Reklama

Niedziela Rzeszowska

Festiwal w hołdzie muzykantom

Festiwal Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki „W hołdzie muzykantom” po raz 10. odbył się w niedzielę, 28 maja, w Kolbuszowej.

Niedziela rzeszowska 25/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Kolbuszowa

Jolanta Sredniawa

Kapela Marcinka

Kapela Marcinka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pomysłem grania muzyki ludowej, w jak najprostszy sposób, zainspirował Miejski Dom w Kolbuszowej, „ostatni Mohikanin polskiego folkloru”, Władysław Pogoda – powiedział Wiesław Sitko, dyrektor.

Festiwal po raz pierwszy odbył się w 2013 r. Organizatorowi chodziło o utrwalenie foniczne i filmowe poczynań ostatnich tradycyjnych muzykantów z terenu południowo-wschodniej Polski. Zrealizowany został pomysł Władysława Pogody, unikalnego muzykanta o wyjątkowo pełnej osobowości, lesiockiego folkloru, który chciał, żeby znów grać tak, jak grali muzykanci z Huciny i okolicy. Koncepcja mistrza została zrealizowana na scenie festiwalu, na którym występują odchodzący, autentyczni muzykanci, a za nimi kroczą, zainspirowani ich prawdziwą żywą muzyką, nowe pokolenia. – Wszystkie edycje festiwalu cieszą się wsparciem finansowym ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – podkreślił dyrektor. Patronat Honorowy nad festiwalem roztacza Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, a Kolbuszowianka wicemarszałek Ewa Draus pełni honory otwierającej wydarzenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Występy konkursowe oceniało jury, w składzie którego znaleźli się wybitni profesorowie, kulturoznawcy, etnomuzykologowie. Do konkursu przyjęto 20 instrumentalistów. Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia w kategorii Instrumentalistów: trzy I nagrody w kwocie 600 zł przypadły w udziale: Henrykowi Marcowi grającemu na fujarce sześciootworowej, Kazimierzowi Marcinkowi (skrzypce), Jakubowi Czapli (skrzypce). Nagrody ufundował Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

Do konkursu przyjęto 13 kapel. Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia w kategorii kapel: dwie I nagrody w kwocie 1450 zł otrzymały: Kapela Kazimierza Marcinka i Kapela Iskierczanie. Nagrody ufundował Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej.

Komisja postanowiła desygnować do uczestnictwa w 57. Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą, który odbędzie się w dniach 22-25 czerwca br. następujących wykonawców: w kategorii solistów-instrumentalistów: Przemysława Golasa, a w kategorii kapel: Kapelę Iskierczanie.

Ponadto komisja postanowiła desygnować do uczestnictwa w 57. Sabałowych Bajaniach w Bukowinie Tatrzańskiej, które odbędą się 22-25 sierpnia br. następujących wykonawców: w kategorii solistów-instrumentalistów: Henryka Marca, a w kategorii kapel: Kapelę Łola.

2023-06-14 08:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zajaśnieje sprawiedliwość

Niedziela rzeszowska 37/2023, str. I

[ TEMATY ]

Kolbuszowa

Tadeusz Poźniak

Festiwal Psalmów Dawidowych w Kolbuszowej

Festiwal Psalmów Dawidowych w Kolbuszowej

„Sprawiedliwi z Markowej” – „Psalmy pokoju i dziękczynienia” to hasło tegorocznego Festiwalu Psalmów Dawidowych i koncertu na cześć Rodziny Ulmów, który odbył się 27 sierpnia br.

Tłumy osób przyszły na stadion w Kolbuszowej, by posłuchać artystycznego wykonania psalmów. Wśród gości byli przedstawiciele duchowieństwa z bp. Kazimierzem Górnym i bp. Stanisławem Jamrozkiem, prezesem Fundacji SOAR, która była organizatorem festiwalu wraz z Akcją Katolicką i miejscową parafią. Obecni byli przedstawiciele władz samorządowych i instytucji, wśród nich kurator oświaty Małgorzata Rauch, która przekazała na ręce dyrektora festiwalu Bogdana Romaniuka list od Przemysława Czarnka, ministra edukacji i nauki.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Zbrodnia katyńska: kto podjął decyzję i jak przygotowywano się do mordów?

2025-04-13 12:53

[ TEMATY ]

zbrodnia katyńska

ZSRR

polcy jeńcy

pl.wikipedia.org

Decyzja o zbrodni katyńskiej zapadła na najwyższym szczeblu władz ZSRR. Zamordowanie polskich jeńców wojennych oraz przetrzymywanych od agresji na Polskę urzędników, polityków i przedstawicieli inteligencji było następstwem przemyślanych przygotowań, a mechanizm działań przypominał mordy dokonywane przez NKWD w okresie wielkiej czystki.

Zbrodnia katyńska była następstwem dokonanej przez ZSRR wspólnie z Niemcami agresji na Polskę. Od 17 września 1939 r. w ciągu kilkunastu dni Armia Czerwona zajęła terytorium o obszarze około 200 tys. km kw., na którym mieszkało 13 mln osób.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję