Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Bóg bogaty w łaskę i wierność

Bóg drugi raz objawia się Mojżeszowi i przedstawia mu się. W Biblii imię określa osobę, która je nosi. Jak zatem sam Pan Bóg przedstawia się Mojżeszowi?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Księdze Wyjścia czytamy: „Mojżesz, wstawszy rano, wstąpił na górę, jak mu nakazał Pan, i wziął do rąk tablice kamienne. A Pan zstąpił w obłoku, i Mojżesz zatrzymał się koło Niego, i wypowiedział imię Pana. Przeszedł Pan przed jego oczyma i wołał: «Pan, Pan, Bóg miłosierny i łagodny, nieskory do gniewu, bogaty w łaskę i wierność»” (Wj 34, 4b-6).

Bóg nie podaje jednego imienia. Zamiast tego używa różnych określeń. One pomagają nam zrozumieć, jaki jest Bóg. Ludzki umysł nie jest w stanie poznać Pana Boga. Poznajemy Go przez analogię, metaforę i opisy. W pierwszym objawieniu Mojżeszowi Bóg mówi o sobie: „JESTEM, KTÓRY JESTEM”, co zapisywano czterema hebrajskimi literami „JHWH”. To imię wyraża to, kim On jest i co czyni. Żydzi przez szacunek do dziś nie wymawiają tego imienia. Uważają, że jest zbyt wielkie, zbyt święte, by człowiek mógł je pojąć i wymówić. Gdy czytają Pismo Święte, w miejscu, gdzie jest „JHWH”, wymawiają „Adonai”, czyli „Pan”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W objawieniu najpierw padają słowa: „Pan, Pan”. Hebrajski tekst używa tu właśnie imienia Boga „JHWH”. Jahwe to jest to samo imię Boga, które znali Abraham, Izaak i Jakub. Nie było to nowe objawienie. Bóg przedstawił się jako wieczny, niezmienny.

Reklama

Następnie Bóg mówi o sobie: „Bóg miłosierny” (hebr. El ra-hum). „Miłosierny” można inaczej przetłumaczyć jako pełen współczucia. Pochodzenie tego słowa wiąże się z hebrajskim rechem – łono, wnętrzności; w ten sposób porównuje się miłość Boga do miłości macierzyńskiej. Bóg, jak matka, chce chronić i ocalać życie swojego ludu. Papież Franciszek mówi jasno: „Miłosierdzie to imię Boga”.

Potem Bóg dodaje: „i łaskawy”. Łaskawy (hebr. channun) kryje znaczenie „pochylać się w życzliwości ku niższemu, sprzyjać lub obdarzać”. Jest to łaska, czyli dawanie niezasługującym na to.

„Nieskory do gniewu” to kolejne imię Pana Boga, które objawia Jego cierpliwość wobec człowieka. Hebrajskie określenie erek appajim to idiom, dosłownie brzmiący: „długich nozdrzy”. Znaczy to, że Bóg powstrzymuje swój gniew i czeka na nawrócenie człowieka. Nie obraża się, nie oburza się na obrazę i zło, ale jest cierpliwy wobec swego ludu.

Bóg jest „bogaty w łaskę”. Wyrażenie hebrajskie rab chesed wskazuje na obfitość łaski, dobroci Boga. Nic Go nie ogranicza w bezinteresownej miłości i łaskawości.

Dalej Bóg dodaje: „i wierność”. Bóg jest wierny, ponieważ w Nim jest prawda. Bóg nie zmienia swoich obietnic. Jego miłość względem ludzi jest stała.

Kochający, łaskawy i obdarowujący charakter Boga nie przekreśla Jego sprawiedliwości, ale pomaga człowiekowi w drodze wiary, szczególnie w przyjmowaniu Bożego przebaczenia i łaski.

2023-05-30 13:56

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abba, Ojcze

List św. Pawła do Galatów to niezwykle istotne pod względem teologicznym pismo Nowego Testamentu. Centralna jego część poświęcona jest kwestii usprawiedliwienia – odkupienia oraz oczyszczenia z grzechów, które dokonuje się nie na podstawie przestrzegania Prawa, ale wyłącznie dzięki wierze. Tę argumentację unaocznia postać Abrahama – ojca wiary, który uwierzył wbrew nadziei i poszedł posłusznie za głosem Boga. Prawo miało jedynie charakter czasowy i przygotowawczy. Przewyższa je w sposób absolutny obietnica związana z odkupieniem dokonanym przez Chrystusa. Dzięki Niemu wszyscy otrzymują dar Ducha, który czyni ich dziećmi Ojca i braćmi Jezusa. To jest właśnie pełnia Abrahamowego dziedzictwa, nieskończenie hojne wypełnienie Bożej obietnicy.
CZYTAJ DALEJ

Abp Józef Kupny: Chcemy otworzyć się na działanie Ducha Świętego i Jego chcemy słuchać

2024-10-18 00:08

Tomasz Lewandowski

Arcybiskup Józef Kupny

Arcybiskup Józef Kupny

Na poziomie diecezjalnym trwają prace w komisjach synodalnych, z kolei w październiku w dekanatach odbywają się dekanalne spotkania Parafialnych Zespołów Synodalnych. To konkretna ale zarazem długa droga, która ma prowadzić do nawrócenia i odnowy Kościoła Wrocławskiego.

Poznaliśmy już treść syntezy, która jest wynikiem przygotowania do synodu i spotkań w Parafialnych Zespołach Synodalnych. Był to proces, który wypływał z zaangażowania, modlitwy, adoracji, słuchania i rozważania słowa Bożego, tak, aby usłyszeć to, co Duch Święty mówi do Kościoła. Takie rozwiązanie było innowacyjne, ale wypływało z pragnienia metropolity wrocławskiego, który poznając Archidiecezję Wrocławską rozeznał, że czas przygotowawczy do synodu przyniesie konkretne owoce. - Przychodząc to tej diecezji, musiałem się jej nauczyć, wejść w jej kontekst kulturowy i jej specyfikę. Poznając archidiecezję wrocławską i patrząc na szybkie zmiany, jakie zachodzą we współczesnym świecie, doszedłem do wniosku, że to odpowiedni czas na synod w naszej archidiecezji - zaznaczył abp Kupny, dodając: - Mając doświadczenie synodu i przyglądając się im w innych diecezjach, uznałem, że nie możemy do niego przystąpić z biegu. Dlatego uznałem, że synod musi być jeszcze poprzedzony okresem presynodalnym. Chciałem, żeby parafialne zespoły presynodalne zostały przekształcone w synodalne.
CZYTAJ DALEJ

Odessa: biskup Szyrokoradiuk apeluje o pomoc przed wrogim przejęciem budynków wykorzystywanych przez Kościół

2024-10-18 17:27

[ TEMATY ]

pomoc dla Ukrainy

Odessa

bp Szyrokoradiuk

wikipedia/Rue Richelieu, Odessa, Ukraine, Russian Empire, ca. 1895 na licencji Creative Commons

Odessa ok. 1895 roku

Odessa ok. 1895 roku

O przyłączenie się do akcji podpisywania elektronicznej petycji na stronie internetowej Rady Ministrów Ukrainy o zapobieżenie wrogiemu przejęciu budynku wynajmowanego na potrzeby diecezji i parafii zwrócił się do wiernych i ludzi dobrej woli biskup odesko-symferopolski, Stanisław Szyrokoradiuk OFM. Diecezja prosi o dalsze bezpłatne i bezterminowe użytkowanie części pomieszczeń o powierzchni 304,5 m2 byłej szkoły katolickiej i seminarium duchownego, znajdujących się w Odessie, które historycznie należały do wspólnoty katolickiej w czasach przedrewolucyjnych.

Przypomniano, że budynek przy ul. Bunina 23 w Odessie został zbudowany w 1849 r. (architekt K. J. Dallacqua) przez Kościół katolicki i był jego własnością do 1917 r. Jego powierzchnia wynosi 2967,4 m2 i jest integralną częścią tzw. łacińskiej dzielnicy Odessy. W centrum tego kwartału znajduje się katedra, a wokół obwodu znajdują się różne inne budynki religijne i pomocnicze, które do rewolucji bolszewickiej służyły potrzebom parafii, takie jak mieszkania dla duchowieństwa, sierocińce i schroniska dla sierot i osób starszych, szkoła katolicka i seminarium duchowne. Po dojściu do władzy komunistów wszystkie wyżej wymienione obiekty zostały znacjonalizowane i wykorzystane do różnych celów (np. katedra była przez pewien czas wykorzystywana jako sala gimnastyczna itp.). Na dzień dzisiejszy kompleks nieruchomości przy ulicy Bunina 23 jest własnością państwa ukraińskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję