Zdaniem uczestników spotkania Światowe Dni Młodzieży mają przede wszystkim wymiar duchowy i to on jest najważniejszy, a ich organizacja wokół najważniejszych wartości, będzie według nich stanowiła najbardziej doniosły efekt ŚDM.
Prelegenci podkreślali także, że jest to wydarzenie o charakterze globalnym, dlatego w Krakowie oraz innych miastach prowadzone są także prace inwestycyjne i naprawcze, aby sprostać temu wydarzeniu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Na temat dynamicznego rozwoju turystyki religijnej w Krakowie mówiła podczas konferencji Katarzyna Gądek, zastępca dyrektora Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa. Podkreśliła, że władze miasta prowadzą działania promujące Kraków jako centrum turystyki religijnej, co powoduje m.in. wzrost odwiedzin.
„Naszym celem jest stworzenie komfortowych warunków, aby turyści mogli godnie przeżywać doświadczenia religijne” - mówiła Katarzyna Gądek. „Wielu turystów oprócz miejsc kultu religijnego korzysta także z miejsc dziedzictwa kulturowego, chce poczuć atmosferę miasta, dlatego też tak ważna jest oferta instytucji kultury dla pielgrzymów, którzy odwiedzą Kraków” - podkreśliła.
Reklama
Wśród działań promocyjnych związanych z organizacją ŚDM wymieniono kampanię medialną „Świętość i miłosierdzie”, która jest obecnie przygotowywana oraz cykl filmów o Janie Pawle II i siostrze Faustynie oraz materiały informacyjne i aplikacje promujące do wydarzenia na świecie.
Uczestnicy spotkania podkreślali, że z dostępnych badań wynika, iż ruch religijny w Krakowie wciąż wzrasta, a miejsca kultu religijnego w mieście oraz w Małopolsce są coraz liczniej odwiedzane przez turystów.
Podczas konferencji uczestnicy zastanawiali się co powinno się zrobić, aby zmaksymalizować efekt ogromnego zainteresowania Polską i wzrostu ruchu pielgrzymkowego.
Ks. Adam Parszywka z Komitetu Organizacyjnego ŚDM, odpowiedzialny m.in. za kontakty z mediami, uważa, że najważniejszy w dzisiejszej komunikacji jest czas „przed”. „Efekt będzie taki jak szybko to wydarzenie zaistnieje w przestrzeni medialnej, jak szybko dotrzemy z komunikatami i w tej kwestii musimy trochę przyspieszyć” - mówił. „Samo wydarzenie Światowych Dni Młodzieży nie potrzebuje promocji, ale chodzi nam o efekt stały, aby był on długowieczny” - dodał ks. Parszywka.
Prelegenci zgodnie przyznali, że bardzo ważne jest, aby przybyli goście byli zadowoleni z pobytu na ŚDM, aby spotkali się z życzliwością Polaków i ich otwartością. Ich zdaniem gościnność ma ogromne znaczenie i spowoduje, że pielgrzymi będą chcieli wrócić oraz, że zachęcą swoją rodzinę lub znajomych do odwiedzania naszego kraju.
Konferencję „Światowe Dni Młodzieży szansą dla promocji Polski i rozwoju turystyki religijnej” zorganizował Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Krakowie oraz Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.