Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Próżne są zamysły mędrców

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mądrość bowiem tego świata jest głupstwem u Boga” – pisze św. Paweł Apostoł w Pierwszym Liście do Koryntian (3, 19). Ukazuje on, że mądrość można bardzo różnie rozumieć. Między mądrością ludzką i mądrością Bożą jest przepaść.

W czasach św. Pawła grecko-rzymska cywilizacja była w pełni rozwoju. Człowiek ufał swoim możliwościom. Wielu chełpiło się swoją wiedzą i doskonałością. Inni z kolei bardziej cenili retorykę niż treść i szukali podziwu dla swego pięknego sposobu wypowiadania się. Byli też tacy, którzy w swoim pojmowaniu życia ograniczali się do tego, co naturalne, fizyczne i zmysłowe. Taką mądrość św. Paweł nazywa głupstwem u Boga. Mądrość Boża jest zupełnie inna. Aby ją poznać, potrzebne są wiara i pokora.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pismo Święte mówi nam wiele o mądrości. Stary Testament, który św. Paweł znał dobrze, podkreśla, że pełnię mądrości ma Bóg. „Cała mądrość od Boga pochodzi” (por. Syr 1, 1), a mądrość Boga jest czymś wspaniałym: „mądrość Jego jest niewypowiedziana” (Ps 147, 5). Dlatego Stary Testament dużo mówi o poszukiwaniu mądrości u Boga i w Jego słowie. Mówi też o Mądrości jak o osobie. Nowy Testament nazywa Jezusa Chrystusa „mocą Bożą i mądrością Bożą” (l Kor 1, 24). W ten sposób Bóg obdarowuje nas czymś najcenniejszym. Święty Paweł pisze, że to właśnie Jezus „stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i uświęceniem, i odkupieniem” (l Kor 1, 30).

Mądrość jest też cechą człowieka. Jeśli człowiek opiera się na wierze i Bożym słowie, Duch Święty udziela mu z Bożej mądrości. „Jeśli, synu, nauki me przyjmiesz i zachowasz u siebie wskazania, ku mądrości nachylisz swe ucho, ku roztropności nakłonisz swe serce; (...) zrozumiesz bojaźń Bożą” – mówi Księga Przysłów (por. Prz 2, 1-2. 5).

Dlaczego mądrość jest tak istotna? Ma ona prowadzić do dobra i podejmowania właściwych decyzji w życiu. Najważniejsze jest jednak to, że kierowanie się mądrością Bożą w codziennym życiu prowadzi do zbawienia. Pismo Święte mówi: „Błogosławiony ten, kto mnie [Mądrości] słucha, kto co dzień u drzwi moich czeka, (...) bo kto mnie znajdzie, ten znajdzie życie i uzyska łaskę u Pana; kto mnie nie znajdzie, duszę swą rani, śmierć kocha każdy, kto mnie się wyrzeka” (Prz 8, 34-36).

Święty Paweł w bardzo osobistym wyznaniu mówi, o jaką mądrość w życiu chrześcijanina chodzi: „Tak też i ja [Paweł], przyszedłszy do was, bracia, nie przybyłem, aby błyszcząc słowem i mądrością głosić wam świadectwo Boże. (...) A mowa moja i moje głoszenie nauki nie miały nic z uwodzących przekonywaniem słów mądrości, lecz były ukazywaniem ducha i mocy, aby wiara wasza opierała się nie na mądrości ludzkiej, lecz na mocy Bożej. A jednak głosimy mądrość między doskonałymi, ale nie mądrość tego świata ani władców tego świata, zresztą przemijających. Lecz głosimy tajemnicę mądrości Bożej, mądrość ukrytą, tę, którą Bóg przed wiekami przeznaczył ku chwale naszej (...). Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha” (1 Kor 2, 1. 4-7. 10).

2023-02-14 13:47

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marność nad marnościami

Tytułowe wyrażenie, charakterystyczne dla Księgi Koheleta, zawsze sprawiało wiele trudności. Na jego rozumienie wpłynął przede wszystkim św. Hieronim, który oddał hebrajski termin hebel (czyt. hewel) poprzez łacińskie vanitas (marność). Kardynał Gianfranco Ravasi określił termin hebel mianem herbu Koheleta, ponieważ otwiera on całą księgę (1, 2), a także ją zamyka (12, 8). W samej księdze pojawia się on 38 razy (na 70 miejsc w całym ST). Co dokładnie oznacza hebel? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednym słowem, bo termin ten obejmuje szeroki wachlarz znaczeń. Chodzi tutaj o rzeczywistość płynną, niestałą, która jest bardzo ulotna (niczym para). Może także oznaczać dym, powiew, oddech czy też nicość. Wielu komentatorów Koheleta przechodzi z poziomu obrazowego na poziom trochę metafizyczny i interpretuje go jako absurd, nicość, bezsens, rozczarowanie czy też pustkę. Skąd się rodzi takie postrzeganie rzeczywistości, która nas otacza (a wyraźnie wskazuje na to Koh 1, 2, kiedy mówi: „Marność nad marnościami, wszystko marność”)? Oczywiście, z obserwacji tego, co spotyka ludzi na ziemi. Ta obserwacja prowadzi do wniosku, że przyjemności, którym oddaje się człowiek, są ulotne (por. Koh 2, 1). Ulotne jest także samo życie człowieka, które często jawi się jako zaprzeczenie starotestamentalnej zasady odpłaty, według której człowiek sprawiedliwy cieszył się błogosławieństwem Bożym i szczęściem, zaś nieprawego spotykały różne udręki. Kohelet zauważa, że w życiu jest nierzadko na odwrót (por. 7, 15). Cały wysiłek człowieka jawi się jako daremny, bo bardzo często owoce ludzkiej pracy przejmuje ktoś inny (por. 2, 21). W związku z tym człowiek funkcjonuje w świecie pełnym absurdów. Ten obraz wydaje się zatem bardzo pesymistyczny, i to tak bardzo, że często Księgę Koheleta określa się przeciwieństwem Pieśni nad pieśniami – księgi, która wręcz eksploduje radością.

Na tle tego „pesymizmu” Koheleta zaskakuje nas konkluzja jego księgi (por. Koh 11, 9n). Jest to wezwanie skierowane do młodego człowieka: „Ciesz się, młodzieńcze, w młodości swojej (...). I chodź za tym, co oczy twe pociąga”. Tak oto rzeczywistość, która nas otacza, choć ulotna i naznaczona czasem absurdem, nie może być przeszkodą dla człowieka wierzącego, aby korzystać z tego wszystkiego, co świat daje (choć na końcu, niejako dla ustrzeżenia młodzieńca przed pokusą przyjęcia życiowego hasła „róbta, co chceta”, Kohelet dodaje: „Wiedz, że z tego wszystkiego osądzi cię Bóg”).
CZYTAJ DALEJ

Diecezjalne Spotkanie Synodalne [relacja tekstowa]

2024-11-30 09:35

Ks. Łukasz Romańczuk

Dziś w kościele NMP na Piasku we Wrocławiu odbywa się Diecezjalne Spotkanie Synodalne. Od 9.30 rozpoczęło się uwielbienie Boga za to, co odbyło się w ciągu ostatniego roku. Zapraszamy na relację z tego wydarzenia, aby być na bieżąco i nie zatracić tego, co najważniejsze. Plan spotkania obejmuje: 9:30 - zawiązanie wspólnoty; 10:00 - konferencja: 10:30 - adoracja Najświętszego Sakramentu; 11:00 - Losowanie dekanatów opracowujących odpowiedź dla poszczególnych komisji synodalnych; 11:45 – Eucharystia z homilią Księdza Arcybiskupa 13:00 – Agapa

12:56 - Część modlitewno- formacyjna Diecezjalnego Spotkania Synodalnego dobiegła końca. Dziękujemy, że choć nie mogliście być fizycznie na spotkaniu, poprzez naszą relację tekstową, mogliście stać się uczestnikami tego ważnego wydarzenia dla Archidiecezji Wrocławskiej. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
CZYTAJ DALEJ

In memoriam w Muzeum Diecezjalnym

2024-11-30 17:45

ks. Paweł Batory

Wystawa w Muzeum Diecezjalnym

Wystawa w Muzeum Diecezjalnym

Wernisaż wystawy prezentującej wybór jej prac malarskich i rysunkowych odbył się 21 listopada i poprzedzony był „Zaduszkami artystycznymi” czyli mszą świętą i modlitwą za zmarłych artystów i ludzi kultury w kościele Świętego Krzyża w Rzeszowie.

Ks. Paweł Batory, dyrektor muzeum, w kazaniu odniósł się do liturgicznego wspomnienia dnia czyli Ofiarowania Maryi w Świątyni Jerozolimskiej oraz poruszył temat roli sztuki w przekazie wiary. Wydarzenie zebrało sporą grupę osób, w tym rodzinę zmarłej artystki. Siostrzenica Marii Markowskiej, Krystyna Lecka, a także jej brat Wacław Alda, podzielili się swoimi wspomnieniami dotyczącymi malarki. Kontynuowali to również inni zebrani, a Monika Zając Czerkies i Andrzej Szypuła odczytali swoje wiersze, wpisujące się w klimat wieczoru. Ważnym punktem programu była również projekcja krótkiego filmu, prezentującego postać i twórczość artystki. Listopadowy wieczór upłynął w duchu zadumy i zachwytu nad znakomitą sztuką oraz był okazją do spotkań i rozmów na wielorakie tematy.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję