Reklama

Niedziela Rzeszowska

Jestem narzędziem w ręku Boga

Wchodząc do tej pracowni malarskiej, wkraczamy do niezwykłego świata. Ponad dwieście ikon przedstawiających biblijne sceny z życia Jezusa, Maryi i świętych sprawia wrażenie sacrum, w którym czuje się ducha modlitwy i kontemplacji.

Niedziela rzeszowska 52/2022, str. IV

[ TEMATY ]

malarstwo

Karolina Ziółkowska

Kazimiera Zagroba wśrod swoich prac

Kazimiera Zagroba wśrod swoich prac

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pani Kazimiera Zagroba z Cmolasu tworzy unikalne dzieła, które, jak sama mówi, są wynikiem Bożego natchnienia. Swoją pasję zaczęła realizować dopiero na emeryturze. – Od dziecka lubiłam rysować. Niestety, na rozwój swojego talentu nie miała ani szans, ani możliwości. – To były ciężkie czasy. Żyliśmy biednie, a moich rodziców nie było stać nawet na kredki – dodaje pani Kazimiera. Kiedy dorosła, na rozwój malarskich umiejętności również zabrakło czasu. Była praca, dom, gospodarstwo i dziewięcioro dzieci. – Kiedy przeszłam na emeryturę, okazało się, że to jest właśnie ten czas, który chcę wykorzystać na to, co od zawsze było moim marzeniem. Na początek były to zajęcia plastyczne dla seniorów w SOK w Cmolasie – wyjaśnia pani Kazimiera. – Uczyliśmy się warsztatu. Próbowałam różnych technik: malowanie na szkle, drewnie, płótnie. Malowałam pejzaże, portrety, wizerunki świętych, wciąż szukając swojej artystycznej drogi – dodaje.

Inspiracją do jej odnalezienia okazały się podróże i pielgrzymki do miejsc świętych. – Kiedy byliśmy na Ukrainie i odwiedzaliśmy cerkwie, zachwyciły mnie ikony– mówi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Od tego czasu minęło sześć lat, a w pracowni pani Kazimiery możemy podziwiać ponad dwieście prac przedstawiających sceny biblijne czy wizerunki świętych. Powstawanie tych dzieł to praca wymagająca cierpliwości, wytrwałości, ale przede wszystkim także ogromnej wiedzy. Sam proces powstawania tych dzieł jest także nieodłącznie związany z modlitwą. – Od tego należy zacząć. Samo pisanie ikon traktuję jako modlitwę. Trzeba to robić w skupieniu, wytrwale. Pisząc ikony, trwam na modlitwie. Często także śpiewam pieśni – podkreśla pani Kazimiera.

Powstanie ikony nie jest dziełem przypadku. Dzieło jest nieodłącznie związane z Bogiem. To obraz powstały w wyniku natchnienia Ducha Świętego, a malarz jest tu jedynie narzędziem. Stąd też wynika fakt, że żadna z ikon nie jest nigdy podpisana nazwiskiem autora, a w historii najczęściej ich twórcami byli anonimowi zakonnicy. – Ja jestem osobą wierzącą. Należę do grup modlitewnych w naszym kościele. Myślę, że ta moja twórczość z pewnością jest darem od Boga, a moja ręka jest rzeczywiście tylko Jego narzędziem. Co ciekawe, prawą rękę mam operowaną, miałam ją bardzo skurczoną. Aż sama się zastanawiałam, jak to możliwe, że ja jeszcze jestem w stanie pisać ikony. Niewątpliwie jest to dla mnie ogromna łaska – twierdzi artystka z Cmolasu.

Ikony, jak przypomina pani Kazimiera, nie są malowane, ale pisane. Najczęściej przedstawiają sceny biblijne, które należy odczytywać tak, jak czytamy z otwartej księgi. Każdy detal ma swoje znaczenie. Na przykład kolor czerwony oznacza męczeństwo, złoto – jasność, Boże światło. Kolor niebieski – niebo, chwałę Bożą, ciemne kolory – ziemski byt, pokorę. Ikony nie mają perspektywy, więc ważniejsze postacie są przedstawione jako większe. To wszystko symbole, które pozwalają na odczytanie ikony.

W pracowni Kazimiery Zagroby zdecydowana większość ikon to wizerunki Maryi. – Maryja w ikonach jest bardzo ważna. Najważniejsza. W różny sposób jest też nazywana, np. Eleusa, czyli Maryja Czuła, Miłująca, gdzie przytula swoje dziecko do twarzy, jest bardzo ściśle z nim związana. Inną postacią jest Hodegetria, czyli Przewodniczka, wskazująca drogę, wskazująca na Jezusa, żeby robić to, co On powie. Takich jest w mojej pracowni najwięcej. Typową Hodegetrią jest Matka Boska Częstochowska, czy Matka Boska Nieustającej Pomocy – tłumaczy pani Kazimiera.

Każdy nas został obdarowany talentem od Boga, tylko nie każdy go w sobie odkrył. – Myślę, że nie ma czegoś takiego jak objawienie talentu. Każdy swój talent może z siebie wydobyć, np. przez różne zainteresowania. Wszystko jednak wymaga pracy nad sobą, nad swoją chęcią, nad swoją cierpliwością. Myślę, że w każdym wieku jest na to czas. Trzeba próbować różnych rzeczy i w końcu się go odkryje. To ogromna rola rodziców i nauczycieli, aby zainteresować czymś swoje dzieci – podsumowuje pani Kazimiera.

2022-12-19 16:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najpierw Grunwald, potem Wiedeń

Powstaje haftowana replika obrazu Jana Matejki „Sobieski pod Wiedniem”. Hafciarze chcą skończyć pracę jeszcze w tym roku, kiedy przypada 330. rocznica Odsieczy Wiedeńskiej

Rzadko jest okazja do tak bliskiego kontaktu z postaciami sprzed 300 lat: bł. o. Marco D’Aviano, królem Janem III Sobieskim, arcyksięciem Karolem Lotaryńskim. Grupa wolontariuszy, którzy haftują replikę „Sobieskiego”, ma ten kontakt na wyciągnięcie igły. Haftowanie jednego fragmentu trwa wiele miesięcy. Jest czas, aby się zastanawiać, co przeżywali polscy rycerze, patrząc na pole bitwy, lub też jak potoczyłyby się losy Europy, gdyby król, zwany przez Turków Lwem Lechistanu, nie wyruszył pod Wiedeń.
CZYTAJ DALEJ

Uwolniono dwóch porwanych księży

2025-03-10 18:25

[ TEMATY ]

Nigeria

Zdjęcie poglądowe: Vatican Media - Giornata delle vittime di violenza

Księża Matthew David Dutsemi z diecezji Yola i ks. Abraham Saummam z diecezji Jalingo w Nigerii zostali uwolnieni z niewoli cali i zdrowi. Porwali ich uzbrojeni mężczyźni rankiem 22 lutego.

Jak informuje Agencja Fides, dwaj księża zostali uwolnieni dzięki akcji policji, podczas której aresztowano jednego z domniemanych porywaczy, prawdopodobnie pochodzącego z parafii, z której uprowadzono obu księży.
CZYTAJ DALEJ

„Krzyż Baryczkowski po trzykroć Cudowny”. Esej biskupa Michała Janochy

2025-03-11 15:05

[ TEMATY ]

Warszawa

bp Michał Janocha

esej

Krzyż Baryczkowski

pl.wikipedia.org

"Jako dzieło sztuki jest cudem artystycznym. Jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem historycznym. Jego nieprzerwany przez pięć stuleci kult, który można opisać, oraz indywidualne doświadczenia Spotkania, których nie można opisać – są cudem teologicznym" - pisze bp Michał Janocha.

Kiedy w 1525 roku bogaty kupiec i rajca warszawski Jerzy Baryczka przywiózł z Norymbergi gotycki krucyfiks, był świadom, że ofiarowuje świętojańskiej kolegiacie dzieło niezwykłego piękna, ale nie mógł być świadom, że wraz z tym darem rozpoczyna się historia piękna jeszcze niezwyklejszego. Historia pisana już pół tysiąclecia w pieśniach, legendach, wotywnych tabliczkach, obrazach i wierszach, oraz historia niepisana, ulotna, więc najprawdziwsza, historia wzruszeń, cudów i łez albo powszednich chwil i zwykłego trwania. Jerzy Baryczka nie mógł być świadom, że przed tym krucyfiksem przez wieki będą się zginać kolana dzieci i starców, mieszczan, chłopów, ubogich wędrowców, flisaków, szlachty, magnatów, książąt, kapłanów, biskupów, posłów i senatorów, królów Polski, powstańców, skazańców, artystów, poetów, inteligencji, spiskowców, dysydentów, prezydentów, dwóch świętych metropolitów i dwóch papieży (w tym jednego świętego – na razie)…
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję