Cieszyn: w niedzielę III Chrześcijański Marsz w obronie życia i rodziny
„Rodzina chroni – chrońmy rodzinę!” – pod takim hasłem w niedzielę, 14 czerwca ulicami Cieszyna przejdzie III Chrześcijański Marsz dla Życia i Rodziny. Przedsięwzięcie przygotowała cieszyńska wspólnota „Nikodem - Mężczyźni w modlitwie”, dla której będzie to okazja do przypomnienia, że życie człowieka jest święte, a rodzina jest fundamentem społeczeństwa. Marsz poprzedzi w sobotę ekumeniczny wieczór modlitwy w luterańskim Kościele Jezusowym w Cieszynie.
Związany z cieszyńską wspólnotą mężczyzn francuski obrońca życia Bertrand Bisch zachęca do uczestnictwa w marszu i zauważa, że to okazja do spotkania się z innymi osobami, „które stawiają na rodzinę Bogiem silną oraz posłuchania świadectwa rodzin, w których miłość i przebaczenie okazywały się mocniejsze niż przemoc”.
Zapewnia, że tego typu manifestacja to także skuteczne narzędzie walki z ustawami wymierzonymi w rodzinę i małżeństwo. „Chcemy przez to zaświadczyć, iż chrześcijański model rodziny jest skutecznym środkiem walki przeciwko wszelkiej przemocy oraz wszelkiej dyskryminacji. Rodzina, będąca wspólnotą miłości i życia, realizuje się w małżeństwie, gdy mężczyzna i kobieta całkowicie oddają się sobie nawzajem i są gotowi przyjąć dar potomstwa. Życie człowieka jest święte od momentu poczęcia, aż do naturalnej śmierci” – deklaruje.
Bisch przypomina, że 16 lutego br. Sejm RP przyjął konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, która, jak zauważą działacz, może doprowadzić do zakwestionowania fundamentów społeczeństwa, jakim są godność życia człowieka i rodzina. „Wdrożenie konwencji nie rozwiązuje rzeczywistych przyczyn przemocy, ale wprowadza zamieszanie w głowach naszych dzieci i dąży do zniszczenia tradycyjnego modelu rodziny” – dodaje.
Reklama
Organizatorzy marszu chcą także wyrazić swój sprzeciw wobec prawa do aborcji, „in vitro”, eutanazji, a także wprowadzaniu do polskich szkół teorii gender.
III Chrześcijański Marsz dla Życia i Rodziny rozpocznie się 14 czerwca o 13.30 na cieszyńskim rynku od wysłuchania specjalnych wystąpień. Potem wszyscy zatańczą „Rodzinnego Poloneza” i przejdą ulicami miasta nad Olzą.
Po Marszu, na terenie klasztoru sióstr boromeuszek zaplanowano piknik rodzinny ze świadectwami wiary, konferencjami oraz atrakcjami dla dzieci i grochówką. Wszystko zakończy wspólna modlitwa.
Niedzielny marsz poprzedzi w sobotę, 13 czerwca, ekumeniczny wieczór modlitwy w luterańskim Kościele Jezusowym w Cieszynie. Zaplanowano modlitwy za chrześcijańską rodzinę według rytuału Taizé.
Msza św. w intencji obrony życia, rodzin i dzieci odbyła się 21 września br. w mińskiej archikatedrze pw. Imienia Najświętszej Maryi Panny w Mińsku. Uroczystej Mszy św. przewodniczył metropolita mińsko-mohylewski abp Tadeusz Kondrusiewicz.
Słowo "wigilia" pochodzi od łacińskiego wyrazu "vigilare" i
oznacza czuwanie.
Starożytni rzymianie wigiliami nazywali godziny "straży"
nocnej. Nazwa ta przyjęła się w chrześcijaństwie na określanie nabożeństw
odprawianych nocną porą w przeddzień uroczystych świąt. Po Wniebowstąpieniu
Chrystusa Pana w każdą rocznicę Jego Zmartwychwstania apostołowie
noc poprzedzającą tę uroczystość spędzali na wspólnym modlitewnym
czuwaniu (por. S. Hieronim, Commentarium in Matheum 4,25). Z czasem
zaczęto także i inne uroczystości i wspomnienia męczenników poprzedzać
modlitewnym czuwaniem. Nabożeństwo składało się z czytania Pisma
Świętego, śpiewu psalmów i modlitwy (często kończyło się agapą).
Wigilia Bożego Narodzenia zajmuje szczególne miejsce
między innymi wigiliami w ciągu roku. Jest to wigilia wyjątkowa i
uprzywilejowana. Jeżeli jakakolwiek inna wigilia przed świętem wypadnie
w niedzielę, wtedy uprzedza się jej obchód w sobotę. Wigilia przed
Bożym Narodzeniem nie podlega tej regule i obchodzi się ją zawsze
24 grudnia bez względu, w jaki dzień wypadnie. Nawet IV niedziela
Adwentu musi jej ustąpić, mimo że należy do niedziel uprzywilejowanych
tego okresu.
Wieczór wigilijny w tradycji polskiej jest najbardziej
uroczystym i rodzinnym spotkaniem. W Polsce wigilia Bożego Narodzenia
w takiej formie jak dziś jest obchodzona od XVIII w. Wieczerza wigilijna
ma charakter sakralny. Stół nakrywa się białym obrusem. Na pamiątkę
narodzenia się Chrystusa w żłóbku pod obrus
kładzie się siano. Na środku stołu zapala się świecę, która
symbolizuje Chrystusa, prawdziwą światłość (por. J 8,12). Można też
umieścić obok mały żłóbek z Dzieciątkiem Jezus. Przy stole tradycyjnie
jedno miejsce zostawia się wolne. Jest ono przeznaczone dla gościa,
który w ten wieczór mógłby się przypadkowo zjawić. Zgodnie z polskim
zwyczajem obowiązuje w tym dniu post. Także w czasie wieczerzy wigilijnej
spożywa się potrawy postne w liczbie od trzech do dwunastu. Na pamiątkę
gwiazdy, która ukazała się nad grotą betlejemską, wieczerzę wigilijną
rozpoczyna się "gdy ukaże się pierwsza gwiazda na niebie".
Wieczerzę wigilijną rozpoczyna ojciec rodziny lub najstarszy
jej członek odmówieniem wspólnej modlitwy (może być nią pacierz).
Następnie można przeczytać fragment Ewangelii św. Łukasza (rozdział
2, wiersz od 1. do 8.). Spożywanie wieczerzy poprzedza wzajemne dzielenie
się opłatkiem, połączone ze składaniem sobie życzeń. Przy okazji
wszyscy przepraszają się wzajemnie i darują sobie urazy.
Zwyczaj dzielenia się opłatkiem w czasie wieczerzy wigilijnej
wywodzi się z eulogiów chrześcijańskich. Sama zaś wieczerza żywo
przypomina nam dawne agapy, czyli wspólne uczty organizowane przez
chrześcijan pierwszych wieków. Eulogia były to cząstki chleba tylko
poświęcane, a nie konsekrowane. Dawano je tym, którzy nie przystępowali
do Komunii św. Można je było zabierać również do domu. Zwyczaj ten
znany był już w III w. i praktykowany jest do dziś w Kościele Wschodnim.
W Kościele Zachodnim był w powszechnym użyciu w VI/VII w.
Po spożyciu wieczerzy wzajemnie obdarowujemy się upominkami,
co w szczególny sposób raduje dzieci. Świąteczny nastrój tego wieczoru
może wypełnić wspólny śpiew kolęd i pastorałek. W ten sposób szybko
upłynie czas oczekiwania na Pasterkę. W świątyni wspólnie z innymi
znów zaśpiewamy: Bóg się rodzi, moc truchleje...
Jeszcze raz uświadomimy sobie i przeżyjemy prawdę wiary,
że w Jezusie Chrystusie, Bogu, który stał się człowiekiem, wszyscy
ludzie stają się rodziną. Winna to być rodzina, w której wszyscy
się kochają i wzajemnie sobie służą. Tak oto raz w roku, w ciągu
zaledwie paru godzin uświadamiamy sobie polskim zwyczajem wieczerzy
wigilijnej Bożego Narodzenia, jakim wprost "rajem" tu, na ziemi,
mogło by być nasze życie, gdyby prawa tego wieczoru rządziły nami
zawsze.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.