prasa i radio zasypują was codziennie wytworami o treści wrogiej Kościołowi i wierze i atakują bezceremonialnie i bez żadnych skrupułów wszystko, co dla was musi być wzniosłe i święte”. Ojciec Święty potępił także kult Hitlera: „Kto (...) odważa się kogokolwiek ze śmiertelników, choćby to nawet był największy człowiek wszystkich czasów, postawić obok Chrystusa lub nawet ponad Nim i przeciwko Niemu, ten (...) jest obłąkanym prorokiem głoszącym urojenia”. Proroczo zabrzmiały słowa papieża, że „za gorzkie owoce grzechu będą musiały zapłacić przyszłe pokolenia”.

Odczytanie encykliki w kościołach niemieckich (21 marca 1937 r.) zostało potraktowane przez ministra Rzeszy Josepha Goebbelsa jako „prowokacja”, a encyklikę nazwano aktem zdrady państwa. Posypały się represje wobec drukarzy i osób rozpowszechniających papieski dokument. Goebbels nie przebierał w słowach: „Hitler zamierza dobrać się do Watykanu”. Obiecywał, że „klechy nie doceniają cierpliwości i łagodności” i teraz „poznają naszą surowość, twardość i nieubłaganie”. Zaczęła się kampania oszczerstw przeciw duchownym, w ramach której nagłaśniano szczególnie przypadki przestępstw na tle seksualnym. Organizowano wiece potępiające „skandale kaznodziejów moralności”. W szkołach w miejscach po zdjętych krzyżach znalazły się portrety Hitlera.

Bezbożny komunizm

Parę dni po opublikowaniu encykliki potępiającej nazizm ukazała się encyklika Divini Redemptoris, poświęcona komunizmowi. Jej nazwa: „O bezbożnym komunizmie” oddaje zasadnicze przesłanie dokumentu.

Reklama

Stosunek papieża do komunizmu wiąże się z jego bezpośrednim doświadczeniem z czasów, gdy był nuncjuszem apostolskim w Polsce zaatakowanej przez bolszewików w 1920 r. Wtedy jako jedyny przedstawiciel dyplomatyczny nie opuścił Warszawy. Geneza encykliki wiąże się także z obserwowanym od wielu lat skrajnie agresywnym stosunkiem komunistów do religii, widocznym zwłaszcza w ZSRR czy w Hiszpanii. W czasie wojny domowej lewica hiszpańska, wsparta przez międzynarodowe brygady komunistów, wyjątkowo brutalnie prześladowała duchowieństwo, zakonnice, a nawet zwykłych wiernych. Dodatkowym impulsem była obserwowana od lat przez papieża kampania lewicowych mediów, sterowana w dużej mierze przez Moskwę. Mamiono w niej ludzi iluzją sowieckiego raju, a przemilczano masowe zbrodnie popełniane w tym kraju. Papież nazwał tę propagandę „niecną (...) jakiej świat zapewne dotąd nie widział”. Piętnował także „sprzysiężenie milczenia” świata wobec zbrodni komunizmu, co „potężnie przyczynia się” do jego rozprzestrzeniania na całym świecie.

Encyklika zawierała przede wszystkim krytykę ideologii komunistycznej. Nazywała jej zasady nie tylko „fałszywymi”, ale i „szatańską zarazą”, która zagraża cywilizacji chrześcijańskiej. Dokument wylicza liczne błędy doktryny i demaskuje prawdziwe cele komunizmu, który w „wyniku ślepej ewolucji” dąży do „ludzkości bez Boga”. Ostateczna konkluzja sugeruje, że doktryna ta traktowana jest przez „bolszewicki i bezbożny komunizm” jako „nowa Ewangelia (...) orędzie zbawienia i odkupienia ludzkości”. Pius XI przestrzegał że jest to system pełen błędów, „sprzeciwiający się zarówno objawieniu, jak i zdrowemu rozsądkowi, niszczący wszelki ład społeczny i podważający jego fundamenty, zacierający prawdziwe pochodzenie natury ludzkiej, jej godność i wolność”. Papież wskazywał także „smutne następstwa” komunizmu w krajach, w których doszedł on do władzy. Dążono tam do „doszczętnego zniszczenia podstaw religii i cywilizacji chrześcijańskiej”. „Naturalnym owocem tego systemu jest walka przeciw wszystkiemu, co Boże” – napisał papież.

Przez niemal równoczesne wydanie dwóch encyklik Pius XI wyraził przekonanie, które dla wielu ówczesnych intelektualistów nie było takie oczywiste. Przekonywał, że zarówno „materialistyczny ateizm czerwonej międzynarodówki”, jak i „brunatny nazizm” są jednakowo groźne dla świata, gdyż „współdziałają w ścisłym przymierzu na rzecz systematycznego zniszczenia europejskiej cywilizacji chrześcijańskiej”. Z perspektywy paktu Ribbentrop-Mołotow i wywołanej przez ZSRR i III Rzeszę wojny słowa te brzmią jak proroctwo, a przecież wypowiedziane zostały w 1937 r.

Kościół, który nie milczy

Niestety, przenikliwa i krytyczna refleksja Piusa XI na temat nazizmu i komunizmu nie zahamowała szaleństwa, któremu uległy miliony ludzi, w tym także wielu katolików. Mimo to nauczanie papieża pozostaje odważnym głosem sprzeciwu wobec iluzji lepszego świata budowanego bez Boga. Encykliki te są, zwłaszcza dzisiaj, ważnym świadectwem Kościoła, który idąc w poprzek modnym prądom, nie zamierza się do nich dopasować, nie milczy w obliczu zła, ale nazywa rzeczy po imieniu i jest gotowy za to płacić wysoką cenę.

2023-08-14 14:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Achille Ratti (Pius XI) – w stulecie konsekracji biskupiej

[ TEMATY ]

Pius XI

Archiwum

Sto lat temu odbyła się konsekracja biskupia nuncjusza apostolskiego w Polsce ks. prał. Achille Rattiego, późniejszego papieża Pius XI. Jego misja dyplomatyczna w Warszawie w latach 1918-1921 zbiegła się z odzyskaniem przez Polskę niepodległości po 123 latach niewoli oraz trudnymi początkami odradzającego się państwa. Dziś przypada 100. rocznica konsekracji biskupiej ks. Rattiego, która miała miejsce w Warszawie.

W pamięci Polaków zapisał się także tym, że pozostał w zagrożonej najazdem bolszewickim Warszawie, choć niektórzy złośliwie mówili, że spóźnił się na, pociąg z ewakuowanym do Poznania korpusem dyplomatycznym. Przeczą temu fakty i działalność duchownego w czasie gorących dni sierpnia 1920 r. Czas spędzony w Polsce zachował w sercu do końca życia już jako Następca św. Piotra. Świadectwem tego jest wystrój papieskiej kaplicy w letniej rezydencji w Castel Gandolfo, gdzie umieścił obraz Matki Bożej Częstochowskiej, a wnętrze wzbogaciły dwa freski autorstwa polskiego artysty, Jana Henryka Rosena przedstawiające o. Augustyna Kordeckiego broniącego Jasnej Góry w 1656 r. i ks. Ignacego Skorupkę prowadzącego polskich żołnierzy do ataku pod Ossowem w sierpniu 1920 r.
CZYTAJ DALEJ

Bp Długosz do dzieci: uczynione dobro ofiarujcie za misjonarzy

2025-01-06 15:20

[ TEMATY ]

Częstochowa

abp Wacław Depo

Orszak Trzech Króli

bp Antoni Długosz

Karol Porwich / Niedziela

Dzisiaj w uroczystość Objawienia Pańskiego wyrażamy naszą wdzięczność Bogu, że objawił się światu – mówił na początku Mszy św. abp Wacław Depo. Metropolita częstochowski w uroczystość Objawienia Pańskiego przewodniczył Mszy św. w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie, na rozpoczęcie Orszaku Trzech Króli.

Mszę św. koncelebrował bp senior Antoni Długosz, który świętował 31 rocznicę święceń biskupich. Bp Długosz sakrę biskupią otrzymał 6 stycznia 1994 r. z rąk św. Jana Pawła II w bazylice św. Piotra w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Jerzy Kołodziej SDS biskupem w Australii

2025-01-06 15:14

[ TEMATY ]

biskup

Australia

Ks. Jerzy Kołodziej SDS

Magdalena Pijewska

W uroczystość Objawienia Pańskiego, 6 stycznia, Ojciec Święty Franciszek mianował polskiego salwatorianina ks. Jerzego Kołodzieja SDS biskupem diecezji Bunbury w Australii - podało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Ur. 17 maja 1968 r. w Dobrej k. Limanowej. Droga zakonna ks. Jerzego w Zgromadzeniu Salwatorianów rozpoczęła się 7 września 1987 roku, kiedy to wstąpił do nowicjatu Polskiej Prowincji Towarzystwa Boskiego Zbawiciela w Bagnie. Profesję wieczystą złożył 8 września 1992 roku w Bagnie, a święcenia kapłańskie otrzymał 28 maja 1994 roku w Trzebini z rąk kardynała Franciszka Macharskiego, metropolity krakowskiego. Jeszcze w tym samym roku został skierowany do Regionu Australijskiego Salwatorianów, gdzie podjął pracę duszpasterską w Archidiecezji Perth oraz Diecezji Bunbury w Zachodniej Australii. 1 stycznia 1996 roku został mianowany wikariuszem w parafii św. Antoniego w Greenmount, a od 1997 roku rozpoczął pracę jako kapelan w ChisholmCatholic College. 1 grudnia 1999 roku został wybrany wicesuperiorem Regionu Australijskiego Salwatorianów.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję