EUTANAZJA
Zamiast miłości oferują możliwość śmierci
Przerażające są wyniki sondażu przeprowadzonego w Kanadzie na temat rozszerzenia legalnej eutanazji. Aż jedna trzecia społeczeństwa popiera wprowadzenie śmierci na żądanie dla osób bezdomnych lub żyjących w skrajnym ubóstwie, nawet jeśli są całkowicie zdrowe. Potwierdza to wyrażane przez przeciwników eutanazji obawy, że po zalegalizowaniu nawet ograniczonej formy pomocy w samobójstwie później trudno ją powstrzymać. Sondaż został przeprowadzony przez narodowy instytut badawczy 7 lat po tym, jak wprowadzono w Kanadzie nowe przepisy dotyczące tzw. pomocy medycznej w umieraniu. Wspomagane samobójstwo jest obecnie możliwe w tym kraju dla każdej osoby dorosłej, która twierdzi, że cierpi z powodu jakiegokolwiek rodzaju cierpienia, które subiektywnie uważa za nie do zniesienia, oraz hipotetycznej możliwości jego pogłębienia.
Kościół jest przeciwny eutanazji, bo jest za prawem do życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Zwolennicy eutanazji powołują się zwykle na argument, że ludzie terminalnie chorzy pragną śmierci. Nawet jeżeli takie sytuacje się zdarzają, to oznaczają one wołanie nie o samą śmierć, ale o miłość. Łatwiej jest jednak zaoferować osobom żyjącym w skrajnym ubóstwie, nawet sfinansować, „dobrą śmierć”, niż realnie pomóc im wyjść z ubóstwa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
DYSKUSJA
Parafia jutra
Reklama
II Kongres Teologii Praktycznej „Parafia Jutra” odbędzie się w dniach 19-21 września w Licheniu. Wezmą w nim udział naukowcy, duszpasterze i świeccy przedstawiciele wspólnot parafialnych, aby rozmawiać o perspektywach i wyzwaniach, przed którymi w nieodległej przyszłości stanie Kościół w Polsce. Za inicjatywą stoją Wydział Teologiczny UKSW i cztery polskie stowarzyszenia – pastoralistów, katechetów, liturgistów i homiletów, które przygotowały koncepcję drugiego kongresu „Parafia Jutra”. Parafii i kościołowi parafialnemu chrześcijaństwo zawdzięcza zakorzenienie się w świecie zachodniej kultury chrześcijańskiej. Kościoły parafialne, przynajmniej jeśli chodzi o teren Europy, zaczęły się pojawiać już pod koniec IV wieku. Parafia wyglądała zapewne inaczej i w inny spsób funkcjonowała w wieku VI, a jeszcze inaczej – w XIX, w istocie jednak pozostawała tym samym. Zmieniała formy działania zawsze po to, aby skutecznie nieść Ewangelię.
ODPOWIEDŹ NA APEL
Nowy film o Jezusie
Słynny amerykański reżyser Martin Scorsese zapowiedział, że bohaterem jego nowego filmu będzie Jezus Chrystus. 80-letni twórca, zdobywca wielu najważniejszych nagród filmowych, wziął udział w papieskiej audiencji dla uczestników kongresu o katolickiej inspiracji w kulturze, zorganizowanego przez Georgetown University w Waszyngtonie i La Civilta Cattolica. „Odpowiedziałem na apel, który papież skierował do artystów [aby pokazywali Jezusa] w jedyny sposób, w jaki potrafię: wymyślając i pisząc scenariusz filmu o Jezusie. I zacząłem go już realizować” – ujawnił Scorsese. Mimo wieku jest on nieustannie aktywnym reżyserem. Sądząc po dotychczasowym dorobku, w którym nie unikał odwołań do religii, jego nowy film na pewno nie będzie rywalizował z Pasją Mela Gibsona.
ORĘDZIE
Krok ku pojednaniu
Reklama
Kościelne obchody 80. rocznicy zbrodni wołyńskiej odbędą się w Polsce i na Ukrainie, a towarzyszyć im będzie ogłoszenie wspólnego orędzia Kościoła katolickiego w Polsce, Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego i Kościoła rzymskokatolickiego na Ukrainie. Orędzie „Przebaczenia i pojednania” zostanie podpisane 7 lipca w Warszawie. Uroczyste nabożeństwa z tym związane odbędą się w Polsce i na Ukrainie. Program jest jeszcze „dopinany”. To będzie ważne wydarzenie. Nie zakończenie problemu, ale kolejny ku temu krok. Znaczący i potrzebny, ale jak pokazały choćby reakcje strony ukraińskiej na wypowiedź rzecznika polskiego MSZ, drogi do pokonania jest jeszcze sporo.
Z NIENAWIŚCI
Ataki na kapłanów
Wzmagają się ataki na księży i wiarę – alarmuje Instytut na rzecz Kultury Prawnej „Ordo Iuris”. Ostatnie zdarzenie miało miejsce we Wrocławiu, gdzie 28 maja, w biały dzień, na ulicy, przed przejściem dla pieszych, 30-letni mężczyzna bez żadnego powodu napadł na kapłana. „Narastająca fala agresji wobec wiary, Kościoła i kapłanów jest efektem lekceważenia pierwszych aktów nienawiści. Lewicowe media, które pochwalały ataki na kościoły oraz brały w obronę celebrytów boleśnie szydzących ze świętych dla chrześcijan symboli, stworzyły atmosferę swoistego przyzwolenia na agresję skierowaną przeciw ludziom wierzącym” – podkreśla „Ordo Iuris”.
Zdaniem mec. Jerzego Kwaśniewskiego, prezesa instytutu, fala antychrześcijańskiej przestępczości ma swoje źródło w popularyzacji i „normalizacji” nienawiści do chrześcijan. – Znieważanie katolików, drwiny ze świętości, ataki na księży stają się modne dzięki zabiegom celebrytów i „artystów”, którzy na nienawiści budują swoją rozpoznawalność – mówi adwokat. Trudno o bardziej syntetyczną i oddającą istotę zjawiska diagnozę. Oczywiście, jest to możliwe, bo takie postępowanie nie spotyka się – przede wszystkim ze strony sądów – z właściwą oceną, czyli jednoznacznym potępieniem.
UKRAINA
Paraliż
Na terenach Ukrainy zajętych przez Rosjan, jak mówi biskup charkowsko-zaporoski Jan Sobiło, życie duszpasterskie jest kompletnie sparaliżowane. – Minęły już dwie Wielkanoce i Boże Narodzenie bez możliwości spowiedzi i Komunii św. Nie ma katolickich księży. Ostatni dwaj – greckokatoliccy redemptoryści, którzy posługiwali na okupowanych terenach naszej diecezji, zostali uprowadzeni i pozostają w niewoli. Rosjanie inwigilują nawet połączenia wiernych, którzy dzięki internetowi chcą np. uczestniczyć we Mszy św.
Na terenach kontrolowanych przez Ukrainę duszpasterstwo funkcjonuje normalnie.