Papież obejrzał ołtarz przed audiencją ogólną i zachwycił się inicjatywą promowania na całym świecie idei adoracji w intencji pokoju. W spotkaniu uczestniczył Piotr Ciołkiewicz - prezes Wspólnoty Królowej Pokoju (Comunita Regina Della Pace), które realizuje projekt. Misją stowarzyszenia jest międzynarodowe apostolstwo adoracji Chrystusa Eucharystycznego w intencji pokoju i pojednania między ludźmi.
„Ojciec Święty nie spieszył się, był bardzo pogodny, mieliśmy czas, by przedstawić mu ideę naszego projektu. Ołtarz zachwycił Papieża, z ogromną atencją mu się przyglądał, gdy mówiliśmy mu o pomyśle utworzenia dwunastu ośrodków modlitwy o pokój na świecie" - powiedział Ciołkiewicz. Dodał, że ołtarz ma zachęcać do modlitwy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Prezes Wspólnoty wyjaśnił, że "przez ten wymiar plastyczny zachęcamy ludzi, żeby pogłębili swoje przeżywanie adoracji Najświętszego Sakramentu". "Mamy nadzieję, że ten pokój, jaki ludzie będą czerpać od Jezusa w swych sercach, zostanie przeniesiony do ich rodzin, domów i środowisk pracy" - tłumaczył dalej Ciołkiewicz. Zaznaczył, że jest to również odpowiedź na wezwanie papieża, by każdy z nas troszczył się o pokój i o niego zabiegał. "Pokój jest darem Jezusa, o który zabiega się na kolanach, i dopiero ten pokój, który On daje, jest fundamentem pokoju w stosunkach międzynarodowych, międzypaństwowych i międzyreligijnych" - podkreślił.
Reklama
Symbolika ołtarza „Dar Miłości i Pokoju” nawiązuje do Całunu Turyńskiego. „W części tegoż całunu znalazła się Maryja, która zostaje niejako obleczona całunem, a jednocześnie wskazuje na Jezusa” – powiedział z kolei Mariusz Drapikowski, gdański artysta, w którego pracowni powstają kolejne ołtarze. „Artyści przez całe wieki czerpali ze źródła, jakim jest Ewangelia. Marc Chagall pięknie o tym mówił, że zanurzali oni pędzle w barwnym alfabecie wiary i piękna, jakim jest Biblia. I dla mnie jest ona źródłem inspiracji" – wyjaśnił.
Rzeźbiarz przypomniał, że pierwszy ołtarz, który powstał dla Jerozolimy, czerpał symbolikę z Apokalipsy św. Jana; drugi ołtarz - dla Kazachstanu - nawiązywał do Ewangelii Mateusza, będącej Ewangelią miłosierdzia. Z kolei dla ołtarza dla Afryki, nazwany "Donum Caritas et Pax", natchnieniem był Całun Turyński, który "jest przejściem do Wielkiej Soboty".
Według Drapikowskiego "jest to zaczerpnięcie z duchowości, która mówi nie tylko o śmierci, o męce człowieka, który był ukrzyżowany, a wcześniej torturowany, ale przede wszystkim o Jego Zmartwychwstaniu". "Dlatego widzimy tu Matkę Bożą okrytą fragmentem tego całunu, która gestem swej ręki mówi: mój Syn nie umarł, zmartwychwstał, możecie przyjść, oddać Mu pokłon. On na pewno wysłucha waszej modlitwy i waszych próśb - tłumaczył dalej artysta.
Wyraził głębokie przekonanie, że język plastyczny pomaga w modlitwie, budując sprzyjającą jej przestrzeń sacrum. "Jestem tego świadkiem w czasie peregrynacji naszych ołtarzy po świecie. Widzę, jak ten ołtarz wpływa na siłę modlitwy ludzi, którzy klęczą przed Najświętszym Sakramentem” – dodał Drapikowski.